تاثیرگذاری یک اثر ادبی با بیدار کردن حس زیبایی‌شناختی مخاطب رقم می‌خورد

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: یک اثر ادبی با بیدار کردن حس زیبایی‌شناختی مخاطبانش، تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل در سی و یکمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان مراکز کانون اردبیل با اشاره به اهمیت ساختار و محتوا در داستان، گفت: زمانی اثری شاهکار ادبی خواهد شد که نویسنده طرح ساختار خود را به‌گونه‌ای سازمان دهد که بتواند با بیدار کردن حس زیبایی‌شناختی مخاطبانش، تأثیرگذار باشد.

علیقلی‌زاده بابیان اینکه قطعاً هر داستانی محتوای خاص خودش را دارد، توجه به آنچه را که نویسنده می‌خواهد در اثرش بیان کند را اولین گام در نگارش اثر عنوان کرده و اظهار داشت: اگر شکل داستان «چگونگی نوشتن» است، محتوا درباره‌ی «چه گفتن» است؛ یعنی آنچه داستان درباره آن است که درون‌مایه‌ها، بن‌مایه‌ها و ارزش‌ها، محتوای یک اثر را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: برخی از داستان‌ها، تصاویر ظاهری و ویژگی‌های بیرونی و برخی دیگر جهان درون افراد را توصیف می‌کند و طرح موضوع درباره‌ی خانواده و مدرسه که زیرمجموعه‌ای از یک جامعه هستند، مصداقی از بیان خصوصیات واقعی و ظاهری هستند.

علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل در بررسی محتوای داستانی از طوبا حسین زاده عضو انجمن ادبی کانون، با اشاره به‌نقد داستان از منظر جامعه‌شناختی، گفت: برخی متون ادبی و یا آثار نویسندگانی خاص، بازتاب‌دهنده‌ی جامعه‌ای است که نویسنده در آن زندگی کرده است و بررسی این‌گونه آثار اجازه می‌دهد تا ما ارزش‌های اجتماعی طرح‌شده در آن جامعه را استخراج و با ساختار اجتماعی موجود مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: نویسندگان چنین آثاری بنا به اندیشه و دیدگاهی که دارند برخی ساختار اجتماعی موجود را تائید می‌کنند، برخی رد و برخی دیگر هنرمندانه به سمت تحول ساختار اجتماعی موجود گام برمی‌دارند که در داستان ستاد انتخابات حاتم طایی، نویسنده با نگاهی طنازانه به جامعه امروز، مشکلات آن را به تصویر کشیده است که طبقات اجتماعی، فرهنگ‌ها و ارزش‌ها را به‌خوبی می‌توان در آن مشاهده کرد.

گفتنی است در ادامه‌ی این نشست، اعضا داستان «ستاد انتخابات حاتم طایی» نوشته‌ی طوبی حسین‌زاده را مورد نقد و تحلیل قرار داده و با پرداختن به اثر «خاله‌سوسکه» از نیکو غنی‌وند، درباره تفاوت قصه و داستان گفت‌وگو کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =