کد خبر: 333410
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
بازدید 132
بیانیه هیئت داوران پنجمین جشنواره بومی و محلی چله قصه‌ها

رییس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی در یزد بیانیه‌ی هیات داوران پنجمین جشنواره‌ی قصه گویی بومی محلی چله‌ی قصه‌ها را قرائت کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، الهام دارابی اظهار کرد: قصه‌ها قدیمی‌ترین همراهان بشر هستند، از زمانی که آدم پا به عرصه‌ی هستی نهاد قصه را با خود به زندگی آورد و با هر گام که فرزندانش به پیش برداشتند قصه‌ها نیز بالنده‌تر شدند و آیینه‌ای روشن‌تر فراروی آفرینش نهادند تا جایی که می‌توان زوایای روشن و تاریک روزگاران رفته را در گوشه و کنار قصه‌ها جستجو کرد.

وی گفت: آنچه را که تاریخ مجال حفظ و انتقالش را نیافت در دامان گسترده‌ی قصه‌ها رشد کرده و امروز به عنوان میراث ناملموس، معرف فرهنگ، اصالت، آداب، رسوم و هنر یک ملت به شمار می‌آید و جشنواره قصه گویی بومی محلی چله‌ی قصه‌ها فرصتی ارزشمند برای انتقال این مفاهیم ارزشمند و حفظ و پاسداشت این فرهنگ کهن است.

وی ادامه داد: هیئت داوران پنجمین جشنواره قصه گویی بومی محلی چله قصه ها ضمن سپاس از دست اندرکاران و تلاشگران این جشنواره و تقدیر و تشکر از تلاش موثر و مثبت همه قصه گویان پس از بررسی ۸۴ قصه نکاتی را برای بهبود و ارتقای سطح کیفی قصه گویی به شرح ذیل پیشنهاد کردند.

این داور بر بهره‌مندی از خلاقیت در مقدمه چینی و پایان بندی قصه‌ها و ورود و خروج موفق در قصه‌ها تاکید کرد و گفت: استفاده مناسب و بجا از زبان بدن، فرا زبان و عناصر زبر زنجیری، استفاده درست و به جا از اشعار فولکلور، لالایی‌ها، مثل‌ها، ضرب المثل‌ها و ادبیات فاخر و اصیل یزدی پیشنهاد می‌گردد.

دارابی در جشنواره استانی قصه گویی افزود: طراحی تعامل مناسب و پایدار با مخاطبین با توجه به ویژگی‌های گروه سنی مخاطب، تسلط بر محیط قصه گویی و طراحی مناسب برای بهره جستن از عناصر صحنه برای اجرا، پرداخت مناسب از قصه با طراحی شخصیت‌ها و کارکترها برای باور پذیری و ارتباط بیشتر مخاطب با قصه توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: توجه به استفاده‌ی درست از لحن، صدا و ریتم در قصه گویی، انتخاب قصه بر اساس ظرفیت و قابلیت‌های وجودی قصه گویان، پرهیز از انتخاب قصه‌هایی که در تعارض با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی جامعه هستند توجه شود.

این داور بر بهره گیری از لهجه غالب بومی محلی در روایت قصه ها، توجه به بیان شیوا و بلیغ کلمات و جملات بومی محلی و تنظیم سرعت روایت و بیان قصه با توجه به مقتضیات لهجه یزدی و استفاده مناسب و هوشمندانه و مفید و موثر از ابزار در قصه گویی می‌باشد.

وی گفت: در پایان هیئت داوران جشنواره ضمن ارج نهادن به همت والای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و موسسه فرهنگی هنری افق کویر چادرملوی اردکان و حمایت و همراهی فرمانداری محترم شهرستان اردکان و سایر دستگاه ها در برگزاری شکوهمند این جشنواره و همچنین تقدیر و تشکر از حضور هنرمندانه همه قصه گویان عزیز، تنها به حکم محدودیت‌های موجود و سهمیه تعیین شده خود را مکلف به گزینش و انتخاب تعدادی از عزیزان می داند.

دارابی تصریح کرد: بر همین راستا با امید بهروزی و موفقیت برای تمامی قصه گویان عزیز، اسامی برگزیدگان جشنواره در هر بخش به شرح ذیل اعلام می‌شود.

هیئت داوران پنجمین جشنواره قصه گویی بومی محلی چله قصه ها جناب آقای محمد رضا آخوندی، سامان قاسمی و الهام دارابی هستند.

  بیانیه هیئت داوران پنجمین جشنواره بومی و محلی چله قصه‌ها  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =