مراسم نکوداشت شاعر«مختومقلی فراغی» در شهرستان مراوه‌تپه

دویست و هشتاد و نهمین سالروز تولد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی روز پنجشنبه با حضور جمعی از علاقه‌مندان، مسوولان کشوری، استانی، استاندار گلستان، سفیر ترکمنستان در ایران و جمعی از اعضای کانون پرورش فکری مراوه تپه در محل مقبره این شاعر در روستای آق توقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، ۲۸۹‌مین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن که مضامین اشعارش را برخی مسوولان و اهالی فرهنگ و ادب فارسی به مضامین اشعار تعدادی از شاعران بلند آوازه این سرزمین کهن از جمله فردوسی بزرگ تشبیه کرده‌اند، روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱در شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

در این برنامه تعدادی از اعضای هنرمند مرکز فرهنگی هنری کانون مراوه تپه با برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی و اجرای سرود به هنرنمایی در مقابل مردم و مسولان کشوری و استانی پرداختند.

این اعضا با هدایت‌گری مربیان خود در این مراسم حضور یافته و سرود ایران را  به زبان محلی-ترکمنی اجرا نموده و نمایشگاه هنرهای تجسمی با عنوان «مراوید صحرا» با موضوع اشعار شاعر و معرفی فرهنگ و بومی و محلی برگزار کردند.

نمایشگاه «مراوید صحرا» ، با هدف آشنایی بیشتر جامعه با این شاعر بزرگ ترکمن بود و در آن مربیان، اعضا را به دو گروه تقسیم کرده و  از یک گروه خواسته شد تا با انتخاب اشعاری از این شاعر که با آن ارتباط برقرار کردند، به خلق اثر بپردازند و از گروهی دیگر خواسته شد که فرهنگ بومی و محلی و آداب و رسوم قوم ترکمن را به تصویر بکشند.

هنرمندی اعضای کانون پرورش فکری مراوه‌‎تپه در این مراسم مورد تشویق و قدردانی مسوولان قرار گرفت.

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان در این مراسم نکوداشت گفت: این شاعر بلند آوازه ترکمن با تمسک به قرآن و تعصب و ارادت به نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم(ع) با اشعار خود به مقام عرفانی و کمال می رسد و این نشان از بصیرت دینی وی است.

وی با بیان اینکه  فرهنگ زیرساخت هر پیشرفت و شکل گیری تمدنی است، افزود: ویژگی شخصیتی مختومقلی فراغی و حرکت وی در مسیر اعتماد و اعتقاد به شرع الهی، قرآن و تمسک به ثقلین سبب شده تا بعد از ۲۹۰ سال، هر ساله ده‌ها هزار نفر باهدف نکوداشت صداقت و پاکی مختومقلی بر سر مزارش گردهم آیند و حرف از شعر، هنر، عرفان، ایمان، تمسک به قرآن و دعوت به وحدت و اتحاد داشته باشند.

سفیر ترکمنستان در ایران با تجلیل از جایگاه مختومقلی فراغی در تاریخ ادبیات ایران و جهان گفت: امروز اشعار مبتکرانه و کلاسیک این شاعر بلند آوازه همانند اشعار فردوسی، حافظ، نظامی و خیام وارد گنجینه طلایی ادبیات جهان شده و خودنمایی می‌کند.

"احمد قربان اف" اظهارداشت: عظمت هر ملتی به اندازه عظمت شخصیت‌هایی است که برجسته شده به جهان رونمایی کرده است که مختومقلی فراغی شاعر دل‌ها و دوران‌ها، بیان کننده زیباترین و ناب‌ترین احساسات بشر و اوج معنویت مردم ترکمن است.

مختومقلی فراغی شاعر مشهور و بلندآوازه ترکمن یکی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخن‌وران زبان ترکمن است که در  روستای حاجی قوشان گنبد به دنیا آمد و زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت‌ محمد آزادی» آموخت.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

مختومقلی فراغی درسال ۱۷۳۳ میلادی برابر با ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را۱۷۹۰ میلادی مطابق با ۱۱۶۹ شمسی ذکر کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =