کد خبر: 333020
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
بازدید 1325
قصه، هنر و قصه‌گو هنرمند است

مدرس و داور قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه قصه وسیله‌ای برای رفع نیازهای روانی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان است، گفت: در کل باید بگویم قصه‌گویی هنر است و قصه‌گو یک هنرمند.

بیست و پنجمین جشنواره ملی قصه‌گویی کشور همزمان با شب یلدا برگزار خواهد شد و نفرات برتر با توجه به ضوابط و شرایط تعریف شده برای جشنواره توسط داوران کاری مهم و حساس است. فریبا عزتی‌حق، مدرس قصه‌گویی و قصه‌گوی بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با ۲۵ سال سابقه به عنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره قصه‌گویی است که پای صحبت او نشستیم و در مورد قصه و قصه‌گویی از او پرسیدیم.

* در مورد قصه و هنر قصه‌گویی توضیح بدهید:

خلاصه بگویم که قصه‌گویی هنر است و قصه‌گو یک هنرمند

* با توجه به فعالیت شما در کانون و کار با کودک و نوجوان قصه گفتن چقدر اثرگذار و موثر در شیوه آموزشی است؟

قصه وسیله‌ای برای رفع نیازهای روانی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان است. سؤالی که در روزگار ما مطرح می‌شود این است که امروز چه ابزاری بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار فرزندان ما مؤثر است؟ آنچه در می‌یابیم این است که با وجود گذر زمان قصه و قصه‌گویی همچنان می‌تواند فرزندان‌مان را در همه جوانب زندگی راهنمایی کند و با گسترش ذهن و تخیل آنان، تجربه‌های بسیاری را برایشان فراهم آورد.

* بچه‌ها چه استقبالی از قصه می‌کنند و شما در این زمینه چند شاگرد دارید؟

 قصه گویی برنامه فرهنگی جذابی است که به لطف خداوند همیشه مورد استقبال کودکان و نوجوانان بوده است. من در ۲۵ سال کار فرهنگی اثر این هنر زیبا را دیده‌ام. من در قصه‌گویی هر سال چه در زمان کرونا که به شیوه مجازی بود و چه در کلاس‌های حضوری با استقبال خوبی روبرو شده‌ام. شاگردانم در مسابقات مختلف شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اند و حتی از آنها به عنوان مجری در برنامه‌های فرهنگی مراسم‌های مختلف دعوت می‌شود که برای من بسیار لذت بخش است.

 *شما این دوره از جشنواره به عنوان داور انتخاب شده‌اید به نظر شما چه قصه‌هایی بیشتر مورد پسند بچه‌ها و جامعه امروز هست؟

من چندین دوره داور استانی و داور جشنواره ادارات دیگر بوده‌ام و امسال هم با گذراندن دوره‌های تخصصی در تهران آماده داوری برای قصه‌های این دوره هستم. بچه‌ها غالبا قصه‌های اجتماعی و قصه‌هایی که با گویش و لهجه شهرها و مناطق مختلف ایران باشد را دوست دارند و لبخند را بر لب آنها می‌نشاند.

 *در مورد انتقال آداب و رسوم و لهجه و... با قصه ‌بفرمایید:

قصه‌گویی یکی از بهترین و مهم‌ترین انتقال آداب و رسوم مناطق مختلف خصوصا لهجه و گویش و زبان یک منطقه و قوم است. من همیشه با لهجه همدانی برای بچه‌ها قصه گفته‌ام و سعی کرده‌ام این مهم را به بچه‌ها انتقال دهم و بچه‌ها هم وقتی بعضی کلمات و اصطلاحات همدانی را می‌شنوند بسیار دوست دارند.

* برگزاری جشنواره قصه‌گویی چه اهمیتی دارد و این دوره از جشنواره چه ویژگی خاصی دارد؟

قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های پایه و کلیدی کانون است که هر سال جشنواره‌ای را که برآیندی از یکی از فرایندهای پیوسته در کتاب خانه‌هاست برگزار می‌کند و جشنواره قصه‌گویی امسال با سال‌های گذشته تفاوتی که دارد این است که به بخش نام‌آوران و قهرمانان ایران نگاه ویژه‌ای شده است و نیز قصه‌ای که بتواند لبخند بر لب مخاطب بنشاند جایزه ویژه دارد.

*همدان در جشنواره‌ قصه‌گویی در سطح کشور چه وضعیتی دارد؟

استان همدان خوشبختانه در حوزه قصه‌گویی، قصه‌گوهای خوب و مطرحی دارد و امسال هم امید داریم قصه‌گوهای ما چون سال‌های گذشته نام‌آور و جزو نفرات برتر کشوری باشند.

* چطور می‌شود کودک و نوجوان را با وجود فضای مجازی علاقمند به قصه و کتاب قصه کرد؟ و یا چطور می‌شود از این فضا به نفع قصه سود برد؟

قصه گویی به عنوان یک واسطه تربیتی در مسیر روزگار توانسته نقش خود را در انتقال مفاهیم تربیتی ایفا کند و در روزگار جدید هم توانسته است محبوب دنیای کودکان و نوجوانان باشد به شرطی که مربیان توانمند از خلاقیت‌های خود در این مهم استفاده کنند و از این فضا استفاده درست و به جایی داشته باشند.

*و سخن آخر:

معتقدم قصه‌گو باید به طور ذاتی قصه‌گو باشد و این فعالیت مهم و زیبا را دوست داشته باشند و با قصه‌هایش زندگی کند و تنها برای جشنواره و مسابقات قصه نگوید و قصه با خون و گوشت او عجین شده باشد زیرا سخنی که از دل برآید بر دل نشیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =