انجمن های ادبی کانون تاثیر زیادی بر جریان ادبیات کشور خواهند داشت

یکشنبه ساعت نه صبح تاریخ بیست وسوم مرداد ماه در محل سالن کنفرانس کانون زبان ایران شعبه سنندج؛ اهالی واحد آفرینش های ادبی چون یک خانواده ی صمیمی در سراسر استان به صورت حضوری و مجازی کنارهم گرد آمدند  تا هم دیداری تازه کنند و هم طبق روال جلسات انجمن ؛  نقد های سازنده شان را برای هم بخوانند  و از نگاه یکدیگر  به داستانهایشان  چشمی بیاندازند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، این جلسه ی مشترک دو انجمن نویسندگان نوجوان هور و رازاوه مهمانان ویژه ای از دیگر مراکز استان داشت و البته کارشناسی در این جلسه به بحث و گفت و گو با اعضا پرداخت که چهره ای شناخته شده و از اهالی فرهنگ و ادب و هنر استان کردستان است.

مهمان این جلسه دکتر بهروز خیریه  بود که به واقع کوله باری از تجربه با خود همراه داشت .وی که یکی از اعضای دیرین کانون بوده است آثار ادبی فاخری را به کردی ترجمه کرده، پژوهش های نابی انجام داده ونویسنده چند عنوان کتاب است .او همچنین شاعر هم بوده و طبع شعری شیوا وروانی دارد.
گوهری سرپرست کانون استان کردستان هم در این جلسه حضور داشت.انجمن های ادبی بستر خوبی هستند برای ورود اعضای نوجوان به مباحث تخصصی که به گسترش و تعمیق و نهادینه شدن ادبیات خواهد انجامید.این نوجوانان که علاقه به نوشتن دارند واهل مطالعه هستند و در انجمن ها حضور پیدا میکنند تا آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گیرد به جامعه هنری کشور ورود درخشانی پیدا می کنند وتاثیر زیادی بر جریان ادبیات کشور خواهند داشت .وی همچنین افزود : حضور اساتید و کارشناسان زبده در جلسات انجمن ها و همراهی آن ها با اعضا اتفاق خوشایندی هست که از رهگذر آن ؛   هنر نقد شدن ونقد کردن را می آموزند.وی همچنین با اشاره به این نکته که این جلسه از انجمن به طور حضوری برگزار شده است گفت: اینکه اعضا توانسته آمد بعد از مدت ها در جلسات حضوری انجمن فعال باشند و به طور همزمان با بهره گیری از امکانات مجازی جلسه را پیگیری کنند خوب است و امید داریم این جلسات را در شهرستان ها هم با حضور اساتید و نویسندگان و شاعران بومی و محلی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: البته در جلسات حضوری پذیرای ظرفیت محدودی از بچه‌ها می‌توانند حضور پیدا کنند اما با برگزاری همزمان جلسات به طور مجازی و حضوری ؛  این محدودیت‌ها از بین رفته است. 

سرپرست کانون استان در توضیح این نکته که در حال حاضر دو انجمن داستان و یک انجمن شعر در استان فعال می باشد گفت: فعالیت مستمر انجمن ها نشان از این دارد که اعضای نوجوان نیاز دارند که مورد توجه قرار گیرند ؛ دیده شوند و انگیزه پیدا کنند که در بستر انجمن ها و مشارکت آن ها در این جمع هم سالان به بسیاری از این نتایج را در پی خواهد داشت.

جلسه مشترک انجمن هور و رازاوه با قرائت آثار توسط نداملایی و آرزوکرده آغاز شد و پس از نقد و بررسی آثار توسط اعضا؛ کارشناس جلسه نکاتی را یادآور گردید.
 بهروز خیریه به اعضای نویسندگان  نوجوان گفت: یادمان باشد نقدی کارآمد است که سازنده باشد و مثل  تیغ جراحی به مداوای اثر ادبی بر آید نه در مقابل اثر . 
او با حوصله و دقت بسیار در رابطه با آثار اعضا نکاتی را یادآور گردید و از تفاوت  قصه و داستان صحبت کرد. وی همچنین تاکید کرد که داستان کوتاه بخشی از یک رمان نیست و درحین نگارش آثارتان نباید این نگاه را داشته باشید.
وی همچنین به اعضا تاکید کرد که در حین نوشتن و  خواندن روی کلماتی که می نویسند دقت کنند  چون این امر احترام به مخاطب است و البته مهم تر اینکه  کلمات بار معنایی دارند و گاهی خوانش کلمات  با یک حرکت کوتاه  معنایی متفاوت به خود می گیرد و به همین علت ممکن است در رساندن مفهوم به مخاطب دچار دوگانگی شوید.
وی به طور ویژه در رابطه با منطق داستانی سخن گفت و اشاره کرد که  همه ی عناصر داستان مثل دانه های تسبیح  کنارهم قرار می گیرند تا داستان شکل بگیرد اما منطق داستانی با به قول معروف دودوتا چهارتای ریاضی فرق دارد زیرا شخصیت های داستانی از وجود آدمی وام می گیرند و انسان بسی پیچیده است وهر شخصیت باید بخشی از احساسات مارا در کنار خود داشته باشد . وی ادامه داد: شخصیت اصلی داستان باید در کنارحس کنجکاوی احساساتی مثل ترحم ،همذات پنداری ، طرفداری یا هر حس مشترکی را نسبت به خود در درون مخاطب  به خروش بیاورد تا مخاطب تا لحظه ی آخر در کنار داستان باشد.
خیریه همچنین گفت: زمان در داستان مهم است و ماباید داستان ها را باتوجه به زمان و شرایطی که در آن  زندگی می کنیم بنویسیم .
اودر پایان از اینکه در کنار نوجوانان  بوده است ابراز خرسندی کرد و از آنها خواست که ادبیات این مرزو بوم را بخوانند و از آن محافظت کنند و تکنیک ها و قالب های نوشتاری را هم در کنار مکاتب ادبی یادبگیرند زیرا تئوری و عمل درکنارهم باعث پختگی آثارشان خواهد شد.
در این جلسه اعضای مراکز قروه؛ سریش آباد؛ موچش و مریوان به ارائه ی نظرات خود به طور مجازی پرداختند.

این جلسه با مشارکت مدیریت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار  و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کردستان برگزار گردید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =