آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

آیین سنتی و فرهنگی شب یلدا با حضور اعضا و اولیا در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، اعضا، اولیا و مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون استان اردبیل آیین شب چله را با عنوان یلدای فاطمی، همراه با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی،هنری و ادبی گرامی داشتند.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی۵ کانون اردبیل

در آستانه طولانی‌ترین شب سال و گرامی‌داشت شب یلدا مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی ۵ کانون اردبیل با برگزاری ویژه برنامه‌ایی، این آیین را گرامی داشت.

در ابتدای برنامه بعد از تلاوت چند آیه از قرآن کریم و همخوانی سرود ملی، مربی مسوول مرکز ضمن خوش‌آمدگویی به اعضا و اولیای آن‌ها به تشریح تاریخچه و فلسفه نکوداشت آیین یلدا در بین ایرانیان و آداب و رسوم این شب پرداخته و بر اهمیت این شب، به خاطر دورهمی و گرم شدن کانون اعضای خانواده و فراهم شدن فرصتی برای گردهمایی فامیل و آشنایان در کنار ارج نهادن به پدربزرگ ها ومادر بزرگ ها و دیگر بزرگان فامیل تاکید کرد.

قصه گویی عضو نوباوه، همخوانی شعر صد دانه یاقوت، اجرای مسابقه، طرح چیستان، قصه‌گویی توسط مربی مرکز، ساختن کاردستی انار یلدایی، حافظ خوانی و همچنین پذیرایی از اعضا از جمله برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون اصلاندوز

مراسم جشن یلدا با هدف آشنا ساختن کودکان و نوجوانان با سنت باستانی ایرانیان در بلندترین شب سال، با حضوراعضا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اصلاندوز برگزار شد.

گفته می‌شود، پیش از آغاز مراسم، فضاسازی متناسب با این رویداد انجام شده و با حضور اعضا و آغاز برنامه ضمن خیرمقدم گویی توسط مربی مسوول مرکز، فعالیت‌های قصه‌گویی، خاطره‌گویی و اجرای بازی محلی برای معرفی آداب و رسوم ایرانیان در شب یلدا و خلق لحظه‌هایی بانشاط اجرا شد.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون انگوت

به رسم سنت چله نشینی، مادربزرگ قصه‌گو، اعضای مرکز فرهنگی و هنری کانون انگوت را میهمان دنیای قصه‌ها کرد.

به مناسبت شب چله که امسال با ایام فاطمیه(س) همزمان شده است، برنامه‌ای با عنوان یلدای فاطمی روز سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ در کانون شهرستان انگوت برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت دسته‌جمعی سوره کوثر و هنخوانی سرود ملی کشورمان، مربی مسوول مرکز ضمن تسلیت ایام فاطمیه و خوش ‌آمدگویی به میهمانان برنامه، به معرفی تاریخچه و آداب و رسوم آیین یلدا و شب چله در ایران، برای کودکان و نوجوانان پرداخت.

ساخت کاردستی‌های یلدایی انار و هندوانه که توسط اعضا و با همراهی مادران انجام شد، از بخش‌های اصلی این برنامه بود که یک روز به یاد ماندنی را در ذهن حاضران به جا گذاشت.

در ادامه مادربزرگ قصه‌گو، داستان «قاری ننه» را برای حاضران قصه‌گویی کرده و مسابقه شیرین کودک شناسی که با پرسیدن سوالاتی از مادران اعضا اجرا شد از دیگر بخش‌های این برنامه بود که مورد توجه اعضا و اولیا قرارگرفت.

خاطر نشان می‌شود در پایان این مراسم که کارشناس آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان نیز حضور داشتند، از برندگان مسابقه و همچنین مادربزرگ قصه‌گو با اهدای جوایزی تقدیر شد.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی یک کانون پارس‌آباد

در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س)، برنامه یلدای قصه‌ها در مرکز یک کانون پارس‌آباد برگزار شد.

در این برنامه که با همراهی و حضور اعضای ثابت کودک و نوجوان مرکز یک پارس آباد در سالن مطالعه مرکز برگزار شد، علی برادران مربی مسوول مرکز ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، ابتدا در مورد آداب و رسومی که در شب یلدا در استان اردبیل برگزار می‌شود توضیحاتی را به حاضران ارایه کرده و با مشارکت اعضای حاضر به بیان خاطراتی از شب یلدا پرداخت.

در ادامه مربی هنری مرکز قصه‌ی «ننه سرما» را قصه‌گویی کرده وپس از آن دو نفر از اعضای مرکز با لباس‌های سنتی اشعاری را در رابطه با شب یلدا شعرخوانی کردند. همچنین مربی ادبی مرکز نیز با معرفی سنت‌های شب یلدا، با خوانش اشعاری از حافظ شیرازی، تفالی به دیوان این شاعر پرآوازه زد.

به مناسبت تقارن ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) با شب یلدا، علی برادران در ادامه برنامه به معرفی شخصیت و زندگانی آن حضرت پرداخته و برای آشنایی بیشتر اعضا با سیره فاطمی کتاب «برای تو دخترم»، تالیف رضا شیرازی را به اعضا معرفی کرد و از اعضا دختر خواست تا زندگانی حضرت زهرا(س) را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

برگزاری مسابقه نقاشی و ساختن کاردستی یلدایی توسط مربی هنری مرکز، همراه با پذیرایی از حاضران پایان بخش برنامه در این مناسبت بود.

شایان ذکر است، در برنامه‌ای مشابه در مرکز شماره‌ی ۲ کانون پارس‌آباد با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی آیین شب چله گرامی داشته شد.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون خلخال

مراسم ویژه ی یلدای ۱۴۰۱، با رنگ و بوی فاطمی، با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای فعال، در سالن مطالعه‌ی کانون خلخال اجرا شد.

در این مراسم که با قرائت قرآن توسط عضو کودک مرکز و همخوانی سرود ملی آغاز شد، مربی مسوول مرکز، ضمن خیرمقدم گویی و گرامیداشت شب چله و ایام فاطمیه، به معرفی آیین‌ها و رسوم شب یلدا همچون دورهمی های خانوادگی، برپایی کرسی و نشستن افراد خانواده دور آن و خوردن میوه و شیرینی و ...، قصه گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، هدیه دادن به کودکان، شعرخوانی، بریدن کدو و انار پرداخت.

در ادامه ماهرخ احمدی، عضو نوجوان مرکز خلخال به قرائت ابیاتی از اشعار «حیدربابایه سلام» پرداخته و سپس شخصیت والای حضرت زهرا(س) با ارایه‌ی توضیحاتی از زندگینامه‌ی این بانوی بزرگ توسط مربی مسوول مرکز معرفی شد.

یلدا محمدی، عضو نوجوان مرکز نیز متن ادبی خود را خوانش کرده و در ادامه به رسم سنت شب چله تفالی به فال حافظ زده شد که در ادامه، بیت‌هایی از شعرهای حافظ توسط مربی ادبی مرکز قرایت و تفسیر شد.

گفته می‌شود در این مراسم که با پذیرایی از حاضران به پایان رسید، برگزاری مسابقه‌ی پرتاب حلقه، جمله سازی با موضوع ایام فاطمیه و شب یلدا، قرائت شعر توسط اعضای مرکز، تجلیل از اعضای فعال و کتابخوان مرکز با اهدای جایزه و لوح تقدیر از دیگر بخش‌های اجرا شده در این برنامه بود.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مراکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان کوثر

به مناسبت گرامیداشت شب یلدا و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه برنامه «یلدای فاطمی» با همکاری مراکز شهرستان کوثر پیش از ظهر روز پنجشنبه یکم دی ماه در مرکز یک کوثر برگزار شد.

در این برنامه که بیش از ۶۰ عضو کودک و نوجوان مراکز ۱و۲ کوثر و جمعی از اولیاء در آن حضور داشتند، مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط عضو کانون آغاز شده و  اکرم راضی مربی مسئول مرکز یک کانون کوثر ضمن خیر مقدم گویی، از فضایل اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) سخن گفته و کتاب‌های «فاطمه علیها السلام الگوی حیات زیبا»، «برای تو دخترم، زندگانی حضرت فاطمه(س)» و «بانوی آب و آئینه» را برای حاضران معرفی کرد.

فلور طاهونی سرپرست مرکز ۲ کانون کوثر نیز با معرفی بخش‌هایی از زندگینامه حضرت فاطمه‌زهرا(س) ماجرای شهادت آن حضرت را در قالب داستان، قصه‌گویی کرد.

اجرای نمایش خلاق با هدف احیای آیین‌ها و سنت‌های شب یلدا، بخش دیگری از برنامه بود که اعضا در این نمایش آداب شب چله با موضوع دورهمی‌های شب یلدا، قصه‌گویی‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و مراسم شب یلدا در خانه نوعروسان را معرفی کردند.

شاهنامه‌خوانی، گرفتن فال حافظ و حافظ خوانی، معرفی کتاب توسط اعضا، اهدای جوایز به فعالان مرکز و پذیرایی از دیگر برنامه‌بود.

خاطرنشان می‌شود، پیش از آغاز مراسم فضای سالن با کاردستی‌های یلدایی اعضا، سفره شب چله و مطالبی در مورد شخصیت بزرگوار حضرت فاطمه زهرا (س) فضاسازی شده بود.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون گرمی

مرکز فرهنگی و هنری کانون گرمی آیین شب یلدا را با همکاری مدرسه ابتدایی هدف و با اجرای فعالیت‎های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان گرمی و همچنین ریاست دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، برنامه هایی از جمله قصه‌گویی، شعرخوانی، حافظ خوانی، معرفی ایام و وقایع، معرفی آداب و رسوم یلدا و شاهنامه خوانی اجرا گردید.

آیین شب چله در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت آیین شب چله و تقارن شب یلدا با ایام فاطمیه، ویژه برنامه‌ی یلدای فاطمی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نیر با حضور بیش از ۳۰ عضو نونگاه مرکز برگزار شد.

مریم شکیبایی مربی مسوول مرکز در این رابطه گفت: ویژه برنامه های یلدای فاطمی با برگزاری مراسم حافظ خوانی، آموزش کاردستی آویز انار، خاطره گویی توسط اعضا، قصه گویی، معرفی کتاب دختر آسمانی و برپایی سفره یلدای با همکاری مربیان مرکز برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد در ادامه برنامه‌های مرکز به جهت تقارن این آیین با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سوره کوثر و حدیث کساء به صورت دسته جمعی قرائت شده و با ذکر مطالبی از فضایل اخلاقی آن حضرت، بر الگو گرفتن اعضا  از سیره و زندگی  این بانوی والامقام تاکید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =