رصد آسمان روز و شب توسط اعضای مراکز نجوم کانون استان

هم‌زمان با هفته‌ی جهانی نجوم و با حضور سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، معاون فرهنگی، کارشناسان، مربیان، اعضا و خانواده‌ها، ویژه‌برنامه‌های "زیستی-‌نجومی"  در مراکز علمی کانون استان تهران کلید خورد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت هفته‌ی نجوم در مراکز "رصدخانه‌ی زعفرانیه، رصدخانه‌ی نجوم دماوند و مرکز علوم" با هدف ترغیب و آشنایی اعضا و خانواده‌ها به  دانش نجوم و ضرورت توجه به گسترش آن در جامعه اجرا شد.

در بخش‌های اصلی این ویژه‌برنامه‌ها رصد خورشید و ماه به طور همزمان در دو مرکز نجوم دماوند و علوم تهران با حضور سیدعلی حسینی سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی، کارشناسان و مربیان مراکز علمی و اعضا و خانواده‌های آنان برگزار شد.

برنامه‌هایی نظیر: رصد خورشید، دیدن لکه‌های خورشیدی و شراره‌های اطراف آن با استفاده از تلسکوپ‌های خورشیدی، رصد ماه و تماشای چاله‌ها و اقیانوس‌های مطرح آن و همچنین بازدید از آسمان مجازی (پلانتاریوم) از دیگر قسمت‌های جذاب این ویژه‌برنامه بود که شگفتی‌های آسمان شب، صور فلکی و افسانه‌های این مجموعه از ستاره‌های دور و نزدیک به زمین را همراه با تصاویر واقعی با همراهی مربی متخصص نجوم برای کودکان، نوجوانان و علاقه‌مندان بازگو می‌کرد. 

حضور پرشور اعضای نونگاه و نوجوان مرکز علوم در برپایی غرفه‌هایی با موضوعات زیستی-نجومی بر جذابیت و شیرینی این ویژه‌برنامه افزود. مشارکت جدی اعضای علاقه‌مند و فعال انجمن نجوم در میان غرفه‌داران و توضیح و تشریح ابعاد مختلف موضوعات با زبان ساده برای گروه همسالان و بزرگسالان، نقطه‌ی عطف ویژه‌برنامه‌ی هفته‌ی نجوم بود.

مشخص کردن سن و وزن در سیارات مختلف، عکاسی با فضانوردان، بازی و مسابقه با سیارات، آشنایی و نحوه‌ی کار با انواع تلسکوپ و میکروسکوپ، آشنایی با منابع نجومی و زیستی، عرضه‌ی منابع تخصصی نجومی و زیستی، کارگاه نقاشی و کاردستی نجومی و زیستی، قصه‌گویی علمی و... بخش‌هایی از برنامه‌های متنوع این رویداد علمی در هفته‌ی نجوم بود.

گفتنی‌ست مرکز نجوم دماوند نیز با برنامه‌های مشابه میزبان تعدادی از اعضا به همراه خانواده‌هایشان بود که در دو بخش رصد و آسمان مجازی (پلانتاریوم) برگزار شد. مخاطبان با استفاده از تلسکوپ‌های ۵  و ۱۲ اینچی، ماه را رصد کرده که در نتیجه‌ی ‌آن، ضمن آموختن چگونگی استفاده‌ی درست از این ابزار، تصاویر بسیار جذابی از ماه به ثبت رسید.

این برنامه در ۸ سانس برای ۱۵۰ نفر در مرکز علوم ودر ۶ سانس برای ۱۰۰ نفر در مرکز نجوم دماوند با رصد ماه، حوالی نیمه‌شب آخرین روز از هفته‌ی نجوم به کار خود پایان داد.

برای تماشای تصاویر این ویژه‌برنامه‌ها اینجا را کلیک کنید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =