کد خبر: 320909
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
دوره آموزشی " فلسفه برای کودکان" برگزار شد

واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، دوره آموزشی "فلسفه برای کودکان" را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دوره آموزشی "فلسفه برای کودکان" با هدف آشنایی با اصول تفکر منطقی نوجوانان " با حضور محبوبه اسپیدکار مدرس، نویسنده و پژوهشگر و جمعی از مربیان و مسئولین فرهنگی کانون استان، طی روزهای چهارشنبه ۱۶ و پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ در فضای اسکای روم معاونت فرهنگی کانون خوزستان برگزار شد..

محبوبه اسپیدکار در ابتدا با بیان حکایتی از گلستان سعدی اهمیت ذات، سرشت و محیط در تربیت فرد را مورد بحث قرار داد و با دعوت از مربیان شرکت‌کننده در دوره، به بررسی نظرات پیرامون میزان اثرگذاری محیط و ذات بر تربیت انسان پرداخت.

دوره آموزشی " فلسفه برای کودکان" برگزار شد

 در ادامه دیدگاه‌های روانشناسی رفتارگرایان با روانشناسی تکاملی عنوان شد و با بیان مصادیقی مبنی بر صحیح بودن هر کدام از ادعاهای روانشناسی اولویت محیط یا ذات در شکل‌گیری شخصیت فرد توضیح داده شد.

این پژوهشگر کودک و نوجوان "دوراهی‌های اخلاقی"(انتخاب خوب و خوب‌تر) را به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فلسفه برای کودکان معرفی کرد و با گفتن یک داستان کودکانه، ذهن مخاطبان را با این موضوع آشنا کرد.

اسپیدکار مستند " قضیه شکل اول، شکل دوم" به کارگردانی عباس کیارستمی را نمونه بارزی در بیان موضوع دوراهی اخلاقی دانست که برای روشن نمودن این موضوع به مصاحبه با افراد مختلف با سطوح اخلاقی متفاوت اقدام شده است.

مدرس این نشست آموزشی، بخش عمده فلسفه برای کودکان را به چالش کشیدن ذهن در خصوص ابعاد مختلف موضوع، جدا کردن احساس از واقعیت ماجرا و در نظر گرفتن پیامدهای تصمیم‌ها مطرح کرد و از مربیان خواست در عنوان کردن روابط اجتماعی برای کودکان آن‌ها را با این اصول فلسفی کاملاً آشنا کنند.

از جمله اهداف آموزشی رفتاری و عملکردی دوره آموزشی "فلسفه برای کودکان" می‌توان به آشنایی با مهارت استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح آرا و نظرات خود، مهارت اجتماعی، آداب گفت‌وگوهای جمعی و روش‌های سنجش اطلاعات، ارزیابی و به چالش کشیدن ایده‌های خود و دیگران اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =