رمان کوه مرگی نقد و بررسی شد

رمان کوه‌ مرگی اثر حسین عباس‌زاده در برنامه جنبی انجمن داستان نوجوانان آفتاب نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد -کارشناس ادبی استان-با اعلام این خبر گفت: این برنامه با حضور ۲۷ عضو نوجوان و ارشد، پنجشنبه ۳۱ شهریور و به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد.  

شروع برنامه با صحبت‌های مدیر کل استان همراه شد. ابراهیم زره‌ساز ضمن تسلیت رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع)،  از خاطرات خود در روزهای بمباران شهرها در هشت سال دفاع مقدس گفت.

زره‌ساز افزود: دوران کودکی و نوجوانی من با دفاع مقدس عجین بوده است. آن روزها معنویت خاصی بر کشور حاکم بود. کلام نافذ امام خمینی (ره) بر جان کودک و بزرگ می‌نشست و جریان ساز رخدادها و وقایع مهمی در تاریخ آنروزها بود. فضای دوستانه و همیاری و همدلی بین مردم از دیگر جلوه‌های با شکوه تاریخ آن‌روزهاست.

در ادامه مدیرکل کانون استان از کتاب کوه مرگی و نویسنده‌اش گفت و یادآور شد که بخش مهمی از جریان‌های ادبی دفاع مقدس در مشهد مرهون تلاش‌های حسین عباس‌زاده است. علاوه برآنکه ایشان جمع زبده‌ای از نویسندگان را در این حوزه نیز پرورش داده است. قلم حسین عباس‌زاده، دوست داشتنی، شیوا و خودمانی است.

رمان کوه مرگی نقد و بررسی شد

محبوبه بزم آرا معاون فرهنگی استان نیز از دانش حسین عباس‌زاده سخن گفت و تاکید کرد که در وبینارها و جلسات آنلاینی که ایشان در سطح کشور داشتند شاهد بودیم علاوه بر تسلط بر حوزه‌ی آموزش داستان بر ادبیات داستانی ایران و جهان و مکاتب ادبی نیز اشراف خوبی دارند و همه این‌ها با خضوع و فروتنی در ایشان همراه است.  امروز بسیار خرسندیم که نویسنده‌ای کاربلد وصاحب نام در کنار اعضای انجمن‌های ادبی ما در کانون است.

در ادامه اعضا نقدهای خود را خواندند. مانی محمودزاده، غزل خاکسار، آلا کارگر، بیتا قاسمی، مطهره جعفری، ساره افتخاریان، ساناز شریعتی، ریحانه اردمه، نسرین همتی فرد، محمد نوری، محدثه خوشدل و حدیثه قنبری از جمله اعضایی بودند که نقدهای خود را ارائه کردند. روانی داستان، ایده جذاب و ناب، کشمکش قهرمان داستان با خودش و هنرنمایی نویسنده در این بخش، توجه به المان‌های شهری، کارکرد درست از مکان‌ها مثل کوه‌سنگی، توصیف‌های جاندار و کاملا تصویری که مخاطب با آن همذات پنداری می‌کند؛ خلاصه برخی از نقدها بود.

حسین عباس‌زاده ضمن تشکر از نقد اعضا در جواب یکی از اعضا که پرسیده بود چرا داستان جنگی نوشتید گفت: وقتی از خودت در مقابل یک ظلم یا زیاده خواهی می‌ایستی در واقع از خودت دفاع کرده‌ای و این دفاع ارزشمند است پس ما دفاع مقدس داریم و ما با کشوری وارد جنگ نشدیم.

نویسنده کتاب کوه مرگی از خاطرات خود در بازدید از مناطق جنگی و اسنادی که از اشغال خرمشهر به جا مانده بود گفت و تأکید کرد این کتاب به صلح تقدیم شده است و تلاش کردم آدم‌ها را حتی اگر از رزمندگان خودمان است قهرمان و بی‌عیب معرفی نکنم کما اینکه داستان با آن‌ها شروع می‌شود که می‌خواهند تک تیرانداز را بکشند.

رمان کوه مرگی نقد و بررسی شد

عباس‌زاده ادامه داد: جنگ و داستان‌های جنگی در تمام دنیا طرفداران خودش را دارد از همینگوی بگیرید تا احمد محمود نویسنده معاصر ایرانی، همه جلوه‌هایی از جنگ را نشان دادند. گاهی این ماجراها در داستان رئالیسم است و آنچه رخ داده است را نشان می‌دهد و گاه در داستان مدرن است و از تأثیر آنچه اتفاق افتاده است سخن می‌گوید.

عباس‌زاده افزود: اکنون شما در هر خانه‌ای را بزنید و از او بخواهید درباره دفاع مقدس بگوید کلی خاطره و ماجرا بیان می‌کند و یا خودش از خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران است. بنابراین ما هنوز پیرامون جنگ هستیم.

نویسنده کتاب «خوش به حال هیچ‌کس» ادامه داد: درباره مکان‌ها و فضای شهری که گفتید کارکرد آن برایم اهمیت داشت. از میان موزه‌ها، موزه نادری که موزه جنگ است را انتخاب کردم. و یا از میان کوه‌های مشهد، کوه‌سنگی انتخاب شد چون گذشته از قدمت و داستانی که دارد بر قله آن چند شهید گمنام به خاک سپرده شده‌اند.  بنابراین نویسنده نباید صرفاً به بیان اسم مکان‌ها یا اشیا بسنده کند بلکه باید کارکردی برای آن‌ها نیز قائل باشد.

حسین عباس‌زاده همچنین درباره نماد خانه متروکه و گربه‌ها سخن گفت و از نقد اعضا مجدداً تشکر کرد.

سلامی‌راد در پایان عنوان کرد: نقد و بررسی کتاب «کوه مرگی» با حضور حسین عباس‌زاده از جمله برنامه‌های جنبی انجمن داستان نوجوانان آفتاب بود که به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه ریزی و اجرا شد.     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =