کد خبر: 331849
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
بازدید 176
تازه‌ترین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان با موضوع«زبان داستان» برگزار شد

تازه‌ترین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ و در محل نمایشگاه هفته ملی کودک با حضور عبدالرحمان اونق از نویسندگان برجسته استان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، بیست‌وهشتمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان، با حضور اعضای این انجمن و دعوت از عبدالرحمان اونق، نویسنده و منتقد ادبی، به‌عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

در ابتدای جلسه ۵ اثر از اعضای کانون مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

اونق  در نقد این آثار گفت: زبان داستان در آثاری که خوانده شد، روان وساده بود و نشان می‌دهد که اعضا اهل مطالعه هستند و نوشتن را تمرین کرده اند.

نویسنده کتاب‌های، چوپان کوچک و فریاد آق اویلی ادامه داد: زبان داستان یکی از عناصر مهم در ایجاد ارتباط با مخاطب است؛ به‌ویژه در آثار ویژه کودک و نوجوان باید واژه‌ها و عبارت‌ها ساده و قابل درک باشند و با توجه به دایره لغات ذهن این گروه سنی انتخاب شوند؛ همچنین زبان هر داستان  باید متناسب با مضمون، فضا و شخصیت پردازی آن باشد، گاهی نویسنده مشغول فرم داستان می‌شود که پرداخت داستانی را فراموش کرده و سایر عناصر داستان مانند تعلیق، نقطه‌ی اوج و... را رها می‌کند.

وی باورپذیری را از دیگر عناصری دانست که هنر نویسنده را به نمایش می‌گذارد و اظهار داشت: رعایت روابط علت، معلولی و توصیف‌های به جا و فضاسازی‌های مناسب و به اندازه موجب می‌شود، مخاطب با شخصیت‌ها و فضاهای داستان همراه شود و داستان را باور کند.

اونق همچنین بیان کرد: در داستان‌های بومی می‌توان با توجه به اقلیم آن داستان، از گویش‌ها و لهجه‌های محلی نیز بهره گرفت و دیالوگ‌های خوبی برای شخصیت‌های داستان نوشت، فضاهایی متفاوت، خلاق و جدید خلق کرد؛ چرا که  داستان های اپارتمان نشینی و... تکراری شده‌اند و در داستان‌های بومی با تنوع  فضاها و شخصیت‌ها، داستان‌های خاص و منحصر به فردی خلق می شوند..

گفتنی‌ست که عبدالرحمان اونق، پیش از این نیز مهمان بیست و پنجمین جلسه‌ی انجمن بود که با موضوع داستان‌های بومی و طرح سوژه های داستانی، برگزار شد.

تازه‌ترین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان با موضوع«زبان داستان» برگزار شد

تازه‌ترین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان با موضوع«زبان داستان» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =