خلاقیت فرهنگی، هنری و ادبی نوجوانان رنگ عاشورایی می‌گیرد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس از کودکان و نوجوانان دعوت کرد تا در نوزدهمین شوگواره عاشورایی شرکت کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با رویکرد تربیتی و استعدادیابی از نوجوانانی که ظرفیت تولید آثار هنری از حماسه عاشورا را دارند دعوت کرد تا در نوزدهمین سوگواره عاشورایی با موضوع «مدینه حسن علیه‌السلام تا کربلای حسین علیه‌السلام» شرکت کنند.

مدیر کل کانون فارس، روز سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سوگواره برای جهت دادن به توانمندی‌های ادبی نوجوانان به مکتب عاشورا است، گفت: معتقدیم مکتب عاشورا جهت و مسیر معنوی است که می‌توان نوجوانان را به سمت آن هدایت کرد وآنان را به وسیله این سوگواره به مکتب امام حسین علیه‌السلام سمت و سو داد.

علی خواجه‌نژادیان در ادامه افزود: سوگواره عاشورایی کانون فارس در حالی به نوزدهمین دوره برگزاری خود می‌رسد که اجرای این سوگواره سال‌هاست در سراسر کشور متوقف شده است اما کانون فارس به سبب علاقه مربیان کانون به مکتب عاشورا همچنان سوگواره را برگزار می‌کند.

مدیر کل کانون فارس با بیان اینکه حتی تأمین منابع مالی سوگواره از نذورات مربیان و کمک‌های مردمی است گفت این سوگواره به نوعی نذر فرهنگی مربیان کانون در فارس است.

خلاقیت ادبی نوجوانان رنگ عاشورایی می‌گیرد

خواجه‌نژادیان با اشاره به این موضوع که منبع ادبی نوزدهمین سوگواره عاشورا کتاب «راه تویی» دکتر محمدرضا سنگری است اظهار داشت: سوگواره نوزدهم به پیوست زندگی امام حسن مجتبی علیه‌السلام با واقعه عاشورا می‌پردازد و این کتاب در سوگواره سال گذشته به عنوان منبع برای سوگواره نوزدهم معرفی و در طول یک سال گذشته مورد بررسی و مطالعه از سوی اعضا و مربیان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف سوگواره شامل فرهنگی، هنری، ادبی، پژوهش و بخش تلفیقی است عنوان کرد: در حوزه فرهنگی: مداحی پسران وروزنامه دیواری با محتوای معرفی کتاب «راه تویی» به شیوه خلاقانه انتخاب شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری گفت: در بخش هنری علاقه‌مندان به تصویرسازی کتاب سوگواره و تولید انیمیشن می‌پردازند؛ در بخش ادبی اعضا شعر می‌سرایند و داستان کوتاه می‌نویسند و پژوهش‌های تک‌صفحه‌ای نیز در بخش پژوهش انجام می‌شود.

او گفت: بخش تلفیقی نیز امسال به سوگواره اضافه شده و اعضا و مربیان می‌توانند با هم در سوگواره شرکت کنند. در این بخش یکی از اعضا متن داستان را می‌خواند و همزمان باقی اعضای تیم متن را تصویرسازی می‌کنند و از این فرایند فیلمبرداری شده و به عنوان یک کار گروهی به دبیرخانه سوگواره ارائه می‌شود.

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت: امسال بخش انگلیسی را به پشتوانه کانون زبان ایران به سوگواره اضافه کردیم که زبان‌آموزان و مدرسان کانون زبان در سه بخش شعر، داستان و پژوهش تک صفحه‌ای می‌توانند در سوگواره شرکت کنند.

خلاقیت ادبی نوجوانان رنگ عاشورایی می‌گیرد

خواجه‌نژادیان برگزاری نوزدهمین سوگواره را غیر رقابتی دانست و افزود: سوگواره در دو بخش کتابخانه‌ای با برپایی خیمه‌های حسینی در مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان و بخش استانی طراحی شده است. از میان آثار ارسالیبه مراکز کانون هر تعداد اثر که مورد تأیید دبیرخانه باشد به عنوان منتخب به نمایش گذاشته خواهد شد و صاحبان اثر در سوگواره حضور خواهد داشت.

وی تصریح کرد این سوگواره ویژه نوجوانان است و اعضای کانون از ۱۲ تا ۱۷ سال و مربیان کانون می‌توانند در آن شرکت کنند.

مدیر کل کانون فارس زمان‌بندی ارسال آثار را از ۴ تا ۲۵ مرداد اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان آثار خود را به مراکز کانون در سراسر استان تحویل می دهند.

سوگواره نوزدهم کانون فارس اوایل شهریور ۱۴۰۲ همزمان با شب شعر عاشورا در شیراز برگزار می‌شود.

خلاقیت ادبی نوجوانان رنگ عاشورایی می‌گیرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =