کد خبر: 314813
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۷
کارگاه داستانک «گنبد کبوتران» برگزار شد

آموزش قالب «داستانک» به صورت کارگاهی با محوریت فرهنگ رضوی و با حضور حسین عباس‌زاده نویسنده و منتقد، پنج شنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور ۱۴۰ عضو کارگاه و انجمن‌های ادبی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس آفرینش‌های ادبی با اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاری این نشست تشویق و ترغیب نویسندگان نوجوان کارگاه‌ و انجمن برای شرکت در مهرواره ملی «گنبد کبوتران» و بررسی ویژگی‌های داستانک بود. تفاوت داستانک و داستان کوتاه عمده‌ترین سؤال و مسئله اعضا بود که در این نشست بررسی شد.

عباس‌زاده منتقد و نویسنده در این نشست گفت: داستانک در پیرنگ، توصیف، شخصیت‌پردازی، اسم داستان و پایانه داستان با داستان کوتاه متفاوت است. در داستانک، فرصتی برای شخصیت‌پردازی مفصل و یا مشروح نداریم و باید با یک یا دو شخصیت ایستا، داستان را پیش ببریم. همچنین حادثه در داستانک فقط یک حادثه محوری است و برخلاف داستان بلند یا کوتاه فرصت ارائه حادثه‌های زنجیره‌ای یا پی‌درپی را نداریم.

نویسنده کتاب «کوه‌ مرگی» تاکید کرد که با توجه به حجم داستاتک که بین ۲۵۰ هزار کلمه است؛ حتی اسم داستان نیز می‌تواند بخشی از داستان تلقی شود و مثلاً در شناسایی زمان یا مکان داستان مؤثر باشد.

ادامه نشست با اثرخوانی چند عضو از تهران و مشهد همراه شد. پخش کلیپ، توضیح مهرواره و شرایط آن از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

لازم به توضیح است اولین مهرواره ملی داستانک «گنبدِ کبوتران» با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در دو بخش نوجوان و بزرگسال تا پایان اردیبهشت می‌توانند آثار خود را به آدرس ذیل ارسال نمایند.

Mokatebe.khorasanrazavi@kpf.ir

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =