کد خبر: 314707
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
برگزاری چهل و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز

چهل و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهل و یکمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور محسن حسینی، نویسنده، مدرس و منتقد ادبیات داستانی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

حسینی در این نشست گفت: برای تبدیل شدن یک نوشته به داستان، مواردی مثل شروع، اوج، اتفاق و پایان داستان مهم است و باید مورد توجه نویسندگان قرار بگیرند.

او افزود: در داستان شروع محکم و هدفمند است که مخاطب را جذب کند و در ادامه ماجراها داستان ایجاد کرده را پیش می‌برند و با کشش و گره، همراهی مخاطب را به ارمغان می‌آورند.

وی در ادامه تاکید کرد؛ حوادث باید حول محور شخصیت‌ها بگردند و وظیفه‌ی پایان‌بندی این است که تکلیف حوادث و گره‌ها را مشخص کند.

مربی آفرینش‌های ادبی استان لرستان توضیح داد: نویسنده دست به نوشتن می‌زند تا مخاطب را شگفت‌زده کند و او را با اتفاق‌ها و شخصیت‌هایی روبه‌رو سازد که کمتر با آن‌ها مواجه شده است و به نوعی منحصربه‌فرد و جذاب باشد.

این منتقد ادبی تشریح کرد: فضاسازی باید متناسب با عناصر داستان باشد و لازم است نویسنده به حذف توصیفاتی که به فضاسازی اثر کمکی نمی‌کند بپردازد.

او گفت: تحول شخصیت به سیر داستان و بیان حالات درونی شخصیت اصلی در جهت شناخت و شخصیت‌پردازی کمک‌کننده است زیرا آنچه مهم است، لزوم باورپذیری داستان در خلال وقایع اثر است.

حسینی خاطر نشان کرد: طرح خوب همیشه منجر به داستان خوب نمی‌شود بلکه طریقه‌ی نوشتن و برخورد و پرداخت نویسنده است که از یک طرح ابتدایی یک داستان موفق می‌سازد.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه نوجوانان باید بدانند که با فضاسازی مخاطب را آماده‌ی پذیرش اتفاقات داستانی کرد، گفت: با فضاسازی مناسب می‌شود روند داستان را برای مخاطب باورپذیر و قابل‌لمس کرد و کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌ها را توجیه کرد.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، سارا دین‌پرست و سوفیا رضایی از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =