ساخت ساعت‌های آفتابی در مراکز کانون استان اردبیل

در شروع فصل تابستان سال ۱۴۰۲ و هم‌زمان با طولانی‌ترین روز سال و رویداد انقلاب تابستانی، اعضا و مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به ساخت ساعت‌های خورشیدی پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این فعالیت که باهدف توسعه و ترویج فعالیت‌های علمی در مراکز کانون استان انجام شد، اعضای کانون با رویداد انقلاب تابستانی آشنا شده و اندازه‌گیری زمان را با ساخت ساعت‌های خورشیدی تجربه کردند.

ساخت ساعت‌های آفتابی در مراکز کانون استان اردبیل

 مرکز شماره یک کانون کوثر

از چند روز مانده به شروع فصل تابستان، اعضای مرکز با حضور در کارگاه علمی و با توضیحاتی که مربی امور فرهنگی درباره‌ی رویداد انقلاب تابستانی ارایه کرد، به فعالیت ساخت ساعت‌های آفتابی برای نشان‌دادن زمان آغاز چله تابستان پرداختند.

در این فعالیت چگونگی یافتن عرض جغرافیایی شهر از روی نقشه جغرافیایی و نحوه‌ی اعمال آن در ساعت آفتابی و چند مطالب دیگر که دانستن آن لازم بود که طی جلسات جداگانه برای اعضای دختر و پسر مرکز آموزش‌داده‌شده و با معرفی کتاب «زمان در گذر زمان» به تاریخچه ساخت و استفاده از این ساعت‌ها اشاره شد.

بر همین اساس، در اولین روز تابستان، اعضا نیز با ابتکار عمل خود، ساعت‌های آفتابی را با استفاده از وسایلی از قبیل یونولیت و مقوا و مداد درست کرده و در زیر خورشید زمان را سنجیدند.

ساخت ساعت‌های آفتابی در مراکز کانون استان اردبیل

مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

اعضای مرکز ۴ اردبیل نیز در روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۲، مصادف با رویداد انقلاب تابستانی، با ساخت ساعت آفتابی با چگونگی رخداد این رویداد نجومی آشنا شدند.

در این روز مربیان مرکز با انجام فعالیت‌های علمی و ارایه توضیحات لازم، اعضا را با ساعت آفتابی، تاریخچه و کارکرد آن آشنا کرده و روش ساخت و استفاده از ساعت آفتابی بر مبنای عرض جغرافیایی شهر محل سکونت را توضیح دادند.

گفتنی است در ادامه اعضا با راهنمایی مربی امور فرهنگی مرکز به ساخت ساعت آفتابی پرداخته و در محوطه  مرکز زمان را با رعایت مختصات جغرافیایی اندازه‌گیری کردند.

مرکز شماره یک کانون اردبیل

هم‌زمان با روز ۳۱ خرداد که روز انقلاب تابستانی و طولانی‌ترین روز سال است، فعالیت ساخت ساعت‌های آفتابی در مرکز یک اردبیل اجرا شد.

در این فعالیت علمی اعضا با رویداد انقلاب تابستانی آشنا شده و با مطالبی که مربی مرکز ارایه کرد، درباره ساعت‌های آفتابی و تاریخچه و نحوه‌ی کارکرد آن اطلاعاتی را کسب کردند.

گفتنی است در این روز اعضا با راهنمایی مربی مرکز به ساخت ساعت خورشیدی اقدام کرده وبا قراردادن آن در محوطه پارک با استفاده از سایه میله‌ای که بر روی ساعت قرار داشت زمان را سنجیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =