جشنواره «چله قصه‌ها» و مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد از برگزاری پنجمین جشنواره بومی محلی «چله قصه‌ها» و مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با رقابت جمعاً نزدیک به ۴۰۰ اثر به میزبانی اردکان در هفته جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، «عالیه قوامی» شنبه 20 آبانماه در نشست با خبرنگاران از برگزاری پنجمین جشنواره بومی محلی «چله قصه‌ها» از ۲۱ آبانماه به مدت دو روز به میزبانی شهرستان اردکان خبر داد و تصریح کرد: جشنواره «چله قصه‌ها» با هدف توسعه فرهنگ قصه و قصه‌گویی برگزار می شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان توجه خاصی به این جشنواره بومی و محلی دارد چرا که خواستگاه لهجه یزدی و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم یزدیهاست. وی بخشهای اصلی جشنواره امسال را شامل بخش سردار سلیمانی، بخش طنز با شعار «با قصه لبخند بسازیم» و بخش کارآفرینی به ویژه در حوزه معرفی مشاغل در حال فراموشی ذکر کرد و گفت: امسال با افزایش استقبال هنرمندان و علاقمندان نسبت به سال گذشته،۱۷۰ اثر به جشنواره راه یافته که از این تعداد ۱۵۵ اثر طی این دو روز اجرا خواهد شد.

 جشنواره «چله قصه‌ها» و مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

قوامی با بیان این که بلافاصله بعد از این جشنواره شهرستان اردکان میزبان مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی طی روزهای ۲۳ و ۲۴ آبانماه خواهد بود، گفت: بیش از ۴۰۰ اثر برای این دوره از رقابتها ارسال شده و برگزیدگان این استان به مرحله کشوری و بین المللی مسابقات که در آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می‎شود، راه خواهند یافت. وی گفت: خوشبختانه طی سالیان اخیر، استان یزد هر ساله صاحب رتبه‌های برتر کشوری بوده و در سال گذشته نیز در بخش بین الملل از استان دارای رتبه بودیم. مدیر کل کانون پرورش فکری استان به تلاش و همت کانون برای فراگیری و مردمی کردن قصه و قصه‌گویی و استفاده از این ابزار جهت تربیت فرزندان در خانواده‌ها اشاره و تصریح کرد: خداوند اولین قصه‌گو در عالم و کتاب قران معجزه پیامبر ختمی مرتبت(ص) نیز سراسر قصه‌هایی برای هدایت انسانهاست لذا معتقدیم با قصه می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم. وی زمان برگزاری اختتامیه دو جشنواره مذکور را ۲۵ آبانماه در محل تالار فرهنگ اردکان ذکر کرد و گفت: در حاشیه این دو جشنواره در روزهای ۲۱ و ۲۴ آبانماه نشست‌های تخصصی در حوزه قصه‌گویی نیز در اردکان برگزار می‌شود. قوامی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای مجدد طرح ملی کانون مدرسه براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین کانون پرورش فکری کودکان و آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان طرحی موثر در حوزه پرورشی مدارس از سال ۱۳۸۰ آغاز و در سالهای بعد نیز در برخی استانها مانند یزد نیز تداوم یافت ولی از هفته آینده مجدداً به همت اعضای ارشد کانون کشور در مدارس استانها با جدیت از سر گرفته خواهد شد. وی با بیان این که این طرح حول پنج محور ایمان، امید، نشاط، هویت و خردورزی دانش آموزان اجرا می‌شود، اظهار کرد: طرح ملی کانون مدرسه براساس دو شیوه اجرایی در سال جاری انجام می شود که در شیوه اول دانش آموزان ۱۰ تا ۱۵ ساله با مراکز کانون ارتباط برقرار می‌کنند و در روش دوم نیز هر دانش‌آموز می‌تواند به عنوان یک تشکل با محور هویت‌بخشی، فعالیت‌های کانون را در مدرسه بسط و گسترش دهد. قوامی بیان کرد: این طرح به دنبال معجزه‌ای در حوزه پرورشی مدارس است که در همین راستا نیز جلسات هماهنگی و توجیهی در استان یزد برای اجرای این طرح برگزار شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ۶۲ فعالیت کانون با هدف گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی انجام می‌شود، پاسداشت هفته کتاب را پاسداشت زندگی و زنده بودن دانست. مدیرکل کانون استان یزد از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی را شامل مهرواره «در مسیر دانایی بر بال کتاب»، ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی، تهیه فیلم‌های کوتاه ۴ دقیقه‌ای، جشن ویژه هفته کتاب در مراکز استان و طرح نقد کتاب صمیمانه با کتاب ویژه مربیان و کارشناسان برشمرد. قوامی در پایان از اهدای هشت هزار جلد کتاب به عدد عنوان کرد: برگزاری پویش ملی کتابخوانی در قالب مسابقه ملی در بستر فضای مجازی، برگزاری ویژه برنامه «دو پنجره» با حضور یکی از داستان نویسان برجسته کشور و تخفیف ۲۰ درصدی عرضه کتاب در فروشگاه‌های تحت پوشش کانون پرورش فکری از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده کانون پرورش فکری کوکان در هفته کتاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =