کد خبر: 332408
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
رصد ماه گرفتگی جزئی در رصدخانه مرکز مجتمع آفرینش بندرعباس

علاقمندان به پدیده های نجومی، ماه گرفتگی جزئی سال ۱۴۰۲ را بر بام کانون پرورش فکری به نظاره نشستند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ قریب ۲۰۰ نفر کودک، نوجوان و بزرگسال ماه گرفتگی جزئی سال ۱۴۰۲ را رصد کردند.
به گفته محمد امین پاسلارزاده کارشناس بخش نجوم مرکز تخصصی علوم مجتمع آفرینش کانون به قریب ۲۰۰ نفر کودک، نوجوان و بزرگسال ماه گرفتگی جزئی سال ۱۴۰۲ را رصد کردند.
کارشناس بخش فیزیک و نجوم مرکز تخصصی علوم کانون گفت: خسوف یا ماه گرفتگی یک پدیده جذاب نجومی است که زمین میان خورشید و ماه قرار می‌گیرد و مانع تابش نور خورشید به سطح ماه می‌شود.
وی افزود: ماه‌گرفتگی جزئی زمانی رخ می‌دهد که تنها بخشی از قرص ماه وارد سایه‌ اصلیِ زمین شود. در این‌صورت، بُریدگی تاریکی در بخشی از سطح ماه ظاهر می‌شود که همان سایه‌ زمین است اما بخش‌های دیگر ماه همچنان روشن و عادی باقی می‌ماند.
این منجم و عکاس نجومی درباره این پدیده نجومی گفت: شب ششم و بامداد روز هفتم آبان شاهد ماه گرفتگی جزئی در آسمان ایران بودیم که در آن حدود ۶ درصد از سطح کره ماه تاریک شد.
پاسلارزاده با بیان اینکه در این ماه گرفتگی، بخشی از سطح ماه از سمت پایین ( جنوب) ماه، تاریک می شود، افزود: ماه گرفتگی جزیی از ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه آغاز و در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه به اوج خود رسید.
وی گفت: در این شب علاقمندان در ابتدا ماه گرفتگی نیم سایه ای را مشاهده کردند، و از حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه ماه وارد نیم سایه زمین شد و به تدریج روشنایی سطح ماه کاهش یافت.
این کارشناس نجوم گفت: در ماه گرفتگی جزیی شب گذشته حدود ۶ درصد از سطح ماه از سمت پایین آن، تاریک و سیاه شد.

رصد ماه گرفتگی جزئی در رصدخانه مرکز مجتمع آفرینش بندرعباس
گفتنی است ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای، وقتی رخ می‌دهد که ماه در نیم‌سایه زمین قرار می‌گیرد به‌نحوی که خورشید به صورت یک قرص بریده از پشت زمین بر ماه می‌تابد. در این صورت مقداری از درخشندگی ماه کاسته می شود و سطح آن تیره‌تر و به رنگ خاکستری به نظر می‌آید. هرچه، ماه گرفتگی نیم سایه ای بیشتر شود، به سمت ماه گرفتگی جزیی پیش می رود. زمانی‌که ماه گرفتگی جزیی آغاز شود، قسمتی از سطح ماه گرفته و تیره می شود.
لازم به ذکر است؛ برای رویت بهتر و سریعتر ماه گرفتگی نیم سایه ای همزمان از دو تلسکوپ مستقر در بام کانون استفاده شد اگر چه ماه گرفتگی جزیی با چشم غیر مسلح رویت می شد. ماه گرفتگی یا خسوف در زمره پدیده های نجومی و طبیعی است که ادای نماز آیات هنگام وقوع آن واجب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =