بیانیه هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را قرائت کرد

داور مرحله استانی بیست وپنجمین جشنواره ملی قصه گویی، بیانیه هیئت داوران این بخش را در اختتامیه قرائت کرد.

به نام خدایی که خود قصه گوست

قصه ها آینه زندگی‌اند ، آینه‌ای که باز تاب فرهنگ بلند بالای سرزمین مادریمان شده‌اند و جلوه‌های درخشانی از هنر ، عشق و انسانیت را انعکاس می دهند. قصه ها عمیق‌ترین احساس ها را به دوش می‌کشند و عزیزترین خاطرات را زنده می‌کنند.

هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با سپاس از مدیر کل محترم کانون پرورش فکری استان یزد، سرکار خانم قوامی  و تمام همکاران مهربان، دلسوز و پرتلاش استان یزد و تشکر و خدا قوت به همه قصه گویان، بخاطر توجه به ظرایف قصه‌گویی و ایجاد شادمانی با قصه ها ...

 نکات زیر را برای بهبود و کیفیت بخشی به قصه و قصه‌گویی به شرکت کنندگان عزیز اعلام می دارد.

شایسته است قصه‌گویان عزیز در بخش "اجرا " به نکات زیر تو جه داشته باشند :

_استفاده از صحنه به عنوان یک ابزار موثر در ارتباط با مخاطب، قابل توجه است. قصه‌گویان عزیز شایسته است برای صحنه قصه‌گویی مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی داشته باشند.

_در اجرا با ابزار شایسته است قصه‌گویان ابزار را با هدف و تفکر انتخاب نموده و از ابزار به عنوان مکمل قصه استفاده کنند. ابزار باید جزئی از قصه باشد و آن را شنیدنی‌تر و دیدنی‌تر کند.  

در بخش "قصه" و انتخاب آن نیز قصه‌گویان شایسته است نکات زیر را مد نظر داشته باشند.

-قصه‌گو بهتر است قصه را با شناخت از توانایی‌های خود انتخاب کند.

-قصه باید قبل از قصه‌گویی چندین بار بازنویسی شده و برای قصه‌گویی آماده شود.

_استفاده از الگوهای تکراری برای ایجاد مقدمه و موخره مانند قصه در قصه و نظیر آن در صورت تکرار می تواند به نوعی آفت قصه‌گویی تبدیل شود. جای دارد تا قصه‌گویان عزیز از خلاقیت بیشتری برای این مهم بهره ببرند.

_استفاده از قصه‌های تکراری و موفق پیشین بدون خلاقیت و نو آوری ، مانع از رشد و حرکت رو به جلو قصه‌گو می‌گردد.

_طراحی و توجه به سکوت ، درنگ و تاکیدهای درست می‌تواند به انتقال بار معنایی و عاطفی قصه‌ها کمک شایانی نماید.

در بخش قصه‌های "آیینی _سنتی " مراجعه به منابع علمی و کاربردی در این حوزه و تحقیق و مطالعه کافی برای قصه‌گو الزامی ست. توجه به صحیح خوانی اشعار ، استفاده درست  و به‌جا از ابزار رعایت ریتم نفس‌گیری، توجه به دستگاه‌های موسیقی ایرانی  و  شخصیت‌پردازی مناسب که در خور اسطوره‌های ارزشمند سرزمینمان باشد، در قصه‌گویی‌های آیینی _سنتی بسیار مهم و کلیدی‌ست.

در پایان هیئت داوران با آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمام قصه‌گویان استان یزد، امیدوار است که همه کودکان جهان در صحت و سلامت و در صلح و آرامش قصه بشنوند و لبخند بزنند.

هیات داوران مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی  قصه گویی _استان یزد 

سمیه اصحاب صحف

آزاده میربها

سامان قاسمی 

مهدی مردانی

 بیانیه هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را قرائت کرد بیانیه هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را قرائت کرد بیانیه هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را قرائت کرد بیانیه هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را قرائت کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =