کد خبر: 330330
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
نقد و بررسی کتاب «گلازنگی و هفت دختران»

با حضور اعضای کانون پرورش فکری و انجمن شعر شهرستان کتاب «گلازنگی و هفت دختران» طی نشستی در کانون مرکز بستک نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، «گلازنگی و هفت دختران» نخستین اثر مکتوب فرشته بیضائی با حضور نویسنده کتاب، نقد و بررسی شد.

نخست نشست نقد و بررسی کتاب «گلازنگی و هفت دختران» با حضور جمعی از اعضای نوجوانان کانون پرورش فکری مرکز بستک و اعضای انجمن شعر و ادب شهرستان، با بیان جزئیات انجام شد.

گردآورنده اثر ضمن معرفی خود گفت: همیشه آرزو داشتم قصه‌های کهن و فرهنگ شفاهی زادگاهم را که سینه به سینه نقل می‌شد و خاطرات جمعی چندین نسل را شکل می‌داد را مکتوب کنم تا یک آثر ارزشمند ماندگار برای نسل‌های آینده باشد.

فرشته بیضائی افزود: از ۳۰ سال پیش، با همکاری دانش آموزانم و همچنین با ثبت و ضبط  این قصه‌ها از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به جمع آوری این قصه‌ها پرداختم.

وی ادامه داد: «کاته» در زبان اوزی به معنی قصه، داستان و افسانه است و بالاخره مجموعه‌ای از چهل «کاته» در کتاب «گَلازنگی و هفت دختران» پدید آمد.

این محقق بومی اضافه کرد: تمام تلاشم این بود که کتاب با نثری ساده و روان و قابل فهم برای کلیه گروه‌های سنی باشد، هرچند برای نسل جدید ایجاد ارتباط سخت باشد، اما جذابیت نگارش این کتاب برای نوجوانان غیر قابل انکار بود.

او ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: در آئین نقد و بررسی کتاب، نظرات مختلفی ارائه شد که نشانگر دقت نظر دوستان ادب دوست و فرهنگی بستک بود. از جمله اینکه همه داستان‌ها آغازی شبیه هم ندارد و تنوع شروع و مقدمه متفاوت است. همچنین علاقه نوجوانی در این گروه که کتاب را دو روزه خوانده بود و مشتاق خوانش و ادامه داستان‌ها بود برایم جالب بود.  هرچند برای نگارش چنین کتاب‌هایی تحقیق و پژوهش‌های زیادی در بستک نیز انجام شده بود ودر سایر شهر ها نیز هست اما در این زمینه باید دقت نظر بیشتری داشت تا خوانندگان بیشتری جذب آثار شفاهی شوند.
نقد و بررسی کتاب «گلازنگی و هفت دختران»
بیضائی در پایان گفت: برای نوشتن فقط باید شروع کرد و کمال‌گرایی را کنار گذاشت و ترس از نوشتن مانع انجام چنین فعالیت‌های ادبی نشود.

کتاب داستانی «گلازنگی و هفت دختران» تالیف فرشته بیضایی دبیر بازنشسته ادبیات، توسط موسسه انتشارات کتاب «چرخ فلک» منتشر شده است.

این اثر حاوی ۴۰ قصه بومی و فرهنگ فولکلور مردم جنوب با روایت مردم شهر اِوَز در جنوب استان فارس و در ۳۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

از آنجایی که پدیدآورنده ساکن بندرعباس بوده است فرآیند گردآوری داستان‌ها، بازنویسی و تدوین در قالب کتاب، سه دهه به درازا انجامید.

این شهر در فاصله ۲۸۶ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و به دلیل نزدیکی و اشتراکات فرهنگی، جمعیت قابل توجه اِوَزی در بندرعباس زندگی و امرار معاش می‌کنند و بازار معروف اِوَزی ها گواه این مدعا است.

عنوان کتاب برگرفته از یکی از قصه‌های آن است. «گلازنگی» یک موجود افسانه‌ای وحشتناک و مظهر ترس، وحشت و نومیدی در اوز است که بیشتر برای ترساندن بچه‌ها مطرح می‌شود.

این نشست ادبی ، سه‌شنبه شب ۲۱ شهریورماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بستک برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =