دومین نشست مجازی «فهم» با محوریت هنر در اندیشه شهید آوینی

دومین جلسه‌ی نشست مجازی «فهم» با محوریت هنر در اندیشه شهید آوینی و با حضور دکتر رضا کریمی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و منتقد سینما و تلویزیون سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای برگزاری سلسله نشست‌های مجازی «فهم» با محوریت حکمت هنر متعالی، دومین جلسه‌ی آن با موضوع هنر در اندیشه شهید آوینی با حضور دکتر رضا کریمی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و منتقد سینما و تلویزیون برگزار گردید. محمد خیاط‌زنجانی، مدیر کل کانون استان ضمن دعوت از علاقمندان حوزه‌ی فلسفه و هنر به شرکت در این نشست‌ها، گفت: این نشست‌ها با همکاری حوزه‌ی هنری انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، سازمان فضای مجازی سراج، مرکز تخصصی کلام اسلامی، و خانه‌ی فکر و اندیشه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کرمانشاه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. زنجانی افزود: دومین مدعو این نشست‌ها دکتر رضا کریمی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و منتقد سینما و تلویزیون بوده و مجری‌_کارشناس نشست‌ها نیز رحمت غلامی، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و از مربیان فرهنگی کانون استان است. 

دومین نشست مجازی «فهم» با محوریت هنر در اندیشه شهید آوینی
در دومین نشست مجازی «فهم» دکتر کریمی ابتدا با طرح سوالات: آیا آوینی هنرمند بود یا نظریه پرداز؟، چرا آوینی مهم است؟، نظر مهم او درباره هنر چیست؟، چطور با اندیشه‌های او بیشتر آشنا شویم؟ و چطور راه او را ادامه بدهیم؟ ابتدا چالشی را ایجاد کرده و سپس در بحث و گفتگو با کارشناس_مجری برنامه به پاسخ تحلیلی و مصداقی در خصوص سوالات مطرح شده پرداخت. کریمی در خصوص آوینی و هنر او گفت: هنر شهید آوینی بسیار ارزشمند بوده و مقالات ارزشمند او به ویژه در حوزه سینما بار محتوایی و علمی بالایی دارد. به همین دلیل خیلی از افراد ترجیح می‌دهند تا به جنبه‌ی نظریه‌پردازی و تئوریک آوینی توجهی نشود تا مبادا اندیشه‌های آوینی در ذهن و فکر جوانان رسوخ کند. کریمی با اشاره به مقاله عالم هیچکاک از آوینی گفت: آوینی تلاش کرد بگوید که فرم و چگونگی ابراز محتوا بسیار ارزشمند بوده و آثار هیچکاک باید در این خصوص از نظر فرمی مورد توجه قرار بگیرد. کریمی ادامه داد: این پرداخت آوینی به هیچکاک به آن دلیل بود تا محتوا صرفا مورد توجه قرار نگیرد و نشان بدهد چگونگی تجلی محتوا در فرم بسیار مهم است. 
در انتهای نشست بعد از پرسش‌های شرکت‌کنندگان و پاسخگویی به سوالات آنان سوالی تحلیلی توسط استاد مدعو مطرح تا شرکت کنندگان بتوانند به سوال مطرح شده در هر جلسه پاسخ و در انتهای جلسات آن را از طریق لینک معرفی شده بارگزاری نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =