کد خبر: 321832
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
بازدید 100
قصه، رسانه‌ای بی‌بدیل است

مربیان و اعضای قصه‌گوی فارس در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حضوری فعال دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعیدرضا کامرانی مدیر کل کانون فارس گفت: در بیست و چهارمین مرحله جشنواره قصه‌گویی بین‌المللی اعضا، مربیان و شرکت‌کنندگان بخش آزاد فارس حضور چشمگیر دارند.

کامرانی در ادامه گفت: این جشنواره به عنوان معتبرترین رویداد قصه‌گویی کشور با شعار: قصه صدای زندگی است در سطح مراکز فرهنگی هنری کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور و از جمله مناطق پنجاه و هشت‌گانه سراسر فارس کار خود را آغاز کرد. مرحله استانی در مهرماه در شیراز و مرحله منطقه‌ای در آبان سال جاری در اهواز برگزار شد و در پایان دی، مرحله کشوری در شهر یزد پذیرای هنرمندان قصه‌گو از سراسر ایران عزیز خواهد بود.

کامرانی در مورد اهمیت هنر قصه‌گویی گفت: هنر قصه‌گویی به عنوان یکی از کهن‌ترین و فاخرترین هنرهایی است که بشر از آن بهره برده و تاکنون هیچ جایگزینی برای آن پیدا نشده و هنری است که خداوند در قرآن مجید برای آگاهی و انتقال پیام به بندگانش از آن استفاده کرده و بسیاری از بزرگان ایران و جهان از این قالب هنری بی‌بدیل بهره برده‌اند.

کامرانی خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری در ایران بیش از نیم قرن است که به عنوان تنها متولی رشد و گسترش هنر قصه‌گویی فعالیت می‌کند و در این مسیر، خدمات شایانی به این هنر فاخر و قالب هنری کرده است، ما بر این باوریم که داستان و قصه‌گویی تنها برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی نیست، بلکه قصه یک رسانه بسیار تأثیرگذار است که هیچ‌گونه جایگزینی ندارد. البته اگر قصه با ابزار کمک آموزشی همراه شود، تأثیر آن دو چندان می‌شود؛ مانند استفاده از تصویرگری، فضاسازی، لحن صدا، حرکات و زبان بدن، عروسک، آهنگ، موسیقی و هم‌چنین توجه داشته باشیم که قصه و داستان با سن کودک و نوجوان متناسب باشد. هنر قصه‌گویی به رشد و شکوفایی ذهنی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند و با ذات و فطرت پرسش‌گری، کنجکاوی و قوه تخیل آنان پیوند عمیقی دارد و این هنر موجب می‌شود که ذهن کودک آماده شود تا آموزش‌های بعدی را بهتر و سریع‌تر دریافت کند.

کامرانی افزود: با برگزاری مرحله استانی جشنواره ۹۵۵ اثر در دبیرخانه جشنواره ثبت شد که در پایش اولیه 29 اثر به مرحله استانی رسید و از این تعداد 12 قصه‌گو راهی مرحله منطقه‌ای در خوزستان شدند. در جشنواره منطقه‌ای نیز در بخش آیینی‌سنتی در گروه نوجوانان، مریم سهرابی با قصه «گذر سیاوش از آتش» از کانون فارس، عنوان‌ برگزیده این بخش از جشنواره را به دست آورد. سوگند آزادی با قصه «بیژن و منیژه» نیز از فارس، شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش ملی، محدثه عباسی با قصه «لباس کوچولو» از کانون فارس عنوان شایسته‌ تقدیر این بخش از جشنواره را کسب کردند.

همچنین در بخش آیینی‌سنتی از بین شرکت‌کنندگان بزرگ‌سال، علی‌اکبر اسپرهم با قصه «روایت ۷۲» از فارس به عنوان شایسته تقدیر این بخش معرفی شد.

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت: آثار نگار اکبری، رقیه مستقیم، مرضیه خاکباز، زهرا ضامن‌خواه و نرگس عرفانی‌نیا از استان فارس به بخش پادکست جشنواره معرفی شدند تا پس از رقابت با سایر قصه‌گویان کشور برگزیدگان نهایی این بخش معرفی شوند.

آیسا پارپایی، آرمین حسام‌پور، الهام خسروی، امیرحسین برزگر، بهار فرازمندی، سارگل آزادی، دیانا دوستان، زینب‌حلما ایزدپناه، سمیه بافقی، فاطمه‌زهرا وقار، فلورا زوارقی، نرجس ثنایی، پوریا کریمی و هلیا استواری، چهارده قصه‌گوی فارس هستند که به عنوان نامزد مرحله پایانی قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره قصه‌گویی کانون معرفی شدند.

محمدجواد علیمردانی از کانون فارس با قصه «پهلوان کچل» نیز به مرحله بین‌المللی جشنواره راه یافت.

نرگس عرفانی‌نیا، سمیه کشاورز، لیلاکرهانی هم به عنوان نامزدهای بخش علمی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی کانون معرفی شدند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس افزود: قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های ذاتی کانون است. قصه به درازای خلقت انسان قدمت دارد و با آفرینش انسان‌ها، قصه هم به وجود آمده است. خداوند بزرگ از قالب قصه در قرآن کریم فراوان استفاده کرده و بیش از دو سوم قرآن در قالب قصه ارائه شده و بدین معنی است که این قالب خیلی برجسته و تأثیرگذار است که خداوند بزرگ  از آن برای انتقال مفاهیم و آموزه‌ها به بشر استفاده کرده است. در نهج‌البلاغه هم از قصه استفاده شده و بزرگانی همچون: مولوی،عطار، سعدی، خیام، فردوسی و رودکی از قالب قصه در آثارشان بهره برده‌اند. همان‌طور که یکی از قالب‌های مورد استفاده استاد سخن سعدی در آفرینش شعر و نثر، قصه و داستان است.

مدیر کل کانون فارس افزود: قصه مسیر زندگی بسیاری از افراد را عوض کرده؛ قصه، دروغ و خیال‌پردازی نیست بلکه یک قالب فاخر هنری است که می‌توان با آن، تحول ایجاد کرد، پرورش یافت و به اوج رسید. قصه برای خواباندن کودک نیست؛ قصه، مقدمه‌ی بیداری است و خوب است که هر کدام از ما از شاخه‌های هنری به‌ عنوان چاشنی زندگی بهره ببریم. به هنرهای متعدد آراسته شویم که امام راحل هنر را دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها ‌می‌داند و مقام معظم رهبری، دشمنی با هنر را دشمنی با خورشید عنوان کرده‌اند و مگر می‌شود با خورشید دشمنی کرد؟

کامرانی با اشاره به شعار جشنواره که «قصه صدای زندگی است» گفت: امیدوارم که مسوولان امر تلاش کنند تا صدای قصه همیشه در گوش کودکان و نوجوانان طنین‌انداز باشد و با توجه به شعار هفته ملی کودک که به تازگی آن را پشت سر گذاشته‌ایم، رنگ خوش کودکی و حال خوش زندگی در زندگی کودکان و نوجوانان جاری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =