اعضای کانون زنجان در پویش جستجوی سیارک‌ها گواهینامه بین‌المللی دریافت کردند

اعضای نوجوان انجمن‌ نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان که در پویش جهانی جستجوی سیارک‌ها شرکت کرده بودند موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ پویش جستجوی سیارک‌ها یک پویش علوم شهروندی است که از سال ۲۰۰۶ در جهان آغاز شده‌است. این پویش توسط سازمان همکاری بین المللی جستجوی نجومIASC ، دانشگاه هاردین سیمونز، تلسکوپ پن‌استارز و همراهی ناسا برگزار می‌شود. هر ساله حدود ۲۵۰۰ تیم از بیش از ۷۰ کشور جهان در این پویش شرکت می‌کنند. شرکت کنندگان از سراسر جهان در قالب پویش‌های کشوری و یا بین‌المللی در این برنامه علوم شهروندی مشارکت می‌کنند. سالهاست که پویش‌های ایرانی جستجوی سیارک به همت "مجله نجوم" با مشارکت گروه‌هایی از سراسر کشور برگزار می‌شوند.

مرکز علوم و نجوم کانون نیز همگام با تمامی گروه‌های علاقمند از سراسر ایران در این پویش شرکت نمود. در پویش امسال حدود ۱۶۰ نوجوان دختر و پسر عضو انجمن‌های نجوم کانون پرورش فکری از سراسر کشور در قالب ۱۶ تیم در این پویش ثبت‌نام کردند که ۷۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه شدند.

گروه کاوشگران کیهان کانون از مرکز علوم و نجوم زنجان به سرپرستی مربی نجوم مرکز فاطمه افشاراحمدی، توانستند دو جرم رو در مراحل اولیه ثبت دقیق نمایند. جستجوهای رصدی برای تایید نهایی این دو جرم به همراه تمام اجرامی که در مرحله اولیه ثبت شده‌اند در طی سال‌های بعد ادامه خواهد داشت.

 اعضای تیم کاوشگران کیهان از مرکز علوم ونجوم زنجان: لیدا اکبری، فایزه احمدی، سمیه پاشایی و محمد زلفخانی، سید علیرضا موسوی و امیرعلی قربانی توانستند در طول اجرای این پویش با جستجوی نقطه به نقطه تمام عکس‌های ارسالی از سرور اصلی مجموعه، به کمک نرم افزار استرومتریکا تحلیل تصویری انجام دهند. از مجموع اجرام شناسایی شده توسط تیم‌های کانون پرورش فکری ۸ جرم توانسته است تاکنون تأیید اولیه را دریافت کند.

در این پویش استان‌های زنجان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، قم، کرمان، گیلان، لرستان و مازندران در این پویش شرکت کردند.

بر همین اساس گروه‌هایی که موفق به کشف سیارک جدید شده‌اند: گروه کاوشگران آسمان از استان زنجان (۲ جرم آسمانی)، گروه خوشه کاوشگران از استان قم (۲ جرم آسمانی)، گروه ستارگان درخشان لرستان از استان لرستان (۱ جرم آسمانی)، گروه آرگوس آیز از استان البرز (۱ جرم آسمانی)، گروه پولاریس از استان بوشهر (۱ جرم آسمانی) و گروه هفت آسمان از استاهای خراسان شمالی (۱ جرم آسمانی).

لازم به ذکر است اطلاعات ارائه شده می‌تواند در به‌روزرسانی اطلاعات ناسا و سازمان‌های فضایی در خصوص تغییرات ایجاد شده در موقعیت اجرام آسمانی که پیش‌ازاین شناخته شده‌اند مؤثر باشد.

اعضای کانون زنجان در پویش جستجوی سیارک‌ها گواهینامه بین‌المللی دریافت کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =