کد خبر: 316102
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
بازدید 316
یک لقمه داستان، ویژه برنامه کانون پرورش فکری گلستان به‌مناسبت روز قلم

همزمان با فرارسیدن روز قلم و گرامی‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری گلستان با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ویژه برنامه‌ای با عنوان یک لقمه داستان برای اعضای ادبی حوزه غرب استان، در محل کانون کردکوی واقع در پارک شهرداری برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، این ویژه برنامه با حضور اعضای ادبی شهرهای گرگان، آق قلا، کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان و با حضور عبدالصالح پاک، نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان به‌عنوان مهمان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و بعد از قرائت قرآن توسط عضو کانون و پخش سرود ملی، نماهنگی از مهمان برنامه برای آشنایی بیشتر اعضای حاضر در این نشست با وی پخش شد.

سپس یکی از داستان‌های کتاب«داستان ۳» با نام «موی سپید» توسط هانیه مرتضوی، عضو کانون کردکوی برای مدعوین خوانده شد و توسط آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

عبدالصالح پاک، مهمان این برنامه در پاسخ به سوال یکی از اعضا مبنی بر انتخاب موضوع مناسب، گفت: موضوعی را برای نوشتن انتخاب کنند که تجربه کرده باشند و اطلاعات داشته باشند مثلا دغدغه های شب امتحان یا خاطرات شیرین سفر به خانه مادر بزرگ که تجربه زیستی خودشان است را راحت تر از موضوعات مربوط به دنیای بزرگسالان می نویسند.

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در پاسخ عضو دیگری، پیشنهاد داد: حتما لایه‌های اول ذهن خود را یادداشت کنند و تا زمانی که داستانی را با هر نوع نقطه‌ی ضعف و قوت نوشته نشود، نمی‌توانند داستان قوی بنویسند.

وی با بیان اینکه دیالوگ در داستان باید پیش برنده، کوتاه و درخشان باشد، اظهار داشت: اگر شخصیت داستان شما خوشحال است دیالوگ‌ها شاد و فضاهای داستان رنگی و شاد باشد.، اگر غمگین است فضاها و توصیف‌ها متناسب با آن باشد و همچنین به سوژه‌های محیط اطرافشان توجه داشته باشند و هر آنچه می نویسند را چندین بار مرور و بازنویسی کنند.

پرسش اعضا در خصوص داستان و پاس‍خ‌دهی مهمان برنامه، نقد اثر مائده احمدی عضو کانون بندرگز، تقدیر از مهمان برنامه و بازدید از فضای مرکز کانون کردکوی دیگر اقداماتی بود که در این روز انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =