نشست علمی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی منطقه ۳ کشور برگزار شد

نشست علمی بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور با عنوان «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه‌ روایت مندی نیکو لایوا» در کانون خوزستان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی کانون خوزستان، در دومین روز از برگزاری بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی (منطقه ۳ کشور)، نشست علمی «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه‌ روایت مندی نیکولایوا»، با حضور زیبا علیخانی پژوهشگر و کارشناس فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری، حسین تولایی مسئول بخش علمی جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون و دبیر این نشست  و جمع کثیری از قصه‌گویان شرکت‌کننده و علاقه مندان یک شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری و برخط در فضای اسکای روم برگزارشد.

نشست علمی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی منطقه ۳ کشور برگزار شدبر اساس این گزارش
در ابتدای این نشست که هم‌زمان به صورت برخط از طریق فضای اسکای روم اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کشور برگزار شد، حسین تولایی با اشاره به اهمیت بخش علمی در جشنواره‌ی قصه‌گویی گفت: آثار پژوهشگران حوزه‌ی قصه‌گویی در بخش‌های جستار، مقاله، پایان‌نامه و کتاب‌های پژوهشی به دبیرخانه بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی ارسال شده و در حال داوری است.

وی اضافه کرد: در راستای ترویج، توسعه و عمق بخشیدن به ابعاد علمی مهارت قصه گویی و با هدف ارتقای سطح علمی همکاران علاقمند،  نشست های علمی بیست و چهارمین جشنواره منطقه ای قصه گویی برگزار می شود.

تولایی با اشاره به این که در قصه گویی روساخت اثر به اندازه‌ی، ژرف ساخت آن، حائز اهمیت است، افزود: منظور از رو ساخت روایت قصه یا همان قصه گویی است که توسط قصه گو بیان می شود.

در ادامه‌ی نشست علمی جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ی سه کشور به میزبانی کانون خوزستان با عنوان «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه‌ روایت مندی نیکو لایوا» منتخب بخش علمی بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی که حاصل پژوهش معصومه مهری قهفرخی کارشناس ارشد ادبیات کودک، زیبا علیخانی مقاله‌نویس، پژوهشگرو سجاد نجفی استادیار دانشگاه شهرکرد است، علیخانی، ارائه دهنده این مقاله گفت: روایت و روایت شناسی از کاربردی‌ترین موضوعات نقد ادبی است که امروزه ابعاد آن مورد توجه قرار گرفته است.

نشست علمی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی منطقه ۳ کشور برگزار شد

او از نیکولایوا به عنوان یکی از نویسندگان دغدغه مند این حوزه یاد کرد و افزود: این نویسنده با چگونگی‌های این حوزه سروکار دارد که مهم‌ترین مؤلفه‌های روایت مندی را عواملی چون شروع قصه، پایان‌بندی، شخصیت پردازی و زاویه ی دید برمی شمارد.

این پژوهشگر حوزه ی قصه و قصه گویی با بیان اینکه اهمیت به کار گیری نظریه ی روایت مندی در کشف و آشنایی با شگردهای بدیع و جذاب ارائه ی قصه ها است، توضیح داد: آشنایی با شگردهایی مناسبی که در ساختارسازی مولفه های اصلی روایت مطرح می شود، به قصه گویان و مولفان کمک می کند که در ارائه ی تالیفات و اجراهای متفاوت و متناسب با گروه سنی مخاطب، موفق تر عمل کنند.

این نشست علمی با پرسش علاقه مندان حاضر و آنلاین و پاسخ گویی مدرس این نشست به کار خود پایان داد.

گفته می شود: نشست علمی منطقه ی سه کشور با عنوان «نقد قصه های منتخب کودک بر اساس نظریه ی روایتمندی نیکو لایوا»، به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی ، به همت اداره کل آموزش و پژوهش، واحد آموزش و پژوهش و فناوری استان خوزستان برگزار شد.

نشست علمی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی منطقه ۳ کشور برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =