کد خبر: 315845
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
بازدید 168
نشست تخصصی مربیان ادبی و هنری کانون گلستان

در روز دوم نشست فصلی مربیان کانون گلستان، مربیان ادبی و هنری استان با برگزاری نشست تخصصی به بحث و گفتگو در مورد مسائل مربوط به حوزه کاری خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، نخستین نشست فصلی مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، مربی مسوولان و کارشناسان با حضور معاون و مدیرکل کانون در تاریخ ۳۱ خرداد و ۱ تیر۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی هنری گرگان برگزار شد که روز دوم این نشست به مربیان ادبی و هنری اختصاص داشت.

بخش اول نشست مربیان ادبی مسائل مربوط به حوزه کاری، برنامه‌های ۱۴۰۱ به‌ویژه مهرواره‌ها اختصاص داشت.

در بخش دوم، جلسه سلسله نشست‌های سیر مطالعاتی مربیان ادبی برگزار شد که در آن، مبحث جادوی مجاورت از کتاب" رستاخیز کلمات، درس گفتارهایی درباره نظریه ادبی صورتگرایان روس تالیف شفیعی کدکنی"  توسط کارشناس ادبی استان ارائه شد.

به گفته‌ی سمیه رئوفی جادوی مجاورت؛ اصطلاحی ابداعی‌ست که نخستین بار محمدرضا شفیعی کدکنی آن را مطرح کرد، او معتقد است بسیاری از امثال و حکم و کلمات بزرگان که در ادب فارسی و عربی رایج است از ویژگی‌های جادوی مجاورت سود می‌برد.

تعریف جادوی مجاورت، اهمیت و اثرات سازنده آن و همچنین نمونه‌های جادوی مجاورت و روش‌های ایجاد آن در شعر کودک از دیگر مباحث ارائه شده در این نشست بود که مربیان ادبی استان نیز تجربه‌ها و طرح‌های ادبی خلاق خود را که متناسب با این مباحث بود پیشنهاد دادند و مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان نیز چند شعر هیچانه که از نمونه‌های جادوی مجاورت می باشد از کتاب"هیچ، هیچ، هیچانه، تالیف مصطفی رحماندوست و سایر شاعران کودک کشور "خوانده شد.

نشست مربیان هنری نیز با موضوع« افزایش آثار  اعضای برگزیده استان در مسابقات بین المللی نقاشی همراه با آسیب‌شناسی محور های این موضوع» برگزار شد.

در این جلسه سید رهبان مسلمی عقیلی کارشناس آفرینش‌های هنری، با غنیمت شردن فصل تابستان و حضور پرشور کودکان و نوجوانان در مراکز، این فصل را بهترین فرصت برای جذب، پایداری و سوق دادن اعضا به کارگاه‌های هنری دانست.

مارال صیادچی، رابط هنرهای تجسمی استان نیز ضمن آسیب‌شناسی تعداد آثار ارسالی در فراخوان‌ها، راهکارها و پیشنهادات خود را در جهت کیفی سازی و حضور اکثریت اعضاء یادآور شد.

مربیان هنری نیز با ارائه گزارش مختصری از مراکز خود، آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی را عنوان و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =