شناسایی استعدادها و پرورش فکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان برای تربیت نسلی آگاه یکی از مهم‌ترین رسالت های کانون است

فاطمه رستگار با عنوان اینکه یکی از رسالت های اصلی و مهم کانون ، پرورش فکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است ،اظهار داشت: کشف استعدادها و خلاقیت کودکان و نوجوانان و پرورش صحیح آنها با تکیه بر آموزه های علمی و دینی از مهم ترین رسالت های کانون برای تربیت نسلی آگاه و اخلاق مدار است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ، فاطمه رستگار در گفت و گو با خبرنگاران درنشست خبری، ضمن تقدیر از نگاه ارزشمند استاندار ایلام به حوزه فرهنگی و تبریک هفته ملی کودک، اظهار داشت: کانون، به عنوان یک دستگاه شناخته شده فرهنگی با اهداف مشخص، اقدامات موثری در زمینه های مختلف فرهنگی ،هنری، ادبی، پژوهشی و مذهبی جهت آشنایی اعضا با مفاهیم و ارزش‌های دینی و ملی انجام داده است.

وی با عنوان اینکه اثر این فعالیت ها در اهداف سازمانی کانون با توجه به خروجی های موثر این مجموعه در تربیت گروههای فرهنگی هنری دیده می‌شود ، افزود: کانون مسیر را برای بروز و ظهور خلاقیت ها و پرورش استعدادها هموار می کند، و مربیان کانون تمام تلاش خود را در راستای پرورش نسلی شایسته و آگاه با بینش اسلامی همراه با اعتماد بنفس با درک حضور در عرصه های مختلف فرهنگی هنری بکار گرفته اند.

فاطمه رستگار،عنوان کرد: روز جهانی و هفته ملی کودک از مهمترین مناسبت‌هایی است که همه ساله در کشورهای مختلف به منظور توجه به حقوق کودکان و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط زندگی آنان برگزار می‌شود.

وی با عنوان اینکه هفته ملی کودک فرصتی است تا جامعه به نیازهای کودکان توجه بیشتری داشته باشد،تصریح کرد: در این هفته، اقداماتی از سوی این اداره کل،سازمان‌ها و نهادهای مرتبط انجام شد تا مسائل مربوط به کودکان بیشتر و بهتر مورد توجه قرار گیرد.

فاطمه رستگار با اشاره به اجرای برنامه‌ها و فعالیت هایی نظیر: برگزاری نشست‌ها، برپایی نمایشگاه‌ ها از آثار اعضا و مربیان، فعالیت های فرهنگی در مناطق محروم، مسابقات و جنگ شادی و برنامه های متعدد فرهنگی، هنری و  ادبی در تمام مراکز فرهنگی هنری استان، افزود: به همت مربیان و هدایت و نظارت همکاران ستادی این برنامه ها در راستای افزایش آگاهی درباره حقوق کودکان و توجه بیشتر به مسائل آنان و ارائه راهکارهایی برای حفاظت از حقوق کودکان برگزار شد.

وی با عنوان اینکه کودکان ارزشمندترین سرمایه ملی هر جامعه محسوب می‌شوند و آینده سازان کشور هستند،تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه دوم کودکان است و کانون همیشه سعی کرده محل پرورش فکر و اندیشه کودکان در راستای تعالی آنها باشد. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام ضمن تقدیر از توجه دولت سیزدهم به حوزه فرهنگی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بودجه‌های عمرانی خوبی به کانون پرورش فکری کودکان ایلام تخصیص داده شد، افزود: با تزریق این اعتبارات فضاسازی خوبی در اکثر شهرستان‌ها صورت گرفته است.

این مسئول با اشاره به اجرای برنامه‌های کانون در سال ۱۴۰۲ ،تصریح کرد: ویژه برنامه نوروز امسال با عنوان وهارانه و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی اجرا شد، مسابقه ادبی هنری ریوار «عکس و دلنوشته ادبی» به مناسبت نوروز برگزار شد، ویژه برنامه‌های رحلت امام و اجرای مسابقات مختلف هنری مثل ؛«طراحی پوستر» در مراکز، ویژه برنامه‌های مناسبتی محرم و اربعین در کلیه مراکز،ویژه برنامه‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان در تمام مراکز و اجرای مسابقات دینی مذهبی برای مربیان و اعضا ،راه‌اندازی و ایجاد موکب فرهنگی هنری و ادبی و موکب پذیرایی «ایستگاه بچه های اربعین » در موکب حضرت قاسم در ایام اربعین،برگزاری اجتماع بزرگ کودکان عاشورایی در ایلام ، مشارکت در اجتماع بزرگ نوجوانان عاشورایی، برگزاری ایستگاه‌های مختلف هنری فرهنگی و ادبی در مناسبت‌های ویژه استانی ودر مصلی و پیاده راه طالقانی از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در سال جاری بوده است که خوشبختانه با استقبال خوب مردم و جامعه هدف مواجه شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ استانی با موضوع حجاب وبا عنوان مروارید،بیان داشت: برگزاری کارگاه‌های مختلف و نشست‌های متعدد دینی مذهبی و بصیرتی با اعضا و مربیان، برگزاری کارگاه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن برای اعضا کانون ، اهداء کتاب به مناطق کم برخوردار و مدارس روستاها، اجرای ویژه برنامه پیک امید در هفته ملی کودک ،اجرای برنامه‌های روز جهانی کودک، انعقاد ۱۵ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف استان ،و..... غیره از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط مجموعه کانون استان بوده است.

این مسئول فرهنگی با عنوان اینکه  ۸۰ عنوان برنامه شاخص در قالب ۴۵۰ فعالیت در مراکز کانون به مناسبت هفته ملی کودک در استان برگزار شد،افزود: برگزاری نمایشگاه آثار اعضا، نمایشگاه اوریگامی تولید اعضای کتابخانه های سیار روستایی، دیدار با خانواده های شهدای کودک (استان ایلام ۳۵۰ شهید کودک را تقدیم انقلاب کرده است) و تجلیل از اعضای موفق مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه های هفته کودک بود.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام دارای افزون بر هفت هزار عضو، ۳۵ مربی و ۱۸ مرکز ثابت، سه مرکز سیار روستایی و یک کتابخانه پستی است که امانت کتاب به اعضا از مهمترین فعالیت های این مراکز به شمار می رود.

رستگار بیان کرد: کانون در استان ایلام دارای سه مرکز سیار روستایی با عنوان امداد فرهنگی در شهرستان های چرداول و چوار و بخش سیوان از توابع شهرستان ایلام است که برنامه های مختلفی نظیر فرهنگی، کتابخوانی، ادبی، هنری و بازی های بومی محلی برای اعضای ساکن در مناطق روستایی برگزار می کند.

به گفته رستگار یکی از دستور کارهای کانون، ایجاد امداد فرهنگی و کتابخانه سیار روستایی برای تمامی شهرستان های استان است تا همه مناطق روستایی و عشایری از فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول سال بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: اما برای مناطق روستایی و عشایری فاقد کتابخانه سایر روستایی در طول سال همواره با توجه به مناسب های مختلف برنامه های متنوعی برای کودکان و نوجوانان این نقاط برگزار می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با بیان اینکه در اکثر شهرستان‌ها و برخی از بخش های تابعه استان، مراکز کانون پرورش فکری دایر و فعال است، یادآور شد: تنها در دو شهرستان ملکشاهی و هلیلان مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود ندارد که در قالب پیک امید و به صورت سیار به کودکان و نوجوانان این دو شهرستان نیز ارائه خدمت می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام یادآور شد: مربیان یا اعضای مراکز کانون در سال جاری موفق به کسب عناوین مختلف کشوری در جشنواره ها و مسابقاتی چون قصه گویی، نقاشی، ادبی، نماز، پویانمایی شده اند که نشان از موفقیت مراکز کانون استان ایلام در سطح کشور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =