قافیه در شعر باید جایگاه واقعی داشته باشد

شعری زیباست که قافیه سرجای خودش نشسته باشد و ما نتوانیم قافیه را جابه‌جا کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، فردوسی شاعر و منتقد ادبی میهمان بیست و نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آفرینش معتقد است، قافیه فقط برای پر کردن وزن یا پر کردن جایگاه قافیه نباید باشد بلکه قافیه برای استحکام شعر است و شعر زیباتر است که قافیه در آن در جایگاه واقعی قرار دارد و امکان جابه جایی آن وجود ندارد .
وی به اعضا نوجوان انجمن شعر آفرینش توصیه کرد که از خواندن غزلهای حسین منزوی، قیصر امین‌پور، محمد علی بهمنی، فاضل نظری، علیرضا قزوه، سعید بیابانکی و.... غافل نشوند.
فردوسی در ادامه، با معرفی غزل نئوکلاسیک گفت: غزل نئوکلاسیک به گونه ای از غزل گفته می شود که از نظر شگردهای زبانی به شعر نو نزدیک شده باشد و در عین حال قالب سنتی خود را نیز حفظ کرده باشد.
وی افزود: غزل نئو کلاسیک از زمان مشروطه آغاز شد و در دوران بعد از انقلاب به اوج خود رسید. فردوسی تعدادی از شاعران آغازگر غزل نئوکلاسیک را معرفی کرده و ابیاتی از اشعار آنها را برای اعضا ارائه داد.
گفتنی است، در نشست بیست و نهم انجمن شاعران نوجوان آفرینش استان یزد، چهار اثر شعری از فاطمه دهشیری، فائزه راد، فاطمه کریمی، ریحانه زارع بیدکی مورد نقد و بررسی اعضا، مربیان و میهمان برنامه قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =