حضور اعضای انجمن ادبی آفتاب در آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری

صد و چهلمین نشست انجمن‌ ادبی آفتاب، با حضور اعضای داستان نویس و فعّال این انجمن و باحضور حسین عباس زاده، نویسنده و منتقد ادبی در آرامگاه خیام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، تعدادی از داستان نویسان نوجوان مشهدی با حضور در ویژه برنامه ادبی «اردیبهشت شعر» در انجمنی مشترک با داستان نویسان نوجوان نیشابوری به نقد و بررسی آثار یکدیگر پرداختند.   

سمیه سلامی‌راد، کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این نشست یک ساعته، در ادامه همکاری و تعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور و همزمان با سالروز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری برگزار شد.

سلامی‌راد افزود: این برنامه صد و چهلمین جلسه انجمن‌های ادبی بود که مشترکأ برای اعضا داستان‌نویس مشهد و نیشابور، در فضایی متفاوت و با هدف ترویج زبان فارسی و معرفی تاریخ و فرهنگ ایران به نوجوانان و آشنا کردن آنها با هویّت ملّی میهنی‌شان پیش‌بینی و اجرا شد.

دراین نشست ساره افتخاریان داستان «مادر مادر» است را خواند و کارشناس میهمان انجمن در پی نقد و بررسی این داستان به انواع آستانه، شروع و هم چنین انواع پایانه داستان اشاره کرد.

حسین عباس‌زاده ادامه داد: آغاز داستان، اهمیت بالایی دارد و باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را برای خواندن ادامه داستان ترغیب کند؛ این اهمیت تا بدانجاست که از نادر ابراهیمی نویسنده به‌نام معاصر دو جلد کتاب با موضوع براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی منتشر شده است.  

همچنین عباس‌زاده مبحث انواع پایانه در داستان را نیز مطرح نمود و افزود: پایان بندی در داستان از آن جهت اهمیت دارد که مخاطب با رضایت از داستان بیرون بیاید و بعد از تمام شدن، قصه در ذهن او گسترده و ادامه‌دار شود.

در انتهای نشست، همچنین درباره پایانه‌های شگفت‌انگیز که به گشایش می‌رسد یا دارای چرخش است و ناگهان تغییر می‌کند، همچنین پایانه‌هایی که در آن مسئله و گره مطرح شده در داستان حل می‌شود نیز مطالبی ارائه شد.

این انجمن با استقبال ۱۵ عضو انجمن ادبی مشهد و نیشابور همراه بود و ساعت ۱۲.۳۰ پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت در جوار آرامگاه خیام نیشابوری به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =