به نام معلم/ نگاهی به فعالیت‌های مراکز کانون استان اردبیل

۱۲ اردیبهشت‌ماه مقارن شده با شهادت استاد مطهری و روز معلم؛ گرامی‌داشت این ایام فرخنده فرصتی شد تا مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان اردبیل ویژه‌برنامه‌هایی را باهدف تجلیل از سرمایه‌های فکری و معنوی جامعه برگزار کنند.

- مرکز فرهنگی هنری نمین

کانون پرورش فکری نمین، به مناسبت هفته‌ی معلم و سالروز بزرگداشت استاد مرتضی مطهری، برنامه‌های فرهنگی متنوعی را برگزار کرد. اهدای کتاب، به مدرسه‌ی ابتدایی روستای ساقصلو و اجرای فعالیت‌های متنوع و کتاب محور ازجمله برنامه‌ها بود.

در این ایام فرخنده و مبارک معرفی وقایع و شخصیت شهید استاد مرتضی مطهری به شیوه‌ی پانل دیواری، برگزاری کارگاه نقاشی، نوشتن خاطره و متن زیبا برای معلم از فعالیت‌هایی بود که به اجرا درآمد.

هم‌چنین با حضور معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان و جمعی از مسوولان روستای ساقصلو، ازجمله: بخشدار، دهیار و شورای ده، کتابخانه‌ی مدرسه‌ی ابتدایی این روستا را با اهدای کتاب از طرف کانون نمین، تجهیز شد؛ معرفی کتاب و قصه‌گویی از برنامه‌های دیگر در این روز بود.

- مرکز فرهنگی هنری گرمی

هم‌زمان با ۱۲ اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، ویژه‌برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز در مرکز فرهنگی هنری گرمی اجرا شد.

فضاسازی مرکز، تبلیغات محیطی در ورودی مرکز، نواختن زنگ سپاس از معلمان با حضور مسوولان، غبارروبی و عطرافشانی گلزار مطهر شهدای فرهنگی ازجمله شهیدان قربان خورشیدی و جعفر اهلی، معرفی شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری، تهیه کارت‌پستال با عنوان «معلم عزیزم روزت مبارک»، ازجمله فعالیت‌هایی بود که در هفته بزرگداشت مقام معلم به اجرا درآمد.

- مرکز فرهنگی هنری خلخال

«فرفره‌های رنگی تبریک روز معلم در مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خلخال به مناسبت گرامیداشت روز و هفته‌ی معلم، ویژه‌برنامه فرهنگی هنری اجرا کرد. در این برنامه که بیش از ۳۵ نفر از دانش‌آموزان و معلمان حضور داشتند، برنامه‌هایی همچون هم‌خوانی سرود معلم، ساخت فرفره‌های تبریک روز معلم، ایستگاه نقاشی و کارگاه بازی و سرگرمی برگزار شد.

در ابتدای برنامه زهرا محیطی مربی مسوول مرکز ضمن خوشامدگویی و تبریک این ایام، به معرفی کانون، کارگاه‌ها و فعالیت‌های آن و شرایط ثبت‌نام پرداخت و در ادامه شرکت‌کنندگان سرود معلم را به‌صورت همگانی خواندند. در ادامه برنامه تهیه و ساخت فرفره با کاغذهای رنگی و نوشتن جمله تبریک بر روی آن‌ها آغاز شد و بعد از تهیه‌ی فرفره‌ها، بچه‌ها باراهنمایی مربی، نقاشی‌های زیبایی با موضوع (معلم مهربان) کشیده و با مداد رنگی و پاستل رنگ‌آمیزی کردند.

پایان‌بخش برنامه، اجرای دو بازی «نشستن و پا شدن معکوس» و «بله و خیر برعکس» بود؛ بدین ترتیب که بچه‌ها باید خلاف گفته‌ی مربی بازی می‌کردند و در جواب سوالی که پاسخ بله داشت، نه می‌گفت و در برابر فرمان پا شدن می‌نشستند و برعکس.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ اردبیل

به مناسبت گرامیداشت هفته معلم، در مرکز یک کانون اردبیل مربیان مرکز ضمن فضاسازی، کارگاه شعر و قصه برگزار کردند. بعد از معرفی شخصیت استاد مرتضی مطهری و مقام والای معلم و مربی، شعر «معلم گربه‌ها» برای اعضای خردسال با توجه به گروه سنی مخاطب، شعرخوانی که با تکرار بچه‌ها و گوش‌دادن به گفت‌وگوهای بچه‌ها، این فعالیت ادامه یافت.

اجرای داستان «قیچی‌ای که دنبال کار می‌گشت» فعالیت دیگری بود که در این کارگاه برای اعضا به شیوه با ابزار قصه‌گویی شد و در پایان مربی در مورد شغل‌های مناسب برای افراد مختلف جامعه، داشتن فعالیت‌های خوب و دوری از تنبلی، بی‌کاری و ... با اعضا به گفت‌وگو نشست.

در ایام با اجرای یک بازی شاد و پُرنشاط در کارگاه بازی و سرگرمی، اعضا لحظات شاد و ساعاتی به‌یادماندنی را به همراه مادرانشان در مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون اردبیل تجربه کردند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ اردبیل

بزرگداشت مقام معلم و بها دادن به کوشش‌های ایشان، علاوه برافزایش روحیه معلمان، احترام، تکریم و ارزش گذاشتن به این عزیزان را به کودکان می‌آموزد و در وجودش نهادینه می‌کند.

مربیان مرکز شماره دو کانون اردبیل نیز بنا به رسالت خود در ارتقای روحیه‌ی مهرورزی و احترام گذاشتن به بزرگان، به اجرای برنامه‌های متنوعی پرداختند.

*برنامه «معلم، روشنای راه»:

این برنامه با حضور اعضای ادبی مرکز اجرا شد که در آن، مربی ادبی مرکز به معرفی نویسندگانی که خود، معلم بودند ازجمله شهید مرتضی مطهری، نیما یوشیج و جلال آل احمد پرداخته و آثار ایشان را معرفی کرد. در ادامه برنامه، شعرخوانی با موضوع معلم و معرفی کتاب برگزیده‌های اشعار نیما یوشیج انجام شد.

*«واژه‌های دوستی»:

در این نشست صمیمی که با اعضا انجام شد، مربیان مرکز به معرفی ایام و وقایع پرداخته و درباره شهید معلم مرتضی مطهری که روز شهادت ایشان با عنوان روز معلم نام‌گذاری شده مطالبی را ارائه نمودند. سپس از اعضای موفقی که در جشنواره بازی‌های بومی محلی و جشنواره کتابنوش کسب رتبه کرده بودند، تجلیل شد.

قصه‌گویی:

در کارگاه قصه‌گویی نیز مربی فرهنگی مرکز به اجرای قصه‌ای موزون با استفاده از ابزار با عنوان شش شاگرد تازه» پرداخت. همچنین معرفی روز معلم نیز در این کارگاه انجام شد.

*«نقاشی»:

در کارگاه نقاشی نیز مربی هنری مرکز، ضمن معرفی روز معلم، از اعضا خواست تا زیباترین گل‌هایی را که دیده‌اند، نقاشی کرده و به معلمان مهربان خود تقدیم کنند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ اردبیل

مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ اردبیل نیز در این راستا با اجرای برنامه‌های ویژه، اعضا مراکز را با جایگاه و نقش معلم در جامعه آشنا کردند.

آشنایی اعضا باشخصیت شهید استاد مرتضی مطهری و مقام شامخ معلم، آشنایی اعضا بااهمیت تعلیم و تربیت و نقش معلم در این مسیر، آشنایی اعضا با تاریخچه نام‌گذاری روز معلم ازجمله اهداف برنامه‌ها بود که برگزاری شورای فرهنگی بین همکاران، طراحی و آماده‌سازی از مقدمات اجرای فعالیت‌ها بود.

در طول هفته معلم، فعالیت معرفی شخصیت «شهید استاد مرتضی مطهری» جهت الگوپذیری اعضا از انسان‌های بزرگ و آموختن درس زندگی انجام شد. در این فعالیت، در مورد خصوصیات و رفتارهای شخصی و اجتماعی شهید بزرگوار و همچنین آثار و تألیفاتشان بحث و گفت‌وگو شد.

موضوع معلم و جایگاه معلمان در جامعه از دیگر فعالیت‌هایی بود که در کارگاه ادبی در قالب متن ادبی برگزار شد و هم‌چنین برگزاری کارگاه نقاشی مرتبط با موضوع هفته و درنهایت جشن گرامیداشت هفته معلم بود.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ اردبیل

در این ایام بعد از تشکیل جلسه در مرکز و هماهنگی‌های لازم جهت حضور دانش‌آموزان مدارس موسی صادق و باغ رضوان، اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی آغاز شد.

معرفی شخصیت: ابعاد مختلف شخصیت والای شهید مرتضی مطهری برای اعضا معرفی‌شده و بابیان سخنانی از ایشان و معرفی آثار وی، سعی شد شخصیت متفکر و اندیشمند اسلامی به اعضا معرفی شود.

معرفی ایام و وقایع: دوران کودکی و ایام هجرت استاد مطهری به قم و شاگردی ایشان در محضر استادانی همچون حسین بروجردی و سید محمد طباطبایی و امام خمینی‌(ره) و ... و تالیفات و نقش عظیم ایشان در وحدت نظری و علمی بین قشر روحانی و دانشجو و ... درنهایت شهادت ایشان برای مخاطبان بیان و روایت گردید.

بحث آزاد: چگونه می‌توانیم یک معلم خوب باشیم و چرا شغل معلمی شغل انبیاست؟ موضوعات بحث آزاد بود که با استقبال پرشور اعضا برگزار شد.

بازدید از مرکز: در هفته معلم با انجام فعالیت‌هایی همچون (بازی و سرگرمی، مسابقه، پخش فیلم، قصه‌گویی و شعرخوانی) از دانش‌آموزان بازدیدکننده استقبال به عمل آمد.

مسابقه ادبی: اعضا با استفاده کلماتی که مربی برای آن‌ها می‌گفت، بهترین جمله را در مقام و شان معلم بیان می‌کردند و در آخر متن ادبی و یا شعر کوتاهی را در همین راستا نوشتند.

نتایج کمی حاصل از اجرا: در طول هفته معلم علاوه بر اعضای فعال مرکز دانش‌آموزان مدرسه شهید موسی صادق و باغ رضوان نیز از برنامه‌های آماده‌شده مرکز به همین مناسبت استفاده کردند.

نتایج کیفی حاصل از اجرا: اعضای فعال مرکز ضمن آشنایی با ابعاد مختلف شهید مطهری و گزیده‌ای از آثار ایشان، متن داستان و اشعاری هم در این رابطه نوشتند.

سازمان‌های همکار و سطح همکاری: دانش‌آموزان مدارس باغ رضوان و موسی صادق ضمن شرکت در فعالیت‌های اجراشده و آشنایی با شهید مطهری و مجموعه آثار ایشان، ساعات و لحظات خوشی را در کنار هم گذرانده و با کانون و فعالیت‌هایش آشنا شدند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کوثر

تبریک هفته معلم/ ساخت کارت‌پستال توسط اعضای مرکز یک کانون کوثر

به مناسبت سال‌روز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، اعضای مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کوثر با ساخت کارت‌پستال و اهدای آن به مدیران و معلمان، این ایام را گرامی داشتند. اعضای مرکز شماره یک کانون کوثر جهت گرامیداشت این ایام فرخنده و مقام شامخ معلم، با استفاده از مقوا و کاغذ رنگی، کارت‌پستال ساختند. اعضا در ساخت کارت‌پستال ازگل‌های سه‌بعدی استفاده کردند تا زیبایی کارت‌پستالشان بیشتر در نظر معلمانشان بدرخشد.

آن‌ها با نوشتن جمله‌های زیبا از قبیل: (معلم، بارانی از گل، بارانی از مهر، تبلور عینی عشق، شمیم رویش فهم، زلال اندیشه‌ها و بارانی از لبخند است)؛ ارادت خود را با هدیه دادن کارت‌پستال‌ها به معلمانشان نشان دادند.

- مرکز فرهنگی هنری انگوت

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان انگوت جهت بزرگداشت مقام شامخ معلم برنامه‌هایی را در طول این هفته اجرا نمود.

ابتدای برنامه افسانه مُزَیَّن مربی مسوول مرکز ضمن تبریک هفته معلم، به حدیثی از امام جعفر صادق علیه‌السّلام (نسبت به کسی که از او علم می‌آموزید فروتن باشید) اشاره و درباره این کلام ارزشمند با اعضا بحث و گفت‌وگو کرد و پرسشی با عنوان چگونه می‌توانیم در برابر تلاش‌های معلم خود سپاس‌گزار باشیم؟ را مطرح و بهترین پاسخ‌های اعضا مورد تشویق و تجلیل قرار گرفت.

در ادامه والدین حاضر در برنامه به خاطره گویی از معلمان زمان خود پرداختند و بهترین الگوهای رفتاری که از معلم‌های خود در ذهن آن‌ها ثبت‌شده بود را برای اعضا بازگو کردند و در پایان سرود «معلم ای فروغ جاودانی» جمع‌خوانی شد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ پارس‌آباد

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پارس‌آباد نیز به‌منظور بزرگداشت هفته‌ی معلم مسابقه نقاشی برگزار کرد. ویژه‌برنامه گرامیداشت هفته معلم با حضور جمعی از اعضای کارگاه نقاشی باهدف تکریم مقام شامخ معلم؛ با موضوع (نخستین معلم من) برگزار شد.

در این کارگاه ناهیده جدی مربی هنری مرکز ضمن معرفی معلم شهید استاد مرتضی مطهری، هفته معلم را محضر تمامی معلمان این مرزوبوم تبریک گفت و از اعضای کارگاه خواست تا تصویری کودکانه و زیبا از نخستین معلم خود که در ذهن دارند را ترسیم نمایند.

در این ویژه‌برنامه مربی با انتخاب سه اثر و اهدای جایزه به این عزیزان با حضور اولیا و مربیان مرکز این روز را گرامی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =