طرح کانون مدرسه در سال تحصیلی آینده به صورت یک طرح ملی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تکریم و معارفه مدیر کل جدید کانون پرورش فکری استان زنجان گفت: طبق برنامه ریزی ها، در سال جاری "کانون مدرسه" به عنوان یک طرح ملی در سراسر کشور مورد توجه قرار می گیرد و از سرفصل‌های همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ فرهاد فلاح روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در آیین تودیع و معارفه مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بیان اینکه در جامعه کنونی برای پاسخگویی به پرسش‌های والدین آمادگی کافی نداریم، افزود: یکی از معضل‌های جدی ما واماندگی تربیتی خانواده‌ها است که برای پاسخگوی به پرسش‌های آنان آماده نیستیم و در این ارتباط خانواده به عنوان عنصر مهم و محوری در فعالیت‌های کاری کانون قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: از جمله ارکان مهم، زیست‌بوم حوزه کودک و نوجوان مدرسه است، طرحی با عنوان "کانون مدرسه" پیش این در دهه‌های قبل برگزار شد که موفقیت آمیز بود که در سال تحصیلی گذشته در تعدادی از مدارس و کانون‌های زیادی اجرا شد که نتایج خوبی داشت.

فلاح یکی دیگر از ضلع‌های دیگر زیست بوم فرهنگی حوزه کودک و نوجوان را توجه جدی به حوزه رسانه و مجازی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر کودکان و نوجوانان در حیات خلوت فضای دیجیتال بدون نقش آفرینی مدرسه، رسانه والدین تربیت می شوند که کانون پرورش فکری در این حوزه عقب افتادگی دارد.

وی، استفاده جدی از ظرفیت‌های مردمی و خیرین را در پیشبرد برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم عنوان کرد و گفت: حجم مراجعات به کانون امکان پاسخگویی را با مشکل مواجه کرده و بر این اساس بهره گیری از ظرفیت های مردمی مورد توجه قرار گرفته است.

این مسوول، از مدیر کل جدید کانون این استان خواست، به تقویت جایگاه کانون در بین نهادهای دولتی توجه کند و همچنین میزان همکاری های بین بخشی را را مد نظر قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: مخاطبان هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متفاوت بوده و بر این مبنا این سرمایه باید حفظ شود، چرا که بی توجهی و تغییر مامن آن دیگر هیچ سبدی برای ساماندهی آنان وجود ندارد و باید مراقب بود چون دسته طلایی محسوب می شوند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتن مربیان متعهد، دلسوز، علاقمند و متعصب است در این میان نیروهای انسانی کانون به لحاظ معیشتی در پایین سطح دریافتی دارند و باید مورد تکریم واقع شوند.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر خانواده به شدت در معرض آسیب قرار دارد، گفت: نقطه تاکید کانون در سال جاری توجه به حلقه دختران نوجوان است و باید تلاش کرد به سمت کنشگری اجتماعی برویم و برنامه‌ریزی داشت.

این مسول با بیان اینکه کانون، به دنبال قطب سازی استانی ها است، خاطر نشان کرد: استان زنجان نیز ظرفیت خاصی دارد و می تواند در بخش خاص نقش آفرینی کند و حتی در سطح ملی و بین المللی مورد توجه باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور خاطر نشان کرد: کاهش جمعیت، خانواده پرهیز از فرزند آوری و در واقع داشتن فرزند به عنوان تهدید کننده منافع فردی انسان است که به‌ صورت جدی در حوزه خانواده ترویج دادند و در زمان حاضر این مهم در غرب نهادینه شده است.

دشمنان در صدد تغییر نظام اسلامی هستند

طرح کانون مدرسه از سال آینده در کشور اجرا می شود

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: دشمنان به این نتیجه رسیدند تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی، جنگ شناختی از طریق تغییر در اذهان و رفتار است و به عبارتی تغییر نظام اسلامی را دنبال می کنند.

ابوالفضل رفیعی روز پنجشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به اهمیت فرهنگ در کشور اشاره کرد و افزود: رهبری در این خصوص فرامین متعددی داشته و لزوم اهمیت و توجه دستگاه‌های متولی امر را خواستار شده است.

وی اضافه کرد : با توجه به وقوع حوادث، از پاییز سال قبل تا کنون نسبت به کارکرد نهادهای فرهنگی و نقش آفرینی آنها متفاوت و ملموس‌تر شده، در حالی که رهبری دور دست‌ها مسائل را می دیدند، اما اکنون اما این موضوع مهم خود را نشان داده است.

این مسوول با بیان اینکه انتظار می رفت آماده‌سازی قشر هدف توسط همین نهادهای متولی امر به شکل مطلوبی انجام گیرد، ادامه داد: مسائل اخیر در کشور مشخص کرد نوجوانان و جوانان در سمت دیگری حرکت می کردند، واقعیت‌ها به‌ صورت وارونه نهادینه شده بود هنجارها بی‌اهمیت شده بود.

وی اظهار داشت: این مسائل نشان داد که کم‌کاری‌هایی وجود دارد، و باید در روش‌ها تجدید نظر می‌کردیم، نقاط تمرکز را باز تعریف می کردیم.

این مسوول ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم برای تغییر روش‌های تربیتی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان است. چرا که اعتماد ایجاد کرده و در واقع ابزارهای غیر مستقیم در تربیت نسل جدید دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: باید باهمین نگاه، حفظ ساختار، سرمایه قبلی و نگاه تقویتی مد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم در دوره‌ای که کماکان آثار جنگ ترکیبی به ویژه بخش جنگ شناختی شاهد هستیم و همچنان ادامه دارد این موضوع مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: رهبری در سال ۷۷ در دیدار با کارکنان کانون پرورش فکری و مربیان به اهمیت تربیت کودک و نوجوان اشاره کردند که مهم‌ترین موضوعات رهبری در این راستا تقویت ایمان و صفات متعالی در گروه های هدف است.

این مسوول ادامه داد: باید با نقاط کانونی برای تمرکز بیشتر با ابزار غیر مستقیم، هم راستا با نگاه متعالی، باور ایمانی فرزندان خود را نسبت به توانمندی‌ها، ظرفیت‌های کشور و نسبت به دین مقدس اسلام تقویت کنیم و این مهم شدنی است.

معاون استاندار زنجان ادامه داد: دشمنان برنامه‌های سمی خود برای گروه مخاطب ر مورد توجه قرار داده اند، اما با بهره گیری از ظرفیت های نیرو دلسوز در این بخش می‌توان به اهداف تعیین شده امیدوار بود.

وی اضافه کرد: جلوه‌های عرق ملی و وطن دوستی باید در گروه‌های تقویت کرد، متاسفانه در این زمینه کار چندانی نشده و باید با ابزار هنر بصورت غیر مستقیم استفاده کرد و در مسیر تمدن‌سازی هم جنبه‌های ملی و دینی و آموزه‌ای دینی را مورد توجه قرار داد.

مدیر کل جدید کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز در این آیین ادامه داد: تلاش می‌شود با ساختار فعلی کانون، وجود نیروهای خلاق بتوانیم پازل اصلی بین مدرسه و خانواده تکمیل کنیم چرا که در کانون تجارب زیادی وجود دارد.

طرح کانون مدرسه از سال آینده در کشور اجرا می شود

مدیر کل جدید کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز در این آیین ادامه داد: تلاش می‌شود با ساختار فعلی کانون، وجود نیروهای خلاق بتوانیم پازل اصلی بین مدرسه و خانواده را تکمیل کنیم چرا که در کانون تجربه‌های زیادی وجود دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا عیسی‌خانی خاطر نشان کرد: وفاق برای کارهای عمقی به‌ویژه برای گروه‌های هدف ایجاد شده و همه لزوم فعالیت کردن در این حوزه را متوجه شده‌اند، امیدواریم با نیروهای فعال و مسوولان استانی کارهای مثبتی را انجام دهیم.

طرح کانون مدرسه از سال آینده در کشور اجرا می شود

شیرین دارایی در پایان افزود: کار برای کودکان و نوجوانان مایه‌ی افتخار است، مباهات می‌کنم این افتخار نصیب من شده و آرزو می‌کنم در کانون نسلی تربیت شود که با مهارت‌آموزی و توانمندسازی بتوانند با خلاقیت و ابتکار، با ابزار هنر و ادبیات، با قصه با نمایش با بازی با کاردستی و فعالیت ‌های فرهنگی دیگر مفاهیم ارزشمند اسلامی و انسانی را با شیوه‌های غیره مستقیم بیاموزند و آینده خوبی در انتظارشان باشد.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا عیسی‌خانی به عنوان مدیر کل جدید کانون پرورش فکری استان زنجان معرفی و از خدمات شیرین دارایی تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =