نشست توجیهی آسیب‌های اجتماعی با محوریت سلامت روان و بحران‌های نوجوانی

در حاشیه گردهمایی ۳۰ شهرویور ماه، مسئولان مراکز کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، نشست توجیهی آسیب‌های اجتماعی با محوریت سلامت روان و بحران‌های نوجوانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، در این نشست که با حضور «رهپرداز» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی برگزار شد نکاتی در خصوص آسیب‌های اجتماعی با سلامت روان و بحران‌های نوجوانی ، با تاکید بر پیشگیری از خودکشی و آسیب به خود مطرح شد.

«رهپرداز»، با بیان تعریفی از خودکشی به آمارهایی از خودکشی بین نوجوانان اشاره کرد و گفت: اختلالات روانپزشکی و علائم روان شناختی مثل تکانشی بودن، ناامیدی، کمال گرایی افراطی، عزت نفس پایین و احساس بی ارزشی، احساس طرد شدگی، بی خوابی، بیماری، مصرف مواد  مخدر و الکل،  عوامل خانوادگی از قبیل  استرس در خانواده، خودکشی‌های قبلی در خانواده، از دست دادن اخیر یکی از اطرافیان و  خجالت کشیدن از کمک خواهی از عوامل خطر خودکشی هستند.

وی تغییر در عادت‌های خواب و خوراک، کناره گیری از دوستان، اطرافیان و کارهای روزمره، رفتارهای خشونت آمیز و طغیان گرانه یا فرار کردن از منزل، مصرف مواد مخدر و الکل، بی توجهی غیرعادی به ظاهر، بی‌حالی همیشگی، یا افت در عملکرد، شکایت‌های مکرر از علایم جسمی که اغلب عصبی است مانند دل درد، سردرد ، خستگی  و بی علاقگی به فعالیت‌های لذت بخش را از نشانه های هشدار دهنده خودکشی دانست.

این روانشناس بالینی در ادامه به نقش و جایگاه والدین در پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و ادامه داد؛ تقویت عزت نفس در نوجوانان، تقویت بیان عواطف، نظارت و شناخت زود هنگام نشانه‌های تمایل به خودکشی از طریق اظهارات کلامی و تغییرات رفتاری در مدیریت افراد دارای تمایل به خودکشی مهم است.

نشست توجیهی آسیب‌های اجتماعی با محوریت سلامت روان و بحران‌های نوجوانی

نشست توجیهی آسیب‌های اجتماعی با محوریت سلامت روان و بحران‌های نوجوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =