مردمی سازی و ترویج فرهنگ قصه گویی از اهداف کلی برگزاری جشنواره‌ی بیست و پنجم  قصه گویی کانون است

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین اختتامیه مرحله‌ی استانی جشنواره قصه گویی توسعه، ترویج فرهنگ قصه‌گویی و مردمی سازی جشنواره را از اهداف این رویداد فرهنگی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، ظهر امروز ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ آیین اختتامیه مرحله‌ی استانی جشنواره بین المللی قصه گویی در استان خراسان جنوبی با حضور علی فاضلی‌فرد فرماندار بیرجند جمعی از مسئولان ، قصه گویان و علاقه‌مندان به هنر قصه گویی به مرحله‌ی اجرا درآمد.

طاهره حمیدی مدیر کل کل کانون استان در این آیین، مردمی سازی و ترویج فرهنگ قصه گویی را از اهداف کلی این جشنواره دانست و گفت: این دوره از جشنواره با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی در اقشار مختلف جامعه، فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصه‌گویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه و تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی در حال برگزاری است.

وی توجه به رویکرد تربیتی قصه گویی در جامعه و ارتقای کمی و کیفی فعالیت قصه گویی در مراکز کانون را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: جشنواره قصه گویی در کانون فرصت مناسبی است برای این که دانش قصه گویی به اشتراک گذاشته شود و به نظر می رسد فرآیندی که هر قصه گو برای پرورش توانمندی خودش طی می کند مهم ترین دستاورد جشنواره قصه گویی است و مشخص می شود که تا چه اندازه یک قصه گو توانسته است این فرایند را ارتقا ببخشد.

حمیدی افزود:  جشنواره محلی برای رقابت و رشد قصه گویی و قصه گوها است و باعث به روز شدن این هنر می شود و ظهورشیوه های دیگری  از قصه گویی است.

وی اشاره های به آمار قصه گویان شرکت کننده در بخش استای داشت و گفت: با بیان اینکه ۱۸۷ قصه گوی استان در بخش‌های آیینی و سنتی، بخش کلاسیک و مدرن، بخش زبان اشاره در سایت مربوط به این جشنواره ثبت نام کردند  که در مرحله‌ی کتابخانه ای ۵۲ نفر انتخاب و به دبیرخانه معرفی شدند که پس از پایش انجام شده ۳۴ قصه گو به مرحله‌ی استانی راه پیدا و به رقابت پرداختند.

رییس جشنواره استانی جشنواره افزود: علاوه بر نفرات برتر در در بخش‌های آیینی و سنتی، بخش کلاسیک و مدرن، بخش زبان اشاره، دو بخش ویژه‌ی استانی در این مرحله چهار بخش ویژه، قصه گویی سردار سلیمانی، لبخند، قصه گویی درباره غزه با موضوع حمایت از کودکان مظلوم فلسطین و نیروی انتظامی با موضوعات : قصه های نظم و امنیت، قصه های اجتماعی شامل آسیب های فضای مجازی و مواد مخدر و سرقت و همچنین فرهنگ و ترافیک به این رویداد افزوده شد، که جدای از سایر بخش‌های جشنواره به صورت استانی و با جایزه ویژه اهدا می شود.

وی در پایان سخنان خود توصیه هایی به قصه گویان داشت و گفت: درانتخاب متن، توجه به قصه های نو و تازه با توجه به رویکردهای جدید بر اساس منابع معتبرشامل منابع بسیار خوب در کتابخانه های کانون استفاده از متون کهن که قصه های ناگفته زیادی در خود دارد می تواند به علاقمندان کمک کند.

وی از قصه گویان خواست برای خودشان یک بایگانی از قصه ها فراهم آورند که شامل شناسنامه قصه،هویت فرهنگی آن،موضوع قصه و...باشند.

گفتنی است در مرحله استانی این جشنواره در خراسان جنوبی از ۱۹ برگزیده بخش‌های مختلف با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر شد.

در این مراسم که فرماندار بیرجند و جمعی از مسئولان فرهنگی نیز حضور داشتند پوستر پویش قصه‌گو شو با موضوع آزاد نیز رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =