کد خبر: 320390
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
بازدید 299
تنفس باشگاه نقد ادبی در هوای «شعر کودک»

هم زمان با انتشار دهمین شماره درسنامه نقد ادبی نشست باشگاه نقد ادبی با محوریت شعر کودک به نقد و بررسی کتاب «گربه یواش بگو میو» با حضور مصطفی رحماندوست و مریم هاشم پور و جمعی از کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان تهران در هفته کتاب و کتاب‌خوانی مراسم رونمایی از کتاب کودک «گربه یواش بگو میو» سروده مریم هاشم‌پور و تصویرگری ویدا کریمی بعداز ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان در مرکز شماره ۳۵  کانون استان تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم کودکان و نوجوانان باشگاه نقد ادبی که پیش از این کتاب را مطالعه کرده بودند با بیانی ساده و شیرین اما موشکافانه و دقیق  به ارائه نقطه‌نظرات خود درباره کتاب پرداختند. به طوری که این نگاه نقادانه و تخصصی اعضای کم سن و سال باشگاه نقد ادبی، تحسین مصطفی رحماندوست را در پی داشت.

در ادامه هاشم‌پور با تقدیر و تشکر از نقطه‌نظرات ارائه شده، به بچه‌ها قول داد در آثار بعدی‌اش از نظرات آن‌ها استفاده کند.

در ادامه رحماندوست با ابراز خرسندی از حضور در میان کودکان و نوجوانان کتابخوان گفت: من درباره کتاب «گربه یواش بگو میو» صحبت نمی‌کنم چون شما همه آن‌چه را که باید، درباره این کتاب گفتید. تئوری ادبیات کودک هنوز در کشور ما شکل نگرفته و من مطمئن هستم شما عزیزانم این تئوری را به زودی خواهید ساخت.»

او در پایان صحبت‌هایش با تبریک به مریم هاشم‌پور برای خلق کتاب «گربه یواش بگو میو» با خنده خطاب به نوجوانان و کودکان حاضر در جلسه گفت: یادم باشد اگر شعر گفتم کاری کنم تا به دست شما نرسد. چون در نقد بسیار خطرناکید!»
در ادامه کبری بابایی شاعر و نویسنده و کارشناس مسئول آفرینش های ادبی کانون تهران نظرات با اشاره به نقاط قوت کتاب گفت:  از خواندن کتاب بسیار لذت بردم. هاشم‌پور واقعا شاعر است و توانایی بسیار بالایی در ارائه باورپذیر داستان‌ها و شعرهای دنیای کودکان دارد، به طوری که من خودم را در دنیای کودکانه شعرهایش قرار می‌دهم و کودک می‌شوم.

بابایی درباره امتیازات قلم هاشم‌پور ادامه داد: در آثار این نویسنده بزرگسال و یا فرد نصیحت کننده‌ای حضور ندارد و مناسبات بزرگسالان هم در آن دیده نمی‌شود. ضمن این که او شیطنت‌ها را جدی می‌گیرد و به مخاطبش احترام می‌گذارد، حتی اگر این مخاطبین بین صفر تا دو سال سن داشته باشند.

نگین صدری زاده مدرس، پژوهشگر و کارشناس ادبی با اشاره با فعالیت  های مستمر باشگاه نقد ادبی کانون استان تهران بر اهمیت  اصل لذت از متن و همچنین آگاهی از مبانی نقد ادبی تأیید کرد و از کودکان و نوجوانان خواست به عنوان مخاطب جدی ادبیات،  به مطالعه مستمر و هدفمند بپردازند. همچنین ضمن قدرانی از تمامی مربیان، آموزگاران، مؤلفان، مروجان و ناشران و فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، هویت کودکان و نوجوانان امروز را مرهون تلاش های آنان دانست.

در این مراسم بیش از ۴۰ عضو  از کودکان و نوجوانان عضو باشگاه نقد ادبی کانون از مراکز ۳۵ و ۸ به صورت حضوری و اعضای کارگاه های ادبی دیگر مراکز استان،  مریم عباسی مدرس و کارشناس ادبی، فاطمه روحی رحیم، مربی مسئول مرکز شماره ۳۵ ، ظریفه علیزاده مربی فرهنگی، مریم اسماعیل‌زاده مریم فرهنگی، بهناز وفایی مربی ادبی ، علی اکبر شیروانی مدیر عامل انتشارات سوره مهر، مسئولان نشر مهرک و جمعی از پدران و مادران  و کتاب دوستان حضور داشتند.

در دقایق پایانی مراسم کتاب «گربه یواش بگو میو» با دستان نویسنده و مصطفی رحماندوست و کودکان رونمایی شد و اعضای باشگاه نفد ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کیک منقش به طرح جلد کتاب پذیرایی شدند.

برای دریافت فایل درسنامه اینجا کلیک کنید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =