باید محتوی های خوب  و مفیدی در اختیار کودکان  قرار داده شود تا باعث رشد فکر ولطافت  احساسا ت آنها شود

یحیی علوی فرد گفت: آرزوی دنیایی شاد برای کودکان دارم و امیدوارم همیشه محتوی های خوب و مفیدی در اختیار کودکان قرار داده شود تا باعث رشد فکر ولطافت احساسا ت آنها شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی یک روز پای صحبت سه نفر از نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان خراسان شمالی بودیم تا از دغدغه ها و مشکلات آنها در این حوزه بیشتر بدانیم.

یحیی علوی فرد نویسنده کودک استان با بیان اینکه  سالهای بین ۷۲ تا ۷۴ به دلیل ادامه تحصیل راهی قم شدم و در قم با استاد تقی متقی و محمود پور وهاب از شاعران بزرگ کودک و نوجوانان آشناشدم و در جلسات آموزشی شعر کودک این اساتید شرکت کردم گفت : این جلسات آموزشی آغازی شد برای آشنایی با شعر کودک و از آن سالها به بعد شعر کودک را جدی گرفته و به مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان که موسس ان مرحوم محمد حسن راست گو از قصه گویان قدیم  تلوزیون بودند.

علوی فردبا اشاره به اینکه در این مرکز جلسات هفتگی شعر کودک برگزار می شد گفت : با شرکت در این جلسات و نقد و بررسی  شعر های شاعران و خواندن شعر هایمان و سپس ارتباط با مجله  سروش نوجوان باعث آشنایی من با  شاعران بزرگی همچون  مصطفی رحمان دوست، بیوک ملکی، مرحوم قیصر امین پور شد که در مجلات سروش کودکان و نوجوانان فعالیت میکردند وهمین  آشنایی  ورود من  به حوزه کودک را رقم زد.

باید محتوی های خوب  و مفیدی در اختیار کودکان  قرار داده شود تا باعث رشد فکر ولطافت  احساسا ت آنها شود

اوبا اشاره به چاپ شعرهایش در دهه هفتاد در مجلات کودک و نوجوان گفت : این آغازی برای شروع کار در حوزه ادبیات کودک بود که  به چاپ بیش از ۵۰ عنوان  کتاب کودک، نقد ادبی، و مجموعه شعر انجامید.

علوی فرد  افزود : حوزه هنری، امیر کبیر، دار الحدیث، انتشارات بوستان  کتاب، انتشارات ابو علوی و نشریات استقبال در دوشنبه تاجیکستان، انتشارات هیوا در ترکیه و انتشارات دارالبزره در عراق از جمله  ناشرینی هستند  که با آنها فعالیت میکنم

اوبا بیان  اینکه  کتابش با نام  "نو آوری این است" به ۱۱ زبان دنیا ترجمه شده است بیان داشت : تا امروز متاسفانه با انتشارات کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان و همچنین ناشران استانی به دلیل دوری راه نتوانسته ام کار کنم.

او با تاکید بر این که اگر ناشران از حال نویسندگان و نویسندگان از ناشران با خبرباشند اتفاقات خوبی رخ خواهد داد گفت : تنها یکی از کتاب هایم در انتشارات استان با نام "خدا کند همیشه جنگ باشد" از  انتشارات  حفظ و نشر از  آثار دفاع مقدس در سال ۹۱ چاپ شده است.

او گفت :کتاب "نو آوری این است" به اا زبان  دنیا از جمله  انگلیسی، پرتقالی، ترکی استانبلی، کردی روسی و فرانسوی  و با همکاری انتشارات کشور های سنگاپور، امریکا، عراق، ترکیه، لبنان به چاپ رسیده است.

علوی فرد  بزرگترین آرزوی خود  برای کودکان دنیا را شادی و سرزندگی دانست و گفت : امیدوارم  همیشه محتوی های خوب  و مفیدی در اختیار کودکان  قرار داده شود تا باعث رشد فکر ولطافت  احساسا ت آنها شود  .

او با بیان اینکه  کتاب های بازاری هیچ کمکی به کودک نمی کند و تنها تکرار مباحث دم دستی است توصیه کرد :  خانواده ها از راهنمایی های کارشناسان کودک و کسانی که کتاب کودک را خوب می شناسند وبا  آثار و ادبیات کودک آشنا هستند بهره بگیرند تا بتوانند کتاب ها و محتوی خوبی برای فرزندانشان محیا کنند.

او با اشاره به اینکه این محتوی میتواند آموزشی  یا تربیتی باشد یا تلنگری ویا  پرورش تفکر کودک  باشد ادامه داد : جهان آینده ما جهانی است که فکرها حرف می زنند نه زور و قدرت و کسانی می توانند در آینده حرفی برای گفتن داشته باشند که فکر های بزرگی داشته باشند نیاز ارتقا و رشد فکر، کتاب خوب است.

علوی فرد  با بیان اینکه بحث صلح و آرامش روانی  بیشترین نیاز جامعه امروز ماست گفت :ما نویسندگان کودک باید محتویی را تهیه کنیم تا  باعث شود فرزندانمان بتوانند محبت  را به افراد جامعه هدیه  دهند.

داوری یکی دیگر از  نویسندگان  کودک استان  با اشاره به اینکه نویسندگی کاری سخت امام لذت بخشی است گفت : ممکن است نویسنده چندین روز روی یک شعر کودک سه بیتی کار کند اما وقتی با نقد کارشناسان و  استقبال کودکان روبرو می شود  متوجه می شود که  به هدف خود نزدیک شده است و این لذت بخش است.

داوری با اشاره به فعالیت با ناشران استان و  بنیاد حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس گفت :  مجموعه ی شعر های کودک در مبحث جنگ  همچنین  یک مجموعه ی لالایی خردسال و یک مجموعه ی دل نوشته برای کودکان به چاپ رسیده است.

باید محتوی های خوب  و مفیدی در اختیار کودکان  قرار داده شود تا باعث رشد فکر ولطافت  احساسا ت آنها شود

او گفت : انتشارات بهنشر، انتشارارت کانون پرورش فکری، ناشرین اصفهان، نشر بوستان کتاب قم و حوزه ی هنری تهران  و چاپ کتابی بانام "داماد کوچولو " از جمله ناشرین بوده اند که با آنها فعالیت داشته ام.

داوری با اشاره به اینکه باید خانواده ها سطح توقع خود را از کتابی که برای کودکانشان تهیه می کنند بالاببرند  به خانواده ها توصیه کرد :  از  کتاب های زرد دم دستی که به اسم شعر کودک در بازار موجود است دوری کنند و  پدر و مادر باید شناخت خود را از شاعران و نویسندگان حرفه ای و شناخته شده بیشتر کنند.

اوگفت  : پدر و مادر باید  نویسندگان خوب و مطرح که کارهای خوبی برای بچه ها ارائه کرده اندشناسایی کنند همچنین  با ناشرین حرفه ای  که تخصص آنها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است  و یا در فضای مجازی که در دسترس ترین روش برای شناسایی و شناخت این نویسندگان است جستجو کنند.

او با اشاره به اینکه  از سال ۸۶ با صدا و سیمای خراسان رضوی با سرودن شعر های تیتراژ برای برنامه های کودک کار کودک را شروع کرده است  گفت : نتیجه ی تلاش هایم در این سالها دریافت جایزه کتاب سال ناشران ایران  برای کتاب " مثل یک فرمانده " است.

او گفت : یکی دیگر از کتاب هایم با نام " یک قاچ هندوانه" در  سال ۹۳ به چاپ سوم رسید و یک نسخه بریل از این کتاب نیز  برای نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان نابینا به چاپ رسیده است.

او با اشاره به اینکه در کتاب های کودک و نوجوان باید دغدغه و نگاه کودک  مورد توجه قرار گیرد  گفت : نباید نگاه نویسنده به عنوان یک بزرگسال در کتاب کودک  گنجانده شود همچنین  نویسنده کودک باید صبر و حوصله  بسیاری برای شعر های کودک داشته باشد.

او افزود : یک نویسنده ی کودک  باید برای نزدیک شدن به احساسات و دیدگاه های کودک و نوجوان  روان شناسی کودک  و جامعه شناسی و تاریخ ادبیات و فلسفه کودک  را مورد مطالعه  قرار دهد  تا شعر او بتواند در دل و جان کودک بنشیند و ماندگار شود.

او با اشاره به اینکه به دلیل بار مالی که نویسندگان گاها با آن درگیر هستند مجبور به قبول کارهای  سفارشی از طرف ناشران می کنند گفت : معمولا این آثار جوششی نیست و کوششی خواهد بود و به دل نمی نشیند و به تکرار و کلیشه شدن نویسنده می انجامد.

او با اشاره به مشکلات نویسندگان گفت : نویسندگان از طرف ارگان ها حمایت نمی شوند و درامد ثابت ندارند.

داوری  با اشاره به اینکه  تعاملی بین نویسنده و ناشرین وجود ندارد  افزود : ادبیات کودک جدی گرفته نمی شود و عموما بر این باورند که نویسندگی برای کودک  تخصصی نیاز ندارد  وبه همین دلیل  نظارتی در این حوزه صورت نمی گیرد.

اسدی یکی دیگر از نویسنگان کودک  استان خراسان شمالی گفت : در کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی که هنرجوهای آن کودکان و نوجوانان بودند، تمرین‌هایی نویسندگی میدادم که نه تنها برای هنرجوها بلکه برای خودم هم جالب بود و آن تمرین‌ها را انجام میدادم. از طرف دیگر در حوزه‌ی کودک و نوجوان کتاب زیاد میخواندم و بعد از مطالعه، آن را در کلاسها برای بچه‌ها به صورت قصه‌گویی یا بلندخوانی برای بچه‌ها میخواندم و نقطه قوت و ضعف کارها را به کمک بچه‌ها  بررسی میکردم. از طرف دیگر  به مدت هشت سال معلم فارسی مقطع ابتدایی بودم و در این مدت میدیدم داستانهای کتاب فارسی علاوه بر لذت، بچه‌ها را به فکر میبرد، چندین سال است که به اهمیت تاثیر قصه و داستان در زندگی پی برده‌ام و  از این بابت وارد این حوزه شدم.

باید محتوی های خوب  و مفیدی در اختیار کودکان  قرار داده شود تا باعث رشد فکر ولطافت  احساسا ت آنها شود

او گفت: نزدیک به پنج سال است که در این حوزه فعالیت میکنم. کارهای خودم و هنرجوهایم در مجله عروسک سخنگو، هدهد سفید و... چاپ شده است. دیماه سال گذشته برای چاپ مستقل دو کتاب به نام «شهر مهربونی» و جلد اول کتاب «برای بچه‌هایی که نمیخوابند و منتظر هیولا هستند» اقدام کردم و در حال حاضر در مرحله‌ی صفحه‌آرایی است که در خرداد ماه وارد بازار میشود.

جلد دوم و سوم کتاب "برای بچه‌هایی که نمیخوابند و منتظر هیولا هستند "در مرحله تصویرگری است.

اسدی افزود : از آنجایی که مجموعه داستان بزرگسالم را انتشارات «نامه مهر» تهران چاپ کرد و رضایت کامل داشتم، این دو کار کودک را هم با این انتشارات قرارداد بستم. البته من برای چاپ از طریق کانون پیگیر شدم  اما متاسفانه خبر دادند که مدتی قسمت چاپ انتشارات کانون غیر فعال است و از طریق انتشارات دیگر اقدام کنم.

به گفته اسدی ؛ انتشارات‌های استان برای چاپ از نویسنده هزینه دریافت میکردند و بعد از چاپ تمام کارها را به نویسنده باز می گرداندند  و پخش را انجام نمیدادند. از طرف دیگر در تبلیغات و معرفی کتاب فعال نیستند. اما انتشارات تهران مزایای خوبی برای نویسنده در نظر میگیرد.

او در ادامه گفت : آرزو دارم کودکان  در هر شرایطی که هستند به دور از عقاید ما ادم بزرگها، درک شوند. گاهی ما بی انصافی میکنیم و براساس تفکرات و عقاید خودمان برای خوب بودن یا بد بودن بچه‌ها واحد اندازه‌گیری تعیین میکنیم بدون انکه فکر کنیم چه تاثیری در روحیه و در آینده آن کودک میگذاریم.

اسدی گفت : امیدوارم دنیای کتاب کودک فقط مختص بچه‌ها نباشد، بزرگترها هم این کتابها را بخوانند.

او گفت :در تقویم دو روز را به ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داده‌اند. که یکی از این مناسبتها بزرگداشت هانس کریستین آندرسن است و یک مناسبت جهانی محسوب میشود و دیگری هم مختص به ادبیات کودک و نوجوان ایران است که به مناسبت بزرگداشت نویسنده خوبمان آذریزدی در تیرماه برگزار میشود اما متاسفانه در داخل استان هیچ فعالیتی از دستگاه‌های دولتی در این زمینه نمیبینیم. اگر هم باشد آنقدر کم است و اطلاعرسانی آن ضعیف است که اصلا دیده نمیشود.

من به شخصه اطلاع رسانی در این زمینه ندیده‌ام. اما در استانهای دیگر کارگاه مادر و کودک برگزار میکنند. نشستهایی برای معرفی کتاب به والدین دارند و فعالیتهای دیگری که کمک زیادی به جامعه میکند.

اسدی افزود: تنها معیار من محتوای خوب است. محتوا هم شامل متن و تصویر میشود که متن ارجحیت دارد. اگر کتابی از لحاظ تصویرگری عالی باشد اما قصه یا شعر آن خوب نباشد ارزشی ندارد. در استان حمایت نمیشویم نه از لحاظ معنوی و نه مالی. به عبارت دیگر متسفانه در استان ما را نمیشناسند و به عنوان یک نویسنده روی ما حساب نمیکنند که بخواهند حمایت کنند. اما خارج از استان ما را میشناسند و با ما همکاری میکنند.    دانشگاه فرهنگیان یک استان دیگر تماس میگیرد تا برای دانشجویان تربیت معلم کلاس داستان‌نویسی یا قصه درمانی و... بگذاریم که برای ادامه کار به ما انگیزه میدهد.

او ادامه داد :وقتی انتشارات تهران بعد از مطالعه کارها خبر میدهد که فکر نمیکردند در شهر کوچکی به نام بجنورد چنین محتواهای خوبی تولید شود و با ما بدون سنگ اندازی همکاری میکنند، قوت قلب خوبی برای ماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =