شورای مشورتی اعضای کانون استان با معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس

همزمان با گرامیداشت هفته دولت، نوجوانان عضو شورای مشورتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در یک دیدار دوستانه دغدغه‌های خود را با فرماندار شهرستان مشهد مطرح کردند

به گزارش روابط عمومی کانون استان، در ادامه ویژه برنامه‌های بزرگداشت هفته دولت، شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ اعضای نوجوان شورای مشورتی کانون در محل سالن جلسات فرمانداری مشهد سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با محسن داوری معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مطرح کردند.

جلسه با قرائت قرآن توسط «امیرعلی شاندیزی» عضو کودک مرکز شماره ۲ مشهد آغاز شد.

 در ابتدای جلسه ابراهیم زره ساز، مدیر کل کانون استان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری شورای مشورتی و تشکر از فرماندار مشهد به جهت در اختیار قرار دادن این فرصت به اعضای فعال کانون، به ظرفیت بالای نوجوانان امروز اشاره کرد و گفت: شورای مشورتی اعضا نوجوان کانون استان با بیش از ۵۰ عضو فعال تشکیل شده و در برنامه ها و موضوعات مهم از توانایی و خلاقیت این اعضای خوش فکر و توانا استفاده می‌شود. وی همچنین اشاره کرد اصلی‌ترین مشخصه این نوجوانان و دلیل اصلی موفقیتشان دوستی و همنشینی با کتاب است.

شورای مشورتی اعضای کانون استان با معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس

داوری، فرماندار مشهد نیز ضمن تشکر از حضور اعضا و برگزاری چنین جلسه ارزشمندی گفت: تشکیل شورای مشورتی کانون و استفاده از نوجوانان صاحب نظر و توانا، موجب خوشحالی و امیدواری به آینده و توفیق حضور در این جمع از بزرگترین توفیقات است ...

ایشان همچنین با تاکید بر اثر بخشی فضای گفتمانی، آمادگی خود را جهت دریافت طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی نوجوانان در راستای حل مسائل و مشکلات و شناسایی و برطرف کردن نیازها در سطح شهرستان مشهد اعلام کرد.

در ادامه اعضای شورا هر کدام به طرح نظرات و سوالات خود پیرامون موضوعاتی چون: حوزه چاپ و نشر کتاب، مبلمان شهری، آسیب های اجتماعی و ناامنی فضاهای عمومی از جمله پارک ها،  بازی های رایانه ای و فضای مجازی، ضرورت مهارت آموزی و اشتغال در آینده، کمبود امکانات فرهنگی در حاشیه شهر و... و. پرداختند.

غزل خاکسار، عضو فعال مرکز فرهنگی شماره ۵ مشهد، پژوهشگر نمونه و برنده مدال طلا جشنواره خوارزمی به عنوان اولین سخنگوی شورای مشورتی با اشاره به موضوع مهم نظارت بر کیفیت و محتوای کتاب های حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر بخواهیم مسئولانی موثر و کارآمد تربیت کنیم نیازمند تغذیه فکر آنها در نوجوانی  با استفاده ازکتاب های خوب و با کیفیت هستیم. وی با اشاره به وجود اعضای کتابخوان به نیاز تجهیز هر چه بیشتر کتابخانه‌ها و تامین منابع مطالعاتی تاکید کرد.

شورای مشورتی اعضای کانون استان با معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس

امیرطاها بنی خزاعی، عضو نوجوان مرکز فرهنگی شماره ۴ مشهد و فعال در حوزه کتابخوانی و هنرهای نمایشی با طرح این سوال از فرماندار مشهد که «آیا در کودکی و نوجوانی به شغل آینده خود می‌اندیشیده‌اید؟» گفت: به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین نیازهای نوجوان امروز آشنایی با مشاغل مختلف و مزایا و معایب آنهاست. ایجا فضایی که در آن نوجوان بتواند فرصت تجربه کردن حرفه‌های گوناگون و آشنایی با جزئیات مشاغل را داشته باشد تا بتواند انتخاب بهتری انجام دهد.

داوری فرماندار مشهد در پاسخ گفت: نوجوانان دوره ما در اوقات فراغت با حضور در فضاهای کاری مهارت‌های مختلفی را به دست می‌آوردند. متاسفانه امروزه تاکید بیشتر خانواده‌ها بر درس و تحصیل سبب دور شدن نوجوانان از فضای مهارت‌آموزی شده است. مسئولین شهری در تلاشند که با همکاری آموزش فنی، حرفه‌ای فرصت آشنایی با برخی مشاغل را در قالب کارگاهی در دوره‌های ۱۸ ماهه برای نوجوانان و جوانان مهیا کنند.

پس از توضیحات آقای فرماندار در حوزه مهارت‌آموزی، لیدا دقیق، عضو مرکز فرهنگی شماره ۷ مشهد و برگزیده جشنواره قصه‌گویی با طرح این سوال که «آیا حال بچه های شهر خوب است؟» به بیان مشکلات فضای مجازی، نیاز نوجوانان به پلت فرمها و بازیهای مناسب، جذاب و برگرفته از هویت ملی- اسلامی پرداخت.

شورای مشورتی اعضای کانون استان با معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس

داوری فرماندار مشهد با تاکید بر حساسیت فضای مجازی و اهمیت شیوه استفاده از این فضا گفت: تلفن‌های همراه هوشمند یک فرصت است؛ آنچه آسیب‌زاست شیوه استفاده ما از این ابزارهاست. تکنولوژی لازمه زندگی امروز است اما در زمینه چگونگی استفاده از آن باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. ایشان مشکل اصلی محتوای فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای را عدم تناسب با ذائقه و نیاز مخاطب دانست و گفت گام اول در حل این مشکل نیازسنجی و ذائقه سنجی‌ست که در نتیجه تعامل و گفتگوی مستقیم با مخاطب فضای مجازی که عمدتا نوجوانان و جوانان هستند به دست می‌آید.  

گفتگو و ارائه نظر پیرامون محورهایی چون امنیت روانی فضای بازی کودکان، مبلمان شهری، کتابخوانی، اردوها و تورهای مشهدشناسی با رویکرد شناساندن هویت تاریخی شهر به کودکان و نوجوانان، زیارت از راه دور و ... از دیگر مباحث طرح شده در نشست شورای مشورتی اعضای نوجوان کانون با معاون استاندار و فرماندار مشهد بود.

داوری فرماندار مشهد در پایان جلسه به اعضای شورا توصیه کرد مطالبات و نظرات خود را در حوزه های مختلف با مسئولین مرتبط آن موضوع در میان بگذارند. قطعا گفتگو با مسئولین شهرداری در حوزه مبلمان و فضاسازی شهری، جلسه با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب، تئاتر، سینما و... و. و سایر مدیران و مسئولین، اثربخش و راهگشا خواهد بود.

همچنین به پیشنهاد معاون استاندار مقرر شد این جلسات به شکل مستمر و در بازه زمانی هر دو ماه یکبار با دستور جلسات از پیش تعیین شده برگزار گردد. داوری سوالی را نیز با اعضا مطرح کرد مبنی بر اینکه «اگر روزی فرماندار شوید چه برنامه کاری و اولویتهایی را برای شهر خود در نظر می‌گیرید؟» وی از  اعضا خواست به این موضوع فکر کنند و در جلسه بعدی پیرامون آن گفتگو صورت گیرد.

اهداء اثر نقاشی «محدثه برزویی» عضو ۸ ساله هنرمند کانون به فرماندار، تقدیر فرماندار از اعضا و گرفتن عکس یادگاری از دیگر برنامه‌های این نشست صمیمانه بود.

شورای مشورتی اعضای کانون استان با معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =