نشست مجازی بازآفرینی افسانه های بومی برای کودکان ونوجوانان برگزار شد

نشست مجازی بازآفرینی افسانه های بومی برای کودکان ونوجوانان با حضور احمد اکبرپور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در این نشست که مربیان علاقمند در حوزه ی نویسندگی و قصه گویی استانی حضور داشتند به بحث و گفت و در حوزه ی بازآفرینی قصه های بومی برای کودکان ونوجوانان پرداخته شد.

اکبرپور گفت: زمانی که اسم بازآفرینی به میان می آید ، آفرینشی را می خواهیم انجام دهیم که چارچوبش در دست شماست پس زمانی که قلم به دست میگیرید و می نویسید ، این شما هستید که خالق اثر هستید و توصیه می شود که به میزان بازنویسی و بازآفرینی اثر نظر نداشته باشید چرا که این مهم به اثری که می خواهید بنویسید، بستگی دارد.

وی همچنین افزود : پیوند بازآفرینی و بازنویسی با ادبیات کودک بیشتر است و می توانیم از این طریق لذت خواندن قصه ها را به کودکان ونوجوان منتقل کنیم.

اکبرپور خاطر نشان ساخت :در نوشتن آثار همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که شخصیت های آثارتان خود بسنده باشند و به بیرون ارجاع نداشته باشند و در واقع خود ارجاعی باشند.

وی همچنین با ذکر این نکته که قصه ها و افسانه های بومی ومحلی گنجینه های ارزشمندی هستند عنوان کرد: این گنجینه ها زمانی فایده دارند که از آن ها بهره‌گرفته شود و در قالب آثاری برای مخاطبین خلق گردد.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در ادامه گفت : در آفرینش این آثار همواره به مؤلفه های زبان و واژگان دقت داشته باشید و از واژه ها و تکنولوژی وآنچه حاصل فرهنگ امروز هست در آثار تان برای مخاطبان امروزی استفاده کنید.

وی پیشنهاد کرد که دست و دلتان در بازنویسی و بازآفرینی نلرزد و جسارت داشته باشید.

نویسنده ی کتاب انجمن موش های آدم خوار ؛بفرمایید عینک مادام سوسکه گفت: منبع نوشتن آثارتان ذات ادبیات است و می توانید چند قصه را با هم ترکیب کنید و در پایان نگاهی به آن بیاندازید و ملاک برای شما این باشد که آیا به یک ادبیات نو و جدید رسیده اید.

وی با معرفی کتاب های مختلفی در زمینه ی بازآفرینی گفت وگو را پیش برد و قسمت هایی از چند داستان را برای شرکت کنندگان در نشست قرائت کرد.

در ادامه به بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی اشاره شد و اکبرپور در زمینه ی بازآفرینی وبازنویسی داستان های بومی و محلی برای بهره گیری در قصه گویی گفت : انتخاب قصه بسیار مهم است و در قصه گویی ها تلاش کنیم که با کلام کهنه مخاطب را خسته نکنیم و کلام امروزی را وارد قصه کنیم.

وی همچنین افزود: قصه ها را روایی کنید حتی اگر نیاز بود داستان ها را تغییر بدهید و تعلیق را درنظر داشته باشید و البته بسیار روی زبان قصه گویی کار کنید. اکبرزاده گفت: با توجه به موضوع های جشنواره قصه گویی و نیز شعار این جشنواره می توانید طنز را وارد قصه هایتان کنید.

احمد اکبرپور از نویسندگان پرکار ایرانی است که برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد. کتاب‌های او تابه‌حال به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌اند و تحسین متخصصان حوزه‌ی ادبیات کودک را برانگیخته‌اند. «من نوکر بابا نیستم» و «شب به‌خیر فرمانده» از آثار برجسته‌ی اکبرپور به شمار می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =