انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان استان تهران برگزار شد.

انجمن شاعران ونویسندگان نوجوان کانون استان تهران با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، یکصدوهفتادوسومین انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان استان تهران با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، فرزانه رحمانی و حسین تولایی؛ کارشناسان آفرینش‌های ادبی، مربیان ادبی مراکز و بیش از ۶۰  عضو نوجوان، روز یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد.

انجمن شاعران و نویسندگان در ایستگاه صد و هفتاد و سوم در بخش شعر از حضور حسین تولایی شاعر و کارشناس آفرینش‌های ادبی و هنری و در بخش داستان از حضور فرزانه رحمانی، نویسنده و کارشناس آفرینش‌های هنری وادبی بهره‌مند شد. همچنین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این انجمن حضور داشت تا ضمن آشنایی بیشتر اعضای نوجوان با نویسندگان و شاعران،   در جریان روشن دیدار و گفت‌وگو، فرصتی برای ایجاد انگیزه و ارتقای خلاقیت و دانش ادبی اعضای انجمن فراهم شود.

معاون فرهنگی کانون در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری برای برگزاری انجمن‌هاب ادبی  ویژه اعضای نوجوان به نکات مهمی از گذرگاه اندیشه و زندگی پرداخت و اظهار داشت: سرعت سبب بی‌توجهی و غفلت می‌شود و ما را از پرسیدن و کشف بازمی‌دارد. بنابراین به اعضای نوجوان پیشنهاد داد که به نادانسته‌ها، توجه بیشتری کنند و یک دفترچه به نادانسته‌ها و پرسش‌های ذهنی‌شان اختصاص دهند.

فلاح در ادامه افزود : ظرف ذهن نمی‌تواند خالی باشد و چه بهتر است که ما آگاهانه مواد ذهنی‌مان را گزینشی انخاب کنیم و اجازه ندهیم شتابزدگی و سرعت زندگی، مدیریت انباشت‌های ظرف ذهن‌مان را از ما بگیرد.

حسین تولایی، شاعر وکارشناس میهمان انجمن شاعران نوجوان در بخش نخست اثر خوانی؛   همزمان با بررسی اشعار اعضای نوجوان، نکات ارزشمندی را  درباره اهمیت و کارکرد  ایجاز در شعر بیان کرد و به شاعران نوجوان پیشنهاد داد که توضیحات را از شعر حذف کنند و تصاویر را جایگزین کنند به گونه‌ای که عاطفه و اندیشه را به  زبان تصویر بیان شود. همچنین ضمن اشاره به تفاوت متن ادبی و شعر، ایجاز را عامل مهمی دانستند که می‌تواند زبان اثر را به شعر نزدیک کند.  

فرزانه رحمانی، نویسنده و کارشناس میهمان انجمن نویسندگان نوجوان ضمن نقد و بررسی آثار نویسندگان نوجوان، توجه ایشان را بر عنصر غافل‌گیری سوق داد و در همین راستا نکاتی را درباره باورپذیری جهان داستان با اعضا درمیان گذاشت. همچنین  از اعضا خواست تأثیر و نقش راوی را بر سراسر داستان و پایان‌بندی داستان جدی‌تر بگیرند.

انجمن‌های ادبی به صورت متناوب و مستمر با نگاهی به رشد و حمایت از نوجوانان و در راستای احیای سنت دیرینه شعرخوانی و داستان خوانی با سابقه درخشان و قدمتی ارزشمند برگزار می‌شود و از آنجا که انجمن‌های ادبی تجلی حضور اعضا در کارگاه‌های شعر و داستان مراکز است،   حضور اعضای فعال ادبی از سراسر مراکز استان، سبب شد تا  در یک نشست دوستانه، ضمن اثر خوانی، فرصت آشنایی و گفت‌وگو، نقد و بررسی  آثار فراهم شود که این اتفاق، نوید بالندگی خانواده ادبی کانون را می‌دهد. همچنین دفتر انجمن شاعران و نویسندگان با بیش از ۲۰ اثر در دو بخش شعر و داستان چاپ شد که  نماینده  آثار تمامی اعضای ادبی است.

گفتنی است این انجمن با اجرای  نگین صدری‌زاده؛ کارشناس آفرینش‌های ادبی استان و با حضور لیلا شعبانی، کارشناس مسئول امور فرهنگی، مریم رضایی کارشناس پژوهش استان و همچنین مربیان و رابطان ادبی؛ اعظم نوروزی، رضوان رهنمافر، سارا مستغنی، بهناز وفایی، مهدیه صدری، طیبه کرمیان، لیلا موسوی، زهرا باقری‌زمان، هادی ملکی و  اعضای مراکز ۲، ۸، ۱۵، ۴۳، ۱۱، ۱۴، ۳۵، ۲۱، ۳۰،   شهرقدس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =