آسمان شب در دست کودکان و نوجوانان کانون استان تهران

ویژه‌برنامه‌ی گرامی‌داشت هفته‌ی نجوم با عنوان "آسمان مال من است" در مراکز علمی و رصدخانه‌های کانون استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان تهران، ویژه برنامه های هفته جهانی نجوم با عنوان "آسمان مال من است" در مراکز علمی و رصدخانه‌های استان برگزار شد.

رصدخانه دماوند و مرکز علوم استان درپنج شنبه ۷  اردیبهشت ماه میزبان اعضای مراکز استان، خانواده ها و نمایندگان شهرستان دماوند بودند. 

بازدیدهای دانش آموزی از ۴ تا ۱۰  اردیبهشت ماه مصادف با هفته جهانی نجوم از مراکز علمی، عکاسی از آسمان شب، آشنایی با انواع تلسکوپ های نجومی و نحوه ی کار با آنها، آشنایی با منابع نجومی و فروش آنها، بازدید از آسمان نما (پلانتاریوم)، بازی، سرگرمی و برگزاری مسابقات در کنار قصه های علمی  و رصد ماه از جمله فعالیت های ویژه در هفته جهانی نجوم در مراکز استان بود. ۲۰۰ نفر از مرکز علوم استان در این روز بازدید داشتند.  

مرکز علوم کانون استان تهران میزبان سه نسل از غرفه داران و فعالان این عرصه در هفته نجوم به اجرای فعالیت های این ایام پرداخت. صغری مزرعی مربی مسئول مرکز علوم در گفتگوی ویژه  به اهمیت پرورش نسل ها اشاره کرد و افزود " کار مربیان متخصص در مراکز علمی انتقال دانشِ روز به علاقه مندان عرصه آسمان، فضا و ارتباط دهی مناسب دانش آموختگان نسل های گذشته با اعضای امروز مراکز است."

مسئولیت غرفه های معرفی منابع آموزشی، فروش و محاسبه سن و وزن در سیارات دیگر به عهده  اعضای نونهال و نونگاه مرکز علوم بود که با کمک مربیان علمی، اندوخته های علمی خود را در به نمایش گذاشتند. رصد خورشید با کمک تلسکوپ خورشیدی بر عهده اعضای باشگاه نجوم استان بود که با شورو شوق نوجوانی تجربه های خود را به مراجعه کنندگان منتقل می کردند. محمد فشارکی از علاقه مندان به نجوم و منجم آماتوری، رصد ماه را تا پاسی از شب برای علاقه مندان عهده داری نمود که به دلیل استقبال خانواده ها مدت زمان رصد ماه تمدید شد. پاییزه طاهری و آزاده مزرعی از مربیان مدعو، در کنار سایر همکاران مرکز علوم به اجرای فعالیت های فرهنگی پرداختند. 

احسان کریمی مربی مسئول مرکز نجوم دماوند از حضور ۱۰۰ نفر از اعضا به همراه خانواده ها و مسئولان اجرایی و نهادهای شهرستان دماوند خبر داد و افزود: خدمات آموزشی و علمی" آسمان نما" در سه نوبت برای خانواده ها و اعضای برگزیده ی علمی پایگاه های بسیج مساجد دماوند ارائه شد که محور اصلی برنامه ها شامل عوارض ماه، صورت های فلکی و جهت یابی بود. 

کریمی در ادامه به رصد ماه، زهره و مریخ با کمک تلسکوپ ها اشاره کرد و گفت در جهت اجرای برنامه های ترویجی، مرکز نجوم دماوند به ارائه کارگاه آموزشی معرفی صورت های فلکی ویژه خردسالان، شبیه سازی آن در مکان مختلف و همچنین معرفی اسطوره ها و قصه های مرتبط با صورت های فلکی پرداخت که با استقبال خانواده ها و اعضا روبرو شد. 

ویژه برنامه رصدماه تا پاسی از شب در رصدخانه نجوم دماوند میزبان مشتاقان آسمان بود. 

مراکز علمی و رصدخانه های کانون استان تهران، عضو رسمی انجمن نجوم ایران هر ساله در هفته جهانی نجوم با اجرای برنامه های ترویجی و علمی، میزبان علاقه مندان به "آسمان شب" هستند.

برگزاری ویژه‌برنامه‌ی هفته‌ی نجوم در کانون استان تهران

مرکز علوم

آسمان شب در دست کودکان و نوجوانان کانون استان تهران

رصد ماه در رصدخانه نجوم دماوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =