ثبت دو سیارک جدید در پویش جهانی جستجوی سیارک

تیم پویش مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان توانست در پویش جهانی جستجوی سیارک دو جرم از اجرام ناشناخته را شناسایی و در طی مراحل بررسی اولیه به تایید اولیه انجمن جهانی نجوم برساند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ طلعت آقاجانلو در گزارشی ابراز داشت: در پایان این پویش تیم مرکز علوم و نجوم که شامل مربیان و اعضاء مرکز است توانست دو جرم از اجرام شناسایی شده‌ی خود را در طی مراحل بررسی اولیه به تایید اولیه انجمن جهانی نجوم برساند.

سیارک‌ها اجرامی  هستند که در مناطق خاصی از  منظومه شمسی با رعایت اصول مداری به دور خورشید در حال حرکتند و ممکن است برخی از آنها به دلیل احتمال برخوردشان در آینده به سیاره زمین برای ما خطرناک باشند با شناسایی زود هنگام چنین سیارک‌هایی می‌توان به روش‌های مختلف تهدیدشان را رفع کرد.

مسئول مرکز علوم و نجوم همچنین یادآور شد: پویش ملی جستجوی سیارک که در ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز گردید، حرکتی علمی است تا با تکیه بر توان علمی تمام شهروندان علاقمند به شرکت در یک پروژه علمی بتوان سیارک‌های جدید را از میان صدها نقطه نورانی که در قالب عکس‌هایی خام از طریق داده‌های تلسکوپ پن استارز شناسایی نمود.

این پویش ملی در ایران همگام با سایر کشورها برگزار می‌گردد و تیم علمی کانون پرورش فکری استان زنجان نیز با مشارکت اعضای فعال نوجوان و علاقمندان به حوزه نجوم و اکتشافات فضایی با سرگروهی فاطمه افشاراحمدی بعنوان مسئول تیم کانون کاوشگران کیهان از استان زنجان به انجمن نجوم ایران معرفی گردید و قرار است داده‌های این تلسکوپ که در اختیار گروه قرار گرفته است، توسط نرم افزار آسترومتریکا تحلیل و بررسی شده و اطلاعات ارزشمند این عکس‌ها طی تلاش‌های این تیم استخراج گردد.

ثبت دو سیارک جدید در پویش جهانی جستجوی سیارک

هسته علمی این تیم با مشارکت مربیان و اعضا مرکز علوم و نجوم کانون زنجان شکل گرفت و در ادامه با اضافه نمودن مربیان علاقمند و توانمند در حوزه نجوم با ظرفیت ۱۰ نفر به انجمن بین المللی نجوم معرفی گردید تا بتواند در کنار تمام دانشمندان از سراسر دنیا (دانشمند- شهروند) گامی موثر برای شناخت این اجرام اسرارآمیز بردارند.

 وی در پایان گفت: تیم کانون زنجان اولین بار است که در این رقابت شرکت می‌کند و از همان ابتدا اعضا در جلسات هماهنگی با نرم افزار آشنا شدند و نحوه استخراج اطلاعات را قدم به قدم آموختند.

این پویش تا ۱۴ شهریور ماه ادامه داشت و در طی برگزاری جلسات هماهنگی و اجرا و داده کاوی توسط اعضای تیم مرکز علوم و نجوم کانون، اطلاعات تصویری مربوط به تلسکوپ پن استارز مورد بررسی قرار گرفت و طی تحلیل ۲۶ مجموعه عکس با دقت و ممارست اعضا در مراحل اولیه، چندین جرم مشکوک در مراحل اولیه شناسایی و نام‌گذاری شد و نام تیم "کاوشگران کیهان" در لیست معدود تیم‌هایی قرار گرفت که توانستند سیارکی را در مراحل اولیه به ثبت برسانند ذتا پس از بررسی‌های نهایی، مراحل ثبت نهایی و نام‌گذاری سیارک ها توسط انجمن بین المللی نجوم انجام گیرد.

در پایان این پویش تیم مرکز علوم و نجوم توانست دو جرم از اجرام شناسایی شده ی خود را در طی مراحل بررسی اولیه به تایید اولیه انجمن جهانی نجوم برساند و در لیست منتشر شده در تاریخ ۲۱ شهریور ماه توسط انجمن جهانی نجوم، نام خود را بر روی دو کاندید احتمالی سیارک به نام‌های LPM۱۳۸۲ و AMA۲۰۲۳ به ثبت برساند و مهارت‌های جستجوگری و تحلیل اطلاعات نجومی مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری را به اثبات برساند.

ثبت دو سیارک جدید در پویش جهانی جستجوی سیارک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =