اجرای ویژه‌برنامه‌های دوستی با تالاب هامون در مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی سیستان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با همکاری باشگاه دوستداران تالاب هامون و با هدف جلب توجه مردم و مسئولان برای کمک به احیای تالاب هامون و فرهنگ‌سازی در این زمینه ویژه‌برنامه‌های دوستی با تالاب هامون را برگزار کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، ویژه‌برنامه‌ی دوستی با تالاب هامون در مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی سیستان برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه، که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، آموزش و پرورش شهرستان‌ها، باشگاه «دوستان تالاب هامون» و به میزبانی مراکز فرهنگی‌هنری هیرمند، نیمروز، هامون، زَهَک، پستی، سیار روستایی، شماره یک و دو زابل اجرا شد، با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و... محیطی برای اعضای کودک و نوجوان و دانش‌آموزان فراهم شد تا با تاثیر تالاب‌ها، به عنوان یکی از بخش‌های بسیار حاصلخیز و غنی زیست‌بوم‌ها در دنیا، که بیشترین تنوع زیستی را به خود اختصاص داده‌اند، آشنا شوند.

آنها هم‌چنین اطلاعاتی در مورد گونه‌های مختلف گیاهان، حشره‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، ماهی‌ها و پستاندارانی که می‌توانند بخشی از زیست‌بوم تالاب باشند، دریافت کردند.

نمایش فیلم، دعوت از پیشکسوتان، بازی، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق، کتابخوانی، فعالیت‌های ادبی، معرفی کتاب، بحث آزاد و شعرخوانی دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه‌های جذاب بودند که اعضا و دانش‌آموزان در قالب این فعالیت‌ها با عملکرد تالاب‌ها بیشتر آشنا شدند.

آنان هم‌چنین آموختند که تخریب تالاب‌ها و خشک شدن این منابع بزرگ زیستی، چه تاثیر زیانباری بر محیط و جوامع انسانی خواهد داشت.

گفتنی است، با توجه به اهمیت محیط زیست، کانون با توجه به کارکرد خود در حوزه‌ی فرهنگ، سال‌هاست با اجرای برنامه‌های گوناگون و بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و دعوت از کارشناسان و متخصصان سعی در فرهنگ‌سازی در این بخش دارد که بازخورد آن را در پیشگامی اعضای کانون در فعالیت‌های مربوط به محیط زیست و کسب موفقیت در مسابقات ملی و بین‌المللی مرتبط با این حوزه می‌توان مشاهده کرد.

(تالاب هامون با وسعت حدود ۵۷۰ هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های بین‌المللی است که نقش مهمی در تعدیل آب و هوای منطقه و اشتغال جامعه‌ی بزرگی از مردم بومی دارد. با توجه به کاهش نزولات آسمانی در طول سال‌های گذشته و قطع جریان آب رودخانه‌ی هیرمند، به عنوان مهمترین شاهرگ حیاتی تامین آب این تالاب، بخش زیادی از این تالاب خشک شده است.)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =