مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان در کانون استان اردبیل برگزار شد

با رونمایی از دو عنوان کتاب در ویژه برنامه «در سوگ لاله‌ها»، مراسم گرامیداشت شهدای کودک و نوجوان حادثه‌ی انفجار تروریستی کرمان و چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، پیش از ظهر روز پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران کل و مسئولان استانی در سالن استاد جعفر ابراهیمی (شاهد) برگزار شد، ملیحه ملک‌زاده فرد، مدیرکل کانون استان در سخنان خود با اشاره به اقدام جنایتکارانه عوامل تکفیری و صهیونیستی در به شهادت رساندن جمعی از هم‌وطنان مظلوم و بی‌گناه‌ در گلزار شهدای کرمان، گفت: در ترس دشمن از نام حاج قاسم همین بس که تحمل زائران مزارش را هم نداشتند و این عمل تروریستی سندی بود که نشان داد باوجود سپری شدن چهار سال از شهادت آن سردار عزیز، هنوز نام و مکتبش بسیاری از معادلات دشمن در منطقه و جهان را به هم می‌ریزد.

مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان در کانون استان اردبیل برگزار شد

ملک‌زاده فرد بابیان اینکه شهادت فیض عظیمی است که قسمت هرکسی نخواهد بود، یادآور شد: جمعی از هم‌وطنان به‌خصوص کودکان و نوجوانان مظلومی که در این رخ داد به شهادت رسیدند، در مسیر عهد و پیمان با میثاق شهدا گام برداشته بودند و در عهد خود نیز به سعادت رسیدند.

مدیرکل کانون استان با عنوان اینکه علی‌رغم پایان جنگ تحمیلی، دشمن هنوز از فکر تجاوز به کشور عقب ننشسته است، بیان داشت: جان‌فشانی نیروهای مخلص و مومن کشور در پایداری امنیت و حفظ نظام اسلامی هنوز ادامه دارد و ما آرامش خود را مدیون برقراری روحیه ایثار و شهادت و قطره‌قطره خون شهدا و جانبازان هستیم.

وی افزود: ما هم برای صیانت از آرمان‌های شهدا، اعتلای ارزش‌های اسلامی و پاسداری از میراث انقلاب، عهد و پیمان می‌بندیم تا فکر، قلم، هنر و هر آنچه را که می‌آموزیم در این مسیر به کار گرفته و عملی نماییم.

سردار غلام عسگر کریمیان، فرمانده سابق سپاه عاشورا نیز در این مراسم ‌ بابیان اینکه بیگانه ستیزی و مبارزه با نظام سلطه یکی از اهداف انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: رهایی از یوغ سلطه‌گران خارجی و ایستادگی در برابر استبداد، از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بود که به برکت خون شهیدان و مجاهدت مجاهدان، این کار به ثمر نشست.

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به اینکه کدخدای خود خوانده نظام جهانی تحمل پیروزی ملت ایران را نداشت، عنوان کرد: امریکا با به راه انداختن جنگ تحمیلی، مسائل تجزیه‌ای و جریان‌های ایدئولوژیک تلاش کرد تا ثمره‌ی مبارزات مردمی در نهضت انقلاب اسلامی را تضعیف و نابود کند که ملت ایران ایستادگی کردند.

مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان در کانون استان اردبیل برگزار شد

کریمیان با تأکید بر اینکه دشمن امروز وارد نبرد پیچیده فرهنگی، شناختی و ادراکی شده است، تصریح کرد: تلاش دشمن در این جنگ تأثیرگذاری بر اذهان و ادراکات ماست و برای ایستادگی در برابر این تهاجم نیاز به تربیت داریم.

وی تربیت و تعلیم را دو بال مهم در شناخت مسائل اجتماعی توصیف کرده و خاطرنشان کرد: امر تربیت از دوران طفولیت شروع می‌شود و در کنار همه عوامل تأثیرگذار، مجموعه‌های فرهنگی به‌ویژه کانون پرورش فکری، مأموریتی مهم و خطیر بر عهده دارند تا با توجه به فرهنگ بومی و محلی و فرهنگ اسلامی، در فراهم ساختن زمینه رشد و پرورش نسل آینده‌ساز کشور تلاش کنند.

 این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: پمپاژ روحیه‌ی ناامیدی در قشر جوان و نوجوان کشور از رویه‌های دشمن در تضعیف این نظام است که تقویت نقاط قوت و رفع کاستی‌ها برای بی‌اثر کردن نقشه دشمن ازجمله راهکارهاست و استفاده از زبان فرهنگ و هنر در این خصوص کارساز است.

وی افزود: سوق دادن کودکان به فعالیت‌های فرهنگی، روحیه اجتماعی آن‌ها را تقویت کرده و ذهنشان را نسبت به اتفاقات پیرامون روشن می‌کند.

کریمیان با اشاره به اینکه ما از منابعی غنی و ارزشمند از علوم انسانی بهره‌مند هستیم، گفت: دشمن می‌خواهد با برنامه‌های ظاهری و جذابیت‌های دنیوی برای ایجاد بحران هویتی، در عمق اندیشه‌های جوانان ما نفوذ کند که نیاز است ضمن آشنا کردن فرزندانمان با تمدن غنی ایران اسلامی به آن‌ها یاد دهیم تا به فرهنگ و گذشته خود افتخار کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه در حوزه نشر ادبیات ایثار و مقاومت کار ارزشمندی را در کانون استان اردبیل شروع کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: قرار است مفاهیم مقاومت و جریانات دوران طلایی و پرافتخار دفاع مقدس که در آن دوران از شرف، مرزها، فکر و اندیشه‌ی خودمان دفاع کردیم، در قالب داستان و قصه برای بچه‌ها نقل شود تا این نسل، شهدا را بشناسند و بدانند جانبازان سختی نفس کشیدن را به جان خریدند تا ما در مسیر آبادانی این مرزوبوم به‌راحتی نفس بکشیم.

مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان در کانون استان اردبیل برگزار شد

همچنین در ادامه‌ی این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان‌های «نشانی» و «آبی‌تر از آسمان» با محتوای مجموعه داستان و اشعار اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با موضوع ایثار و شهادت و دفاع مقدس رونمایی شد.

معرفی شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب مسابقه، شعرخوانی در سوگ شهدای ترور کرمان، اجرای سرود همگانی و تقدیر از پدیدآورندگان دو کتاب رونمایی شده از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گفتنی است، هم‌زمان با این مراسم، اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون در سایر مناطق استان نیز با برپایی آیین‌هایی، یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه گلزار شهدای کرمان را گرامی داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =