گرامیداشت هفته‌ی اردبیل در مراکز کانون استان

هم‌زمان با چهارم مردادماه «روز ملی اردبیل»، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان استان اردبیل به اجرا گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در سالروز سفر پربرکت مقام معظم رهبری به استان اردبیل در مردادماه سال ۱۳۷۹ و گرامیداشت هفته اردبیل، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی با حضور اعضای کودک و نوجوان در مراکز کانون استان برگزار شد.

مرکز شماره یک کانون اردبیل

به مناسبت هفته اردبیل، فعالیت معرفی وقایع و ایام در قالب کارگاه پرسشگری با موضوع علت نام‌گذاری روز اردبیل برگزار شد. در این کارگاه مربی بعد از طرح سوال از دلیل نام‌گذاری چهارم‌ مردادماه به‌نام «روز اردبیل»، اعضا را به چالش کشیده و در مورد ویژگی‌های استان ازجمله آثار مربوط به دوره صفوی، آداب‌ورسوم و ... گفت‌وگو کرد.

همچنین به‌منظور آشنایی اعضای نوجوان با شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی کتاب از اسفریس تا هشت‌بهشت نوشته داریوش علومی معرفی و با بهره‌گیری از تصاویر این کتاب سلسله صفوی و بناهای تاریخی مربوط به این دوره معرفی شد.

در فعالیتی دیگر به همین مناسبت، ویژه‌برنامه‌ی «مردی از سرزمین من» باهدف معرفی آقای محمود مهدوی و اثر ارزشمند ایشان با عنوان «برادرخوانده» برگزار شد. در این برنامه اعضا ضمن خوانش اثر به بررسی عناصر داستان، به‌ویژه صحنه‌ی داستان و انواع کشمکش‌های موجود در آن پرداختند.

در فعالیت‌های هنری نیز مربی مرکز با سفری مجازی به منطقه‌ی باستانی «شهر یری» ضمن معرفی این شهر تاریخی، برای آشنایی بیشتراعضا، عکس‌های مختلف از سنگ افراشته‌های کشف‌شده در آن منطقه را به نمایش گذاشت و در ادامه کارگاه چندین سنگ افراشته با راهنمایی مربی توسط اعضا طراحی گردید.

همچنین، کتابت اسما الهی به خط نستعلیق شکسته و تحریر، توسط اعضای نوجوان مرکز در کارگاه خوشنویسی انجام شد.

از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته در این مرکز می‌توان به معرفی روز چهارم مرداد در تقویم ایران به‌نام روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین‌ اردبیلی و استقرار سلسله صفوی در ایران، بیان فرازهایی از تاریخ حکومت صفویان برای اعضا، معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی به‌عنوان شیخ زاهد و عالم دینی بزرگ و خوانش بخش‌هایی از زندگی‌نامه، ویژگی‌های شخصیتی، فعالیت‌ها و سفرهای ایشان و خوانش کتاب پسته و هفت برادر با زبان ترکی به توسط اعضا، جهت پاسداشت زبان مادری اشاره کرد.

مرکز انگوت

به مناسبت بزرگداشت شیخ الارشاد صفی‌الدین اردبیلی ایستگاه نقاشی کودکان و نوجوانان با موضوع بقعه شیخ صفی در منطقه بوم گردی عصمت واقع در روستای ملالار شهرستان انگوت، با حضور ولی اسماعیلی نماینده مردم شهرستان‌های گرمی و انگوت، فرماندارشهرستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استان و شهرستان برگزار شد.

در ادامه این فعالیت که باهدف معرفی پیشینه تاریخی استان و ترغیب اعضا به مطالعه در حوزه تاریخ و فرهنگ غنی منطقه انجام گرفت، با اهدای جوایزی از آثار برتر تقدیر به عمل آمد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری و آبگرم‌های استان، آشنایی اعضا با شهرها و موقعیت جغرافیایی آن‌ها، معرفی کتاب از اسفریس تا هشت‌بهشت و خاطره گویی اعضا از سفر به مکان‌های تاریخی از دیگر برنامه‌های اجراشده به مناسبت گرامیداشت هفته اردبیل در کانون مرکز انگوت بود.

مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد آیین بزرگداشت هفته اردبیل را با هدف معرفی فرهنگ و تمدن اردبیل و آشنا نمودن اعضا با هویت تاریخی استان، با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و ادبی برگزار کرد.

در این برنامه، مربی فرهنگی مرکز با اشاره به روز اردبیل، مطالبی راجع به جایگاه دوره صفویه

برای اعضای مرکز بیان کرده و با استفاده از ماکت بقعه شیخ حیدر، به معرفی این شخصیت که یکی از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود پرداخت.

شهلا شمس، مربی ادبی مرکز نیز با استفاده از تصاویر اینترنتی سفری مجازی در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار و اعضای حاضر در کارگاه را با قسمت‌های مختلف آرامگاه نظیر گنبد الله الله، مسجد جنت سرا، عمارت چینی‌خانه، صحن اصلی و... آشنا کرد

در این فعالیت، یکی از اولیای اعضا که کارشناس تاریخ بود، درباره شیخ صفی‌الدین و همچنین کاشی‌کاری، طرح‌ها، نقوش، رنگ و لعاب بکار رفته در بقعه، اشیای سفالی و چینی آن دوره برای اعضا سخن گفت. در ادامه مربی ادبی مرکز از اعضا خواست با کمک آموخته‌هایشان خاطرات سفر خود به آرامگاه را بنویسند.

همچنین ناهیده جدی مربی هنری مرکز، ماکت دست‌ساز بقعه شیخ حیدر را برای اعضا معرفی کرده و با استفاده از کتاب «میراث فرهنگی ایرانیان» و بانشان دادن تصاویری از دوره صفوی، از اعضا خواست تا اشیایی شبیه کاسه آبی و سفید، قندیل و تنگ سفالی که در چینی‌خانه شیخ صفی نگهداری می‌شود را درست نمایند.

مرکز دولت‌آباد

کانون پرورش فکری مرکز دولت‌آباد به مناسبت گرامیداشت چهارم مردادماه و «روز ملی اردبیل» برنامه‌های متنوعی اجرا کرد.

در این برنامه، کریم اصلان‌زاده مربی مسوول مرکز با اشاره به علت نام‌گذاری چهارم مردادماه به‌عنوان روز ملی اردبیل، به تشریح تاسیس سلسله صفویه و حوادث مهم در این دوره پرداخت.

وی با اشاره با بیان اینکه اردبیل به خاطر استقرار دولت وحدت ملی از زمان صفویان و برچیدن دولت‌های ملوک‌الطوایفی در جغرافیای ایران حقی به گردن ایران دارد، گفت: با استقرار دولت صفویه مذهب شیعه به‌طور رسمی در ایران برقرار شد و این افتخار بزرگی برای اردبیل است.

برگزاری کارگاه سفالگری اعضا با محوریت اشیای سفالی دوران صفویه، معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، معرفی ایام و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان از قبیل پل معلق مشگین‌شهر، پل شیشه‌ای هیر، بقعه کلخوران، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، چشمه‌های آب گرم سرعین، جنگل فندق لو، دریاچه شورابیل ازجمله برنامه‌های مرکز در طول هفته اردبیل بود.

مرکز رضی

کانون مرکز رضی، به مناسبت گرامیداشت هفته ملی اردبیل، برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی را از چهارم الی دهم مرداد با حضور اعضای مرکز اجرا کرد.

اسلام حسن‌زاده سرپرست مرکز رضی با معرفی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از او به‌عنوان مردی صاحب کرامات عالیه، مفسّر قرآن، عالم، فاضل و شاعر نام‌برده و گفت: شیخ صفی‌الدین بیش از ۳۰ سال به هدایت و ارشاد طالبان علم مشغول بود و بنا به گفته‌ها بیش از ۱۰۰ هزار شاگرد را تربیت کرده است. وی دوستدار اهل‌بیت (ع) بوده و این مطلب در گفتارها و اشعار به‌جامانده از وی قابل‌اثبات است.

معرفی جنگ چالدران در قالب قصه‌گویی، معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی، معرفی بناهای تاریخی با استفاده از تصاویر ازجمله چینی‌خانه، کاشی‌کاری‌ها، نقاره‌خانه، سقاخانه، آرامگاه کشته‌شدگان جنگ چالدران، مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین اردبیلی، فعالیت خوشنویسی با اعضا با سرمشق اسما الهی و خاطره‌نویسی اعضا در کارگاه ادبی با عنوان خاطره بازدید از بقعه شیخ صفی، بقعه شیخ جبرائیل، کاروان‌سرای شاه‌عباسی و دیگر ابنیه عصر صفوی ازجمله برنامه‌های اجراشده در این هفته بود.

مرکز شماره یک کانون کوثر

 به مناسبت هفته اردبیل، واقعه‌ی جنگ چالدران به شیوه قصه‌گویی برای اعضای مرکز شماره یک کانون کوثر معرفی شد. اعضا در این فعالیت، با اهمیت این جنگ که با تعیین مرزهای امپراتوری صفوی و عثمانی، خاورمیانه مدرن را شکل داد و منجر به شکل‌گیری مرزهای امروزی بین ایران، ترکیه و عراق شد، آشنا شدند.

 همچنین اعضای کارگاه سفال مرکز یک کوثر با استفاده از گل سفال، کتیبه سفالی ساخته و در آن صفات حضرت باریتعالی را به‌صورت برجسته نوشتند.

 در ادامه اعضای کارگاه خوشنویسی با استفاده از قلم نی و مرکب صفات الهی را سرمشق خود قرار داده و با خط زیبا این صفات را به نگارش درآوردند.

مرکز شماره دو کانون کوثر

مربیان و اعضای مرکز دو کوثر به مناسبت هفته اردبیل برنامه متنوع فرهنگی و هنری را اجرا کردند.

در این برنامه، مربی مرکز، با معرفی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بنیان‌گذار سلسله‌ی صفویه در ایران و اردبیل، خاستگاه و تشکیل این سلسله را شرح داد. همچنین با توجه به تصاویری که از جنگ چالدران تهیه شده و روی تخته نصب شده بود وقایع و حوادث جنگ چالدران در قالب نقالی برای اعضا تعریف شد.

در ادامه، مربی مرکز دلیل نام‌گذاری چهارم مرداد به‌عنوان روز اردبیل و روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تقویم رسمی ایران را توضیح داده و به شناخت بهتر مفاخر و نوابغ استان تاکید کرد.

در فعالیت‌های هنری مرکز، اعضای نوجوان دختر صفات پروردگار را به‌عنوان نشان مذهب تشیع صفویان به روش نستعلیق خوشنویسی کردند. اعضای نوجوان پسر نیز به‌صورت گروهی و به همراه مربی تابلوی گنبد (الله الله) را با استفاده از سفال به‌عنوان نماد و تجلی قدرت و نجابت معماری صفوی درست کرده و پس از خشک شدن، با استفاده از گواش آن را رنگ‌آمیزی کرده و در معرض دید سایر اعضای مرکز قراردادند.

مرکز گرمی

به مناسبت چهارم مرداد، سالروز استقرار سلسله صفویه به‌عنوان پرچم‌دار حکومت شیعی و روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ویژه‌برنامه گرامیداشت این روز و هفته اردبیل با حضور اعضای کودک و نوجوان در کانون مرکز گرمی برگزار شد.

گفتنی است معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین و صحبت در مورد زندگی ایشان، معرفی جنگ چالدران به‌صورت قصه‌گویی، برگزاری کارگاه سفال اعضای نوجوان با موضوع بقعه شیخ‌صفی، معرفی کتاب از اسفریس تا هشت‌بهشت و نشریه نگاری الکترونیکی تحت عنوان بنیان‌گذار سلسله صفویه از برنامه‌های اجراشده توسط کانون مرکز گرمی در هفته گرامیداشت استان اردبیل بود.

مرکز اصلاندوز

به مناسبت روز ملی اردبیل، مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز با اجرای برنامه مختلف این روز را گرامی داشت.

در این ویژه‌برنامه، با استفاده از عکس، مکان‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل برای اعضا معرفی‌شده و سپس تصاویری از بقعه شیخ صفی به‌صورت جورچین در اختیار اعضا قرار داده شد تا در قالب بازی و سرگرمی با سبک معماری این اثر تاریخی آشنا شوند.

در ادامه برنامه‌های گرامیداشت هفته اردبیل، زندگی عشایر منطقه اصلاندوز توسط مربی برای اعضا توضیح داده شد و اعضا با راهنمایی مربی خود فضای زندگی عشایر از قبیل آلاچیق، پخت نان و لباس محلی را با تکنیک‌های مختلف نقاشی به تصویر کشیدند.

جمله‌سازی با استفاده از کلمات مرتبط با استان اردبیل، شهرها و بناهای تاریخی و خاطره گویی اعضا از بازدید بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و سایر مکان‌های دیدنی استان ازجمله برنامه‌های اجراشده در ایام هفته اردبیل بود.

مرکز نمین

به مناسبت هفته‌ی اردبیل و گرامیداشت این ایام، کانون مرکز نمین، به اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند.

به همین مناسبت در اولین روز از برنامه‌های گرامیداشت هفته‌ی اردبیل، اعضای مرکز نمین با هماهنگی و همکاری فرمانداری و سایر ادارات شهرستان، ضمن بازدید از موزه‌ی صارم‌السلطنه، در محوطه‌ی این مکان، با موضوع بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان نمین و استان اردبیل نقاشی کشیدند.

تهیه‌ی پانل معرفی وقایع ، مفاخر و مشاهیر بزرگ استان در دوره‌ی صفویه، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع معرفی اشعار شاعران دوران صفویه به‌ویژه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، برگزاری کارگاه نقاشی از بناهای تاریخی ازجمله بقعه‌ی شیخ بدرالدین در نمین، بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، پل هفت‌چشمه در اردبیل، معرفی کتاب‌های تاریخی از نویسندگان بومی شهرستان نمین از برنامه‌هایی بود که در این هفته برای اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد.

 مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر

ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت هفته استان اردبیل از چهارم تا دهم مردادماه در مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر با هدف معرفی پیشینه تاریخی، شکل‌گیری و حکومت سلسله صفوی با حضور اعضای مرکز برگزار شد.

در این هفته، فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری و ادبی ازجمله مسابقه نقاشی، قصه‌گویی، خوشنویسی و کارگاه ادبی، باهدف فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره نقش و اهمیت صیانت از آثار تاریخی برای اعضای کودک و نوجوان برگزار شد.

نرگس پورعلی، مربی هنری مرکز مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقبره شاه اسماعیل را برای اعضا معرفی کرده و در ادامه هرکدام از اعضا باراهنمایی مربی خود به نقاشی و طراحی از این اماکن پرداختند. همچنین در کارگاه خوشنویسی اعضای مرکز با سرمشق صفات الهی به فعالیت خوشنویسی مشغول شدند.

راضیه قربان‌زاده مربی ادبی مرکز نیز از موقعیت جغرافیایی و تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین صحبت کرده و از اعضایی که تجربه بازدید و آشنایی با بقعه را داشتند، خواست با توصیف آن، خاطرات خود را به رشته تحریر درآورند.

گفتنی است قصه‌گویی متناسب با موضوع هفته اردبیل، یکی دیگر از فعالیت‌های انجام‌گرفته توسط مربیان فرهنگی مرکز به همین مناسبت بود.

مرکز شماره سه کانون مشگین‌شهر (آلنی)

به مناسبت گرامیداشت هفته اردبیل و آشنایی اعضا با تاریخ و فرهنگ دوران درخشان صفویه، برنامه‌های مختلفی در مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر (آلنی) اجرا شد.

 در این برنامه، مربی مرکز ضمن معرفی بناهای دوران صفویه و جاذبه‌های معماری و هنری دوران صفویه، در رابطه با سلسله صفویان و خدمات آن‌ها در ایران توضیحاتی برای اعضا ارائه داد. مربی مرکز از میان بناهای تاریخی این دوره، به معرفی بنای شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شیخ حیدر مشگین‌شهر پرداخته و به شباهت‌ها و تفاوت‌های این بناها، کاربردهای آن‌ها در دوران صفویه، نحوه‌ی ساخت و نگهداری و همچنین کاربرد فعلی آن‌ها اشاره کرد.

در ادامه اعضای کارگاه‌های نقاشی و سفالگری با نظارت و راهنمایی مربی هنری به ترسیم نقاشی با تکنیک پاستل و گواش و ساخت کتیبه‌ها و ماکت‌های سفالین با موضوع بقاع شیخ حیدر و شیخ صفی‌الدین اردبیلی در ابعاد ۲۰ در ۲۰ و با تکنیک نقش برجسته پرداختند. در پایان تعدادی از کتیبه‌های سفالین که اجرای بهتری داشتند، انتخاب شدند تا پس از خشک شدن جهت پخت و لعاب‌کاری به کوره ارسال شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =