بازدید علمی اعضای کانون گالکیش از کارخانه سیمان پیوند گلستان

هم‎زمان با هفته پژوهش؛ اعضای کانون پرورش فکری گالیکش، در بازدید علمی از کارخانه سیمان پیوند گلستان از نزدیک با فرایند ساخت سیمان آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، برپایی اردو و بازدیدهای علمی همواره یکی از فعالیت‌های جذاب و پویا برای کودکان و نوجوانان بوده که علاوه بر آشنایی با فضای علمی، فناوری و توانمندی‌های بومی،  تاثیری ماندگار بر روحیه‌ی آنان دارد؛ چراکه در فضایی متفاوت از کتابخانه و مدرسه بسیاری از آموخته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

در همین راستا و پس از پیگیری و هماهنگی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری گالیکش با مدیران کارخانه سیمان پیوند گلستان، همزمان با هفته پژوهش، تعدادی از اعضای کودک و نوجوان این مرکز از نزدیک با فرآیند ساخت سیمان آشنا شدند.

شرکت سیمان پیوند گلستان با هدف تولید انواع سیمان و فرآورده های سیمانی و ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال، اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به بهره برداری تولید کلینکر و ابتدای سال ۱۳۹۰ به تولید سیمان خاکستری رسید.

در این بازدید علمی، کارشناس این شرکت با معرفی بخش‌های مختلف کارخانه، فرایند تولید، از تهیه خاک آهک تا ساخت سیمان را تشریح کرد و اعضا نیز به طرح پرسش‌های خود پیرامون آن پرداختند.

کارشناس خط تولید سیمان در در تعریف سیمان به بازدیدکنندگان، گفت: کلمه سیمان یعنی چسب و منظور از سیمان در مصالح ساختمانی چسبی است که در اثر ترکیب با آب قادر به چسباندن ذرات شن و ماسه (سنگدانه) است و پس از سفت و سخت شدن، در آب حل نمی‌شود؛ به همین خاطر به این سیمان، سیمان هیدرولیک گفته می‌شود و اساساً از اکسید کلسیم تشکیل شده است و این اکسید با اکسیدهای سلیسم، آلومینیوم و آهن ترکیب شده و ترکیبات مینرالی یا فازهایی با خاصیت سیمانی را به وجود می‌آورد.

اسماعیل خسروی ادامه داد: در ابتدای کار از کوره‌هایی مشابه کوره‌های آهک‌پزی برای تولید سیمان استفاده می‌شد و به‌دلیل استقبال زیاد از این کالای معجزه‌گر، در اواخر قرن نوزدهم کوره‌های دوار ابداع شد و هم اکنون تکنولوژی به حدی است که با حداقل ممکن انرژی مصرفی و نیروی انسانی کوره هایی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ تن در روز عرضه می‌شود.

کارخانه سیمان پیوند گلستان در استان گلستان،کیلومتر ۵ جاده گالیکش به مشهد در دامنه نیلکوه در جوار روستای تراجیق به مساحت ۷۳ هکتار واقع گردیده است. از نظر طبیعی و موقعیت جغرافیایی یکی از زیباترین کارخانجات سیمان کشور بوده و معادن و مواد اولیه آن شامل خاک رس و سنگ آهن از نیلکوه و دامنه آن تأمین می‌گردد.

برای مشاهده گزارش تصویری این برنامه، روی این لینک کلیک نمایید.

بازدید علمی اعضای کانون گالکیش از کارخانه سیمان پیوند گلستان

بازدید علمی اعضای کانون گالکیش از کارخانه سیمان پیوند گلستان

بازدید علمی اعضای کانون گالکیش از کارخانه سیمان پیوند گلستان

بازدید علمی اعضای کانون گالکیش از کارخانه سیمان پیوند گلستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =