«امام حسن مجتبی علیه‌السلام» عنوان و موضوع سوگواره عاشورایی سال ۱۴۰۲

هجدهمین سوگواره عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با عنوان «ملحمه‌الحسین» با حضور سید حسین حقایقی مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس، محمدرضا سنگری عاشوراپژوه و جمعی از اعضا، مربیان و کارکنان بازنشسته کانون فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون فارس، محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه میهمان این سوگواره بود که سخنانش را با اشاره به مفهوم عنوان سوگواره آغاز کرد. به گفته‌ی سنگری: «ملحمه» یعنی انتقام و انتقام گیرنده خون حضرت اباعبدالله، مولایمان صاحب‌الزمان است. ما همه در ملحمه‌ی حسین هستیم و می‌خواهیم انتقام خون اباعبدالله را بگیریم . از چه کسی و چطور؟ باید  شمر زمان خودمان را بشناسیم و حواسمان را جمع کنیم خودمان هم یزیدی و شمری نشویم. مراقبت کنیم که خصوصیات آن‌ها در وجودمان جا خوش نکند.

این دانشمند عاشورایی افزود: بسیاری اوقات شکست‌های ما ریشه در خودمان دارد و قربانیان رفتارهای ناروای خودمانیم گر چه زود دیگران را متهم می‌کنیم. پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است. هیچ کس شکست را گردن نمی‌گیرد.

 او به ترفندهای شیطان برای به دام انداختن انسان‌ها اشاره کرد و گفت: اولین نیرنگ شیطان تحقیر دیگران و خود را برتر از دیگران دیدن است. خودبزرگ بینی اولین نقطه سقوط است. تکبر و خودبزرگ بینی از انسان شمر می‌سازد. آزمندی و حرص ورزیدن از دیگر خصوصیات شیطان است که گاهی گریبان‌گیر ما می‌شود. حرص دیده شدن هم یکی از همین آفت‌هاست. ما وقتی دیده می‌شویم که نخواهیم در چشم دیگران باشیم که همین خودنمایی، نشانه و زمینه غرور و کبر است. تنبلی از دیگر خصوصیات منفی است که انسان را بیچاره می‌کند در حالی‌که امام حسین علیه‌السلام، در آموزه‌هایشان به ما یادآور می‌شوند کسالت و تنبلی و بی‌حالی در کارهایمان نباشد.

این شاعر و نویسنده‌ی آیینی، در ادامه به خلقت جهان اشاره کرد و گفت: خداوند جهان را در ۶ روز ساخته است. روز چندین معنا دارد و در اینجا منظور از روز، «دوره» است. امام حسین می‌فرمایند شما هم ۶ روز در زندگی دارید. اولین روز، «یوم‌المولود» است روزی که متولد شده‌اید. روزی که خداوند هنرنمایی کرد و انسان را آفرید و به خود تبریک گفت. یوم المولود ما گره‌خوردگی عجیبی با امام حسین دارد و آن وقتی است که کام ما را با تربیت امام حسین علیه‌السلام باز می‌کنند؛ یعنی شروع زندگی با نام و یاد حسین است و این یعنی زیستن با حسین. دومین روز «یوم المفقود» است یعنی روزی که دیگر نیست و گذشته. خوشا به حال آنان که با نگاه کردن به روز گذشته خوشحال می‌شوند و از خود راضی هستند. سومین روز «یوم‌المشهود» یعنی روزی که در آنیم و همه‌ی سرمایه ما همین روز است که در آن به گذشته فکر نمی‌کنیم و در فکر آینده هم نیستیم که «زندگی آب‌تنی کردن در حوضچه اکنون است» و باید امروز خودمان را دریابیم.

یوم‌المورود، یوم‌الموعود و یوم‌الممدود: فردا، لحظه مرگ و قیامت، روزی که تمام نمی‌شود دیگر مواردی بود که سنگری به آن اشاره کرد.

سنگری در بخش دیگری از سخنانش به انواع احسان اشاره کرد و احسان در انفاق، دیدار، بحث، روابط اجتماعی، عمل، بخشش، دعا، ساوات و احسان در تعلیم و تربیت را برشمرد.

این اندیشمند عاشورایی موضوع سال آینده سوگواره عاشورا را معرفی شخصیت کریم اهل‌بیت، «امام حسن مجتبی علیه‌السلام» عنوان کرد  که بر این اساس، آثار سوگواره نوزدهم عاشورا در کانون فارس با موضوع کریم اهل‌بیت خلق خواهد شد.

 هجدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس روز پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در شیراز برگزار شد. پخش تیزر سوگواره، مداحی، پرچم‌نویسی، پخش تصاویر و فیلم‌های منتخب آثار ارسالی به دبیرخانه، اثرخوانی اعضا و مربیان و تقدیر از برگزیدگان، از دیگر بخش‌های هجدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =