نوروز پاسداست فرهنگ اصیل کردی و غنای ادبی استان کردستان است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برای پاسداشت فلکلور آیین ها و سنت های بومی محلی منطقه در آستانه سال نو با محوریت ارزش گذاری بر فرهنگ و ادبیات فولکلور، ویژه برنامه فرهنگی با عنوان «شایانه بهار» با حضور پرشور کودکان و خانواده های آنها برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، عبدالله رشیدی‌پور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کردستان در سخنانی ضمن تشکر مدیرکل کانون استان کردستان و عوامل اجرایی ویژه برنامه شایانه به هار در سخنانی گفت: برپایی چنین برنامه هایی برای کودکان الزامی است تاهم طعم باهم بودن را بچشند وهم لذت حضور را به خوبی احساس کنند و هم با آداب و رسوم کهن خود آشنا شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کردستان افزود: از اینکه خانواده های عزیز وقت گذاشته و به همراه بچه های عزیزشون در این مراسم شرکت کردند جای بسی خوشحالی دارد و این نشان دهنده توجه خانواده ها به فرزندانشان است.

عبدالله رشیدی پور در ادامه ضمن تبریک پیشاپیش سال نو و ماه مباک رمضان خاطر نشان ساخت: یکی از این فرهنگ های غنی و مستقل که دارای اصالت و تاریخی چند هزار ساله است فرهنگ مردمان کرد می باشد و ما مردمان کرد فرهنگ بسیار غنی داریم الان شما می بینید دنیای غرب در تمام جهت تلاش می کند که فکر غلط و نادرست را به ذهن بچه های ما تزریق کند و این وظیفه ما پدر و مادرهاست که در راستای حفظ و انتقال این فرهنگ اصیل به بچه ها تلاش کنیم و مراقبش باشیم.

رشیدی پور تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی های کردستان، فرهنگی بودن آن است  که در عواملی از جمله زبان، ادبیات، لباس، سنت ها، موسیقی، رقص، جشن ها و مراسم خاص و صنایع دستی  و ... نمایان است و به شکل پویا در بین مردم این سرزمین جریان دارد و امروز ما در این مراسم شاهد اجرای بسیاری از این آداب و رسوم بودیم و این نشان دهنده فرهنگ اصیل ماست.

این مقام مسئول عنوان ساخت: استان کردستان سرشار از استعدادهای ناب فرهنگی، هنری و ادبی بوده و با وجود پیشرفت ارتباطات  و در نتیجه استحاله فرهنگی  و از بین رفتن بسیاری از فرهنگ ها، خوشبختانه فرهنگ مردم کردستان به علت ریشه عمیق  آن، همچنان زنده است.

رشید ی پور از خانواده ها درخواست کرد تا می توانند  فرهنگ، لباس کردی و زبان کردی را پاسداری کنند تا این دورکن اساسی هر فرهنگ که پوشش و گویش  است حفظ بماند و کودکان و نوجوانان با رغبت بیشتری لباس کردی بپوشند و بخواهند تک تک کلمات زبان مادری خود را با دل وجان حفظ کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کردستان در پایان گفت: سنت برگزاری عید نوروز هم یکی از همین آیین های کهن ایرانی است که در جای جای ایران گرامی داشته می شود و این جشن  در منطقه کردستان با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود و شاکله اصلی آن از سنت‌هایی برگرفته شده که رنگ و زیبایی و شادمانی در آن موج می‌زند.

لازم به ذکر است، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان ویژه برنامه شایانه ی به هار دیروز چهارشنبه 24 اسفند از ساعت 14 لغایت 20در آستانه سال 1402 در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج با استقبال خوب کودکان و نوجوانان در کنار خانواده هایشان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =