کد خبر: 333255
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
بازدید 84
بررسی ویژگی‌های قصه گویی حرفه‌ای در اردکان

رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی: قصه «فن هنرمندانه آسان و سخت» و قصه‌گو هم مجری، هم سخنران و هم روایت‌گر است.

الهام دارابی رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی و از داوران بین‌المللی قصه‌گویی در تالار فرهنگ اردکان در یک نشست کارگاهی به ویژگی‌های قصه‌گویی حرفه‌ای پرداخت.

داور بین المللی قصه‌گویی با بیان اینکه یک قصه‌گو، هم مجری است، هم سخنران و هم روایت‌گر، گفت: اصلِ در قصه، روایت‌گری است، در عین حال که یک قصه‌گو باید تمرین‌های تئاتری داشته باشد.

دارابی قصه را «فن هنرمندانه آسان و سخت» توصیف کرد و افزود: قصه، فن است، چون قابل آموزش و یادگیری است؛ آسان است، چون روایت‌گری است؛ و سخت است، چون برای حرفه‌ای شدن باید تلاش کرد.

او با بیان اینکه قصه‌گویی هنرِ ذاتیِ همه ماست و همه آن را بلدیم، ادامه داد: یک قصه‌گوی حرفه‌ای با شناخت درستی که از زمان و مکان دارد، قصه می‌گوید.

مدرس و داور قصه‌گویی اظهار داشت: قصه‌ای که در کتابخانه خوانده می‌شود کارگردانی نمی‌خواهد؛ اما قصه‌گویی حرفه‌ای، کارگردانی لازم دارد و یک قصه‌گو باید کارگردان قصه خودش باشد.

وی با اشاره به اینکه ماه به ماه ذائقه‌ها تغییر می‌کند و ذائقه فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست، تأکید کرد: قصه باید یک هیجان متفاوت داشته باشد و با توجه به مخاطب روز و جامعه انتخاب شود.

دارابی خاطرنشان کرد: یک قصه‌گوی حرفه‌ای می‌تواند جادوگر باشد و با تمام احساسش قصه بگوید؛ به همین دلیل می‌تواند تمام احساس مخاطب را به خودش جذب کند.

وی به عنوان نمونه قصه‌هایی که بعد از سال‌ها هنوز نقل قول محافل است را نام برد و درباره چرایی زنده بودن این قصه‌ها گفت: ما قصه زیاد داریم، اما قصه‌گو نداریم؛ آنچه که باعث شده بعد از سال‌ها هنوز این قصه‌ها نقل شود، قصه‌گوییِ است که درک درستی از مخاطبش دارد.

این مجری رادیو و تلویزیون، «انتخاب، اجرا و پرداخت قصه» را سه مرحله قصه‌گویی برشمرد و تصریح کرد: پرداخت درست قصه شما شصت درصد راه را رفته‌اید.

او با بیان اینکه یک قصه‌گو، هم مجری است، هم سخنران و هم روایت‌گر، ابراز داشت: اصلِ در قصه، روایت‌گری است، در عین حال که یک قصه‌گو باید تمرین‌های تئاتری داشته باشد، اما قصه‌گویی با تئاتر متفاوت است.

مشاوره رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی، صحبت‌های خود را در ۲ بخش «محتوا و فرم» ادامه داد و به بیان تکنیک‌های مختلف قصه‌گویی پرداخت.

 با همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اردکان و با حمایت مالی مؤسسه فرهنگی هنری افق کویر چادرملو، اردکان از بیست و یکم تا بیست و پنجم آبان‌ماه در تالار فرهنگ میزبان پنجمین جشنواره استانی چلّه قصه‌ها و بیست و پنجمین جشنواره بین المللی (مرحله استانی) می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =