کد خبر: 325333
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
بازدید 191
رونق‌بخشی کانون پرورش فکری استان قزوین به ویژه‌برنامه پنجاه بدر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اجرای چند برنامه در مراسم گرامی‌داشت پنجاه بدر، به این آیین بومی-آیینی رونق و شور و نشاط ویژه‌ای بخشید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در تاریخ 19 اردیبهشت 1402 که در قزوین به نام پنجاه بدر شناخته می‌شود، کانون استان قزوین با یک برنامه فرهنگی-اجتماعی کلان به این مناسبت همکاری کرد.

این برنامه در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان برگزار شد و در برگزاری آن کانون با اجرای فعالیت‌های اجرای موسیقی سنتی(ساز و دهل)، مجری-عروسک، نمایش، معرفی آداب و رسوم استان قزوین در طلب باران رحمت الهی و ورزش جمعی همراهی کرد.

برپایی غرفه‌های فروش کتاب و محصولات فرهنگی و عروسک آیینی چمچه‌خاتون(عروسک سنتی باران خواهی در قزوین) از دیگر بخش‌های حضور کانون در این برنامه بود که با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگی_ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد.

پنجاهمین روز بهار برای مردم قزوین روز ویژه‌ای است و از سال‌های دور این روز را جشن می‌گیرند. این آیین در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ با شمارهٔ ۱۸۵ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

آیین «پنجاه بدر» یکی از سنت‌های قدیمی و خاص قزوینی‌ها برای طلب و دعای باران است که هرسال عصر روز ۱۹ اردیبهشت در باغستان‌های سنتی این شهر برگزار می‌شود.

در این روز شهروندان قزوینی برای ادای این سنت دیرینه به دامان طبیعت می‌روند، گرچه میان این سنت کهن و سیزده‌بدر شباهت‌هایی وجود دارد اما این مراسم قدیمی جنبه معنوی نیز دارد و بسیاری از شهروندان قزوینی برای افزایش رزق و روزی از خداوند تمنای باران می‌کنند.

رونق‌بخشی کانون پرورش فکری استان قزوین به ویژه‌برنامه پنجاه بدر

رونق‌بخشی کانون پرورش فکری استان قزوین به ویژه‌برنامه پنجاه بدر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =