«اصول گزارش نویسی» با حضور مهناز عرب

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، این برنامه در روز شنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۴ تا ۱۶ در فضای kpf  استان با حضور ۶۰  نفر از مربیان و مربی مسئولان و کارشناسان برگزار شد. مهناز عرب مدرس و پژوهشگر، کارشناس مدعو این نشست بود.

ابتدا مریم رضایی کارشناس واحد آموزش‌وپژوهش پس از یادآوری مهلت ارسال آثار پژوهشی برای شرکت در پانزدهمین ویژه برنامه‌های هفته پژوهش تا پایان مهر ماه سال جاری به اقدام‌پژوهان حاضردرباره ارائه گزارش مکتوب یا مصور تاکید کرد وگفت: «بعد از گذشت چهار جلسه از سلسله نشست‌های اقدام‌پژوهی به بخش خیلی مهم ثبت گزارش رسیده‌ایم. خیلی مهم از این جهت که در حقیقت ماحصل آنچه که شما برای آن تلاش کردید از جمله مسئله‌یابی، گردآوری اطلاعات، تحلیل شواهد، پیشنهاد راهکار، انتخاب و اجرای راهکارها و رسیدن به بهبودی و یا نتایج مطلوب و غیره همه در گزارشی که ارائه خواهید داد، مورد استفاده سایرین هم قرار می‌گیرد. چه بسا اقدام‌پژوهانی که در سال‌های گذشته زحمات بسیاری کشیدند اما بخاطر ضعف در ثبت مراحل و شیوه‌های اجرایی نتوانستند نظر خوانندگان و یا داوران را جلب نمایند. در ثبت گزارش پایانی اقدام‌پژوهی همه مراحل باید به روشنی توضیح داده شود بویژه در دو بخش توصیف وضعیت موجود و اجرای راه‌کارها، اقدام‌پژوهان باید با دقت و حوصله بیشتری همه‌ی موارد را شرح دهند».

سپس  مهناز عرب کارشناس مدعو این نشست ابتدا به جمع‌بندی کلی و یادآوری مباحث گذشته پرداخت و بعد از  پاسخگویی به سوالات تعدادی از اقدام‌پژوهان در خصوص مباحث قبل، وارد بحث مهم گزارش‌نویسی شد. عرب تمامی مراحل و نکاتی که باید در گزارش نهایی به آن پرداخته شود اعم از صفحه عنوان، چکیده، تقدیم و تشکر، صفحه فهرست مطالب، مقدمه، توصیف وضعیت و بیان مسئله، اهداف و سوالات، روش‌های گردآوری اطلاعات، پیشینه تحقیق، شواهد ۱ وتحلیل آن، انتخاب واجرای راه حل‌ها، شواهد ۲ و تحلیل آن، اعتبارسنجی، نتیجه‌گیری، محدودیت‌ها و پیشنهادات و معرفی منابع به صورت شفاف و به زبان ساده توضیح داد.

عرب همچنین در خصوص ضمائم و پیوست‌ها و بایدها و نبایدهای آن و سپس در مورد چگونگی معرفی منابع توضیحات کاملی برای اقدام‌پژوهان ارائه داد. در بخش پایانی نشست نیز مهناز عرب به سوالات همکاران در مورد گزارش‌نویسی پاسخ داد و بسیاری از ابهامات اقدام پژوهان را درباره گزارش نهایی اقدام پژوهی ها برطرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =