فکر اولیه داستان باید عدم تعادل داشته باشد

به اعتقاد شراره هاشم دباغیان مهمان سی و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش، فکر اولیه داستان باید عدم تعادل داشته باشد و پیرنگ آن قابل گسترش باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، به اعتقاد شراره هاشم دباغیان مهمان سی و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش، فکر اولیه داستان باید عدم تعادل داشته باشد و پیرنگ آن قابل گسترش باشد.
این نویسنده کودک و نوجوان افزود: ما می‌توانیم از واقعیت الهام بگیریم و آن را در داستان بیاوریم، اما باید آن را مجددا براساس دنیای داستان خودمان خلق کنیم تا کاملا قابل باور باشد.
نویسنده کتاب «ماهی سیاهه» در ادامه اشاره کرد؛ رویدادهای داستان نباید براساس تصادف اتفاق بیفتند؛ حتی اگر در دنیای واقعی ممکن است براساس تصادف رویدادی خلق شود؛ اما در دنیای داستان باید براساس رابطه علت و معلولی پیش برود.
وی درباره ایجاز در داستان تصریح کرد: نویسنده باید ابتدا خلاقیت خود را محدود نکند و آنچه به نظرش می‌رسد را بنویسد، سپس در بازنویسی‌های بعدی بسنجد که چه جمله‌ها یا عباراتی را اگر حذف کند، به ساختار داستان ضربه‌ای وارد نخواهد شد؟ و اینگونه داستان منسجم‌تری خواهیم داشت.
نویسنده مجموعه «قرار با ستاره» به صورت مجزا سه داستان «روز پاییزی» از زهرا حدادزاده، «سراغ خاطره‌ها را نگیر» از آتنا امیری و «کوبه» از ریحانه خالقی را مورد نقد و بررسی قرار داد و نکاتی را که باعث ارتقای سطح کیفی اثر می‌شد، بیان کرد.
سی و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش استان یزد عصر دوشنبه 28 شهریورماه 1401 در نرم افزار واتساپ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =