سی و ششمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش برگزار شد

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سی و ششمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش به صورت حضوری و با حضور جمعی از نویسندگان نوجوان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، سه‌شنبه 30آبان 1402، در این نشست ادبی که با حضور مربیان و نویسندگان نوجوان برگزار شد، اثر داستانی دو عضو انجمن، زهرا حدادزاده و تانیا رضایی توسط اعضا و مربیان نقد شد. لازم به ذکر است این دو نویسنده نوجوان در آبان ماه سال جاری در بخش داستان‌نویسی جشنواره چله قصه ها در رده سنی نوجوان با داستان های «زیرزبونی» و «فرید خیاط» برگزیده شدند.

با توجه به اینکه این داستان‌ها در فضای بومی یزد نوشته شده بود، در این نشست به لزوم پرداختن به داستان نویسی بومی تأکید شد و این نکته مطرح شد که داستان بومی صرفا به کاربست لهجه بومی محدود نمی شود؛ بلکه باید فرهنگ و زیست بوم منطقه، آداب و رسوم، مکان ها و سایر نمادهای آن فرهنگ نیز در داستان وجود داشته باشد.

در ادامه درباره تفاوت های داستان و قصه بحث شد؛ اینکه در داستان بایست وحدت های سه گانه (وحدت زمان، مکان و عمل داستانی) رعایت بشود. در داستان کوتاه نمی توانیم مکان های متعدد و بازه زمانی طولانی را بگنجانیم؛ مگر اینکه از تکنیک هایی چون برگشت به عقب استفاده کنیم تا در عین اینکه وحدت زمان در داستان کوتاه را رعایت کرده ایم، مخاطب را از پیشینه و سرگذشت شخصیت هم آگاه کنیم.

در این نشست عالیه سلطانی کارشناس ادبی آفرینش های استان یزد، اعظم جلالیان مربی ادبی و مسئول بخش مکاتبه ای کانون استان و فاطمه قانع نماینده انجمن داستان استان حضور داشتند که در کنار اعضای نوجوان، داستان های «فرید خیاط» و «زیرزبونی» را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

سی و ششمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش استان یزد چهارشنبه 1 آذر ماه 1402 به صورت حضوری در محل مرکز فرهنگی هنری شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =