"جان و خرد" عنوان ویژه‌برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

به مناسبت 25 اردیبهشت‌ماه ویژه برنامه "جان و خرد" با موضوع پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، این برنامه با حضور جمعی از مدیران، مسئولین ،اعضا و مربیان کانون و فعالان فرهنگی در عرصه شاهنامه‌خوانی، شاهنامه پژوهی و دوست داران شاهنامه اجرا شد. 
در این برنامه که با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری برگزار شد، مدیرکل کانون استان یزد ضمن خیر مقدم به میهمانان، این برنامه را تقدیم به روح بلند دکتر اسلامی ندوشن، شاهنامه پژوه بزرگ ایرانی کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باتوجه به جایگاه مهم و تاثیرگذار خود و ضرورت ارزش‌گذاری به مقام خالق شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در جهت آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با این شاهکار حماسی ایران با برگزاری ویژه‌برنامه‌ها و همچنین نشست‌های مستمر در قالب انجمن شاهنامه در دستور کار خود داشته و دارد. سیده عالیه قوامی ادامه داد: در این راستا از دل  مجموعه نشست‌های شاهنامه‌خوانی نوجوانان شاهنامه‌خوان و نقال پرورش یافته‌اند. 
در ادامه مدیرمسئول انجمن شاهنامه‌خوانی استان یزد میهمان و سخنران این برنامه بود که در بخشی از سخنان خود، سه جنبه از شاهنامه را مورد بررسی قرار داد. وی شاهنامه را از بعد روانشناسی، مدیریتی و فرهنگی تشریح نمود .
سید مهدی مدرسی سریزدی یادآور شد: فردوسی با نشان دادن قهرمانان شاهنامه در زمانی که مردم مرعوب اعراب بودند، توانست به آن‌ها نشان دهد که بزرگان ایران چگونه حس اعتماد به نفس و هویت ایرانیان را تقویت کردند.
مدرسی ادامه داد:  هدف فرهنگ، ساختن انسان‌های خوب است .
اسدالله شکرانه دیگر سخنران این مراسم گفت:  اگر به ساختار شاهنامه نگاه کنیم ساختار یک رسانه فرهنگی است که یک اندیشه بزرگ دارد، وی در ادامه به  مقدمه شاهنامه ابومنصوری و به روایت‌هایی که موبدان و اندیشمندان سراسر ایران از طریق  آن شاهنامه را بازسازی نمودند اشاره می‌کند . 
فردوسی بزرگ‌ با سه عنصر اسطوره، تاریخ و حماسه شاهنامه را روایت می‌کند و از دل این اسطوره‌ها قهرمانانی بر می‌خیزند چون فریدون، هوشنگ، کیخسرو و سیاووش.
شاهنامه به علم امروز یعنی علم انسان‌شناسی که شاخه‌ای از علوم انسانی است . 
در شاهنامه آنچه حق است  براساس مهر پایه‌گذاری شده و شاهنامه زبان فرهنگ ایرانی است و فردوسی واژه واژه‌های شاهنامه را براساس اندیشه‌های ایرانی روایت کرده است. 
پخش اثر موسیقایی روایی رستم و سهراب از تولیدات کانون استان یزد، اجرای ضرب زورخانه‌ای مرشد جواد ضیائی از مرشدان ملی و از اعضای ارشد کانون و اجرای کلیپ سرود ایران کاری از اعضای مرکز فرهنگی هنری تفت، اجرای کلیپ معرفی کتاب توسط سید حسین مهدوی، برگزاری ایستگاه نقاشی و نقالی عضو نوجوان مرکز شماره ۱یزد از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
در پایان نیز سردیس‌های سفالی دست ساخته امین الله دهقانی مربی فرهنگی کانون به چند تن از میهمانان ویژه این مراسم اهدا شد.

                       

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =